Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag ska förmodligen ljudlägga lite amatörfilm och jag funderar på vad som krävs för att göra det i surround? Skulle vara kul att ha den möjligheten.

Jag kommer att göra/spela in musik och ljudeffekter i Cubase eller Pro Tools men jag behöver lite vägledning när det gäller 5.1-mining... Kan någon ge tips på bra men billiga ljudkort som klarar 5.1? Det är bara audiospår som kommer att mixas. Kan man köra på ett "vanlgt" PC-ljudkort med rätt antal utgångar?

Kan jag göra detta i Cubase SX2? Jag har Sony Vegas 5.0 oxå...

Annons
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Intressant! Kan din dv-kamera spela in i med surroundljud också? Sony har en modell HCRDP90 eller nåt sånt ochden klarar det!!! Den kostar nu 8300 kr som billigast, men såldes för 5900 kr för två-tre veckor sedan tyvärr... Elgiganten hade den som lockvara, men det var bara nån enstaka butik som haft den inne och då bara i nåt enstaka exemplar.

Krävs det inte att kamera kan spela in via inbyggd och/eller extern mik i 5.1 också för att skapa film med 5.1-ljud? Eller ska du helt och hålla lägga på ljudet efteråt? Vore väl häftigt att kunna filma en konsert live i 5.1-ljud med fem mikar!

Om jag kommer på vad det "vanliga" pc-ljudkort hette som jag läste om som hade surround 5.1-ljud, så meddelar jag det. Kostade runt 4 papp tror jag...

😉

:musik

Redigerat av musik
Postat
Hej!

Intressant! Kan din dv-kamera spela in i med surroundljud också? Sony har en modell HCRDP90 eller nåt sånt ochden klarar det!!! Den kostar nu 8300 kr som billigast, men såldes för 5900 kr för två-tre veckor sedan tyvärr... Elgiganten hade den som lockvara, men det var bara nån enstaka butik som haft den inne och då bara i nåt enstaka exemplar.

Krävs det inte att kamera kan spela in via inbyggd och/eller extern mik i 5.1 också för att skapa film med 5.1-ljud? Eller ska du helt och hålla lägga på ljudet efteråt? Vore väl häftigt att kunna filma en konsert live i 5.1-ljud med fem mikar!

Om jag kommer på vad det "vanliga" pc-ljudkort hette som jag läste om som hade surround 5.1-ljud, så meddelar jag det. Kostade runt 4 papp tror jag...

😉

Dialogen kommer att ligga på ett eller två spår. Musiken är ju på två spår men vissa effekter vill jag ska kunna spelas upp i ngn av de 5 högtalarna.

Spela in ljuden i 5.1 tror jag inte är så lämpligt... Fasfel?!?! Det är endast vid mix som det kommer att tillämpas.

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Nähä ok, men Sony slår sig iaf för bröstet för att de klarar detta med 5.1-ljud vid inspelningen direkt.

Nu när jag ändå har dig på tråden.. 🙂 ... hur vet man hur "bra" en videokameras filmade resultat blir på förhand annat än genom att läsa tester och höra av bekanta t.ex. Konkret, jag funderar på en Panasonic NVGS75, den har 3 CCD, men "bara" 1 milj pixels netto (1.7 milj pixels brutto). Jag menar, hur bra är det egentligen? Kan man få testa kameran först? Att bara se i kamerans sökare är ju meningslöst. Som en butiksinnehavare svarade: du ser i sökaren hur bra det "blir".

Enda erfarenheten jag har av videokameror är en Panasonic S-vhs med 400 linjer vid en konsert med mycket spotlights. Det blev väl ok, men ingen toppkvalitet avseende varken ljud eller bild.

Funderar på om kortet du vill ha heter Presonus... Letar...

😉

Postat
Hej!

Nähä ok, men Sony slår sig iaf för bröstet för att de klarar detta med 5.1-ljud vid inspelningen direkt.

Nu när jag ändå har dig på tråden.. 🙂 ... hur vet man hur "bra" en videokameras filmade resultat blir på förhand annat än genom att läsa tester och höra av bekanta t.ex. Konkret, jag funderar på en Panasonic NVGS75, den har 3 CCD, men "bara" 1 milj pixels netto (1.7 milj pixels brutto). Jag menar, hur bra är det egentligen? Kan man få testa kameran först? Att bara se i kamerans sökare är ju meningslöst. Som en butiksinnehavare svarade: du ser i sökaren hur bra det "blir".

Enda erfarenheten jag har av videokameror är en Panasonic S-vhs med 400 linjer vid en konsert med mycket spotlights. Det blev väl ok, men ingen toppkvalitet avseende varken ljud eller bild.

Funderar på om kortet du vill ha heter Presonus... Letar...

😉

Ja du... Har inte så stor koll på kameror men 3CCD "ska" man ju ha... Jag har änvänt en Panasonic NV-GS140 och den gav väldigt bra bild. Mycket mer än den erfarenheten har jag inte av 3 CCD-kameror.

Kan ju tillägga att de filmer jag eventuellt ska ljudlägga inte är mina...

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Ok. Tror att NVGS140 är en lite dyrare modell, med Leica-optik - ska kolla deras hemsida. Ok, det var inte dina egna filmer. Klart vi ska lösa detta med lämpligt ljudkort... *gräver*

Den där NVGS75 har både USB 2 och firewire, men min pc har bara en firewire-ingång och den kommer bli upptagen av ex extern hdd snart. Nu rekommenderas ju inte att man delar en enda firewire-utgång till två prylar. Men hur "bra" är det egentligen att föra över t.ex. musikvideos och konserter via USB 2 på en bärbar pc? Kan tillägga att den externa hdd:n också har USB 2 och firewire. Men skulle helst vilja köra firewire på bägge enheterna...

😉

Redigerat av musik
musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Ketri...jag letar vidare imon efter lämpligt ljudkort. Såg via google att en del moderkort ju har 5.1 som inbyggd ljudkrets redan.

En fråga under tiden om Panasonic NVGS-140 (som tydligen är en utgående modell enligt NetOnNet): Har den kameran hörlursuttag eller ej? och Vilket eller vilka bildformat spelar den in med? Är det 4:3 och/eller 16:9? Jag har på olika siter sett olika uppgifter om dessa egenskaper, men du har ju erfarenhet praktiskt av den kameran, så...

Återkommer om ljudkort.

😉

Postat

Halloo Ketri.

Eftersom det är ljudläggning till film och inte inspelning av ljud du ska göra så är valet av ljudkort inte alls särskilt kritiskt.. i princip alla ljudkort med stöd för 5:1 ljud borde duga.

På den videoredigeringsdator jag oftast sitter vid så sitter det ett Soundblaster Audigy 4 pro kort.. Det är ju dessutom THX certifierat så ljudet duger gott.

På köpet får du ett par stabila IEEE® 1394 interface också att koppla kameran till.

Dessa Interface är dessutom OHCI kompatibla vilket är bra om kameran också är det.

Postat
Halloo Ketri.

Eftersom det är ljudläggning till film och inte inspelning av ljud du ska göra så är valet av ljudkort inte alls särskilt kritiskt.. i princip alla ljudkort med stöd för 5:1 ljud borde duga.

På den videoredigeringsdator jag oftast sitter vid så sitter det ett Soundblaster Audigy 4 pro kort.. Det är ju dessutom THX certifierat så ljudet duger gott.

På köpet får du ett par stabila IEEE® 1394 interface också att koppla kameran till.

Dessa Interface är dessutom OHCI kompatibla vilket är bra om kameran också är det.

ok... bra! då ska jag kolla om jag hittar ngt som passar plånboken.

Ingen annan som har några tips?

Postat (redigerat)
Det är ju dessutom THX certifierat så ljudet duger gott.

That's just pieces of bullshit!

En THX-godkänd salong är detta pga att ljudet är likadant vart man än sitter i salongen och har absolut ingenting att göra med hur bra ljud man får från ett eventuellt ljudkort. Det har alltså med att göra att tekniker har akustikbehandlat lokalen rätt och därför får den en THX-stämpel.

Bara så att man inte blir lurad av Sunkblasters häftiga specar :rolleyes:

Redigerat av lavrell
Postat

En THX-godkänd salong är detta pga att ljudet är likadant vart man än sitter i salongen och har absolut ingenting att göra med hur bra ljud man får från ett eventuellt ljudkort. Det har alltså med att göra att tekniker har akustikbehandlat lokalen rätt och därför får den en THX-stämpel.

Bara så att man inte blir lurad av Sunkblasters häftiga specar 😆

Men jag sa också att kortet funkar.. Jag har provat det själv.. Och det låter bra..

Bullshit va då?? Är du på dåligt humör eller :rolleyes: .. Soundblaster är inte alls så dåligt som alla säger.. Det funkar finfint i många sammanhang även om det inte är det bästa till just ljudinspelning.. 😆 Läste du förresten testen av ljudkort i Senaste studio?

Ha en trevlig kväll nu! 😱

Postat (redigerat)
En THX-godkänd salong är detta pga att ljudet är likadant vart man än sitter i salongen och har absolut ingenting att göra med hur bra ljud man får från ett eventuellt ljudkort.

*nickar*

Däremot kan jag väl hålla med om att SB räcker till för videoredigering. För där sker ju ändå uppmikning av ljud och A/D i kameran och ljudkortet står bara för D/A.

Redigerat av vectro
Postat

Bara så att man inte blir lurad av Sunkblasters häftiga specar 😆

Men jag sa också att kortet funkar.. Jag har provat det själv.. Och det låter bra..

Bullshit va då?? Är du på dåligt humör eller :rolleyes: .. Soundblaster är inte alls så dåligt som alla säger.. Det funkar finfint i många sammanhang även om det inte är det bästa till just ljudinspelning.. 😆 Läste du förresten testen av ljudkort i Senaste studio?

Ha en trevlig kväll nu! 😱

Ojdå sorry 😆 Det va inte alls riktat mot dig på nåt sätt utan mot Soundblaster ... =)

Peace on earth 🙂

Postat

Hmm.

Jag har aldrig gjort sånt här men gissar att det finns en del frågor på vägen. Du lär först behöva ett program som kan hantera surround i det format du vill arbeta. Långt ifrån alla musikprogram gör ju det. Sen bör du kunna lyssna på det under tiden du mixar. Jag tror du kommer att behöva 5 eller möjligen 6 helt separata utgångar från kortet, en för varje utgång. Och varje utgång bör ju ha en högtalare och förstärkare. Slutligen när alltihop är klart behöver du något sätt att koda 5.1 på det material du lämnar vidare. Är det en DVD eller liknande så behöver du en kodare. Jag går i tron att dessa är rätt dyra program att få tag i, men jag vet som sagt inte.

Jag tror det är så att 5.1-ljudkort bygger på att signalen är kodad just i 5.1, men det är den ju inte innan du har kodat den. Det är risk att du inte har någon nytta av just den funktionen på ett sådant kort, men vad vet jag.

Soundblaster är säkert bra även om vi är många som väljer annat, men nästan alla modellerna är låsta till 48kHz som samplingfrekvens. Detta passar för det mesta utmärkt ihop med video, men du kan behöva konvertera andra ljud innan du börja mixa.

Mitt tips är att du gör en "slask" för att kolla hela kedjan. Prova alla stegen och se att du kan få ut surround vid avspelningen på en helt vanlig hemma DVD. Berätta gärna för oss andra hur det gick.

Lycka till

Gunnar

Postat
Jag tror du kommer att behöva 5 eller möjligen 6 helt separata utgångar från kortet, en för varje utgång. Och varje utgång bör ju ha en högtalare och förstärkare.

Det enklaste är väl att köra digitalt från ljudkortet ut till en Surroundreceiver som dekodar och delar upp till de olika högtalarna.

Då försvinner även D/A-delen från ljudkortet och då spelar inte ljudkortet så stor roll längre. :rolleyes:

Postat
Jag tror du kommer att behöva 5 eller möjligen 6 helt separata utgångar från kortet, en för varje utgång. Och varje utgång bör ju ha en högtalare och förstärkare.

Det enklaste är väl att köra digitalt från ljudkortet ut till en Surroundreceiver som dekodar och delar upp till de olika högtalarna.

Då försvinner även D/A-delen från ljudkortet och då spelar inte ljudkortet så stor roll längre. 😏

Och just det fixar Audigy Pro 4 med sin SPDIF 😱

Sen när det gäller program så brukar i alla fall det videoredigeringsprogram jag jobbar med ha stöd för 5:1 ljud. Adobe Premiere resp Sony Vegas Video. Sen för skapandet av själva DVDn så använder jag medföljande Sonic DVD producer och den har fullt stöd för att koda 5:1 ljud utan problem.

Om det är frågan om nåt ljudexpriment utanför filmen som måste rediegeras eller justerar så använder jag Wavelab 5 och det är inga problem med 5:1 ljud där heller.

Och som sagt jag har mest erfarenhet av att använda SB Audigy pro 4 och det funkar finfint och är väldigt prisvärt..

Och ja just ja Trombonisten. Det har även analoga ljudutgångar för varje surroundkanal.

Postat

Man lär sig så länge man lever. Skall rota i lådorna efter mina redigeringsprogram och se om jag också kan få till det. Har inget Soundblaster dock, får väl sukta efter ett.

Gunnar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.