Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla,

Hur får man ett bra och fett basljud för rock?

Jag har en elbas men får inte fram något vettigt.

Helst vill jag använda mig av MIDI.

Har testat detta oxå men det låter inte bra med de ljud som jag har tillgång till.

Är det någon som har tips?

/Kent J.

Annons
Postat

Väldigt svårt att få något vidare sväng i musiken med midi tycker jag. Varför blir det inge bra när du använder din bas då?

Postat

Nu vet jag inte hur du spelar in eller med vilken utrustning, men när man spelar in i datorn så är det viktigt att insignalen är stark. Det går inte att lina en elbas eller elgitarr eller mikrofon rakt in i ljudkortet. Resultatet blir tamt. Kanske du behöver någon slags preamp?

Om du redan har stark signal in så tycker jag att en kompressor gör mycket för basljudet.

/Swell

Postat

wicked,

Det som försvinner med elbasen är attacken.

Man får ett mörkt muller men definitionen av var i takten tonen hamnar försvinner.

Jag har testat att lägga samma sak med både elbas och MIDI och då låter det hyfsat.

Men det borde finnas bättre sätt. Preamp kanske?

/Kent J.

volvo (oregistrerad)
Postat

En preamp är definitivt att föredra. Dessutom får du se till att köra in i ett HiZ-uttag eller använda en line-box om du kör signalen rakt in.

Om du saknar att attack efter att ha lagt din "linade" bas kan du köra ut signalen igen, in i en förstärkare (gitarrförstärkare funkar), eq-a lite så du får ett tydligt attackljud, micka upp förstärkaren och spela in ljudet. Då får du två spår med bas: 1 som basar fett och en som sköter attacken. Mixa dem efter tycke och smak.

Om du inte vill göra allt detta kan du ju ratta hårt på eq:n. Börja med att plocka bort allt under 50 Hz och se om det hjälper.

Dessutom är kompressorn din bästa vän vid hantering av bas. 😎

Postat (redigerat)

Helst mickar jag min basförstärkare, oftast med en Sennheiser MD421 igenom en JoeMeek VC6Q. Men för direktinspelning fungerar SansAmp Bass-DI bäst av allt jag provat. Nu nämner du inte vad du har för bas, men Fenderbasar har just den egenskapen att de är ganska starka runt 1000 Hz, vilket gör att de sticker igenom mixen lätt. Eventuellt kan man hjälpa till med lite EQ här.

Sedan sitter det ju mycket i fingrarna också...en distinkt ton kommer från ett distinkt anslag. Men det visste du förstås!

Hälsningar

/Henrik

Redigerat av Vogel

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.