Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Att fler företag skulle gå från AIX, Solaris, Linux etc till OS/X

för affärskritiska applikationer är nog bara en dröm.

Ofta använder man applikationservrar typ IBM Websphere

och Oracle db som inte finns för OS/X.

Jag tror inte ens Apple använder sitt OS som deras sajt går på.

Jag ville bara visa några exempel på att Apple är på gång just nu. Apple har ökat sin marknadsandel med ca 40% sista året, och har nu ca 4% totalt.

Mac OSX Server på XServe på Apples sidor och iTunes Music Store.

Annons
  • Svar 96
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat (redigerat)
Med ipod som med datorer så är Apples produkter dyra leksaker. PC = verktyg, Mac = leksak.

//nemo

Det var tamejfan det dummaste jag hört! Alledes särskilt kortat då du postar det på en musikforum, där ju Apple är helt dominerande bland proffsen.

Samma djävla bullshit hela tiden.

Påpekar man för en logic/cubaseanvändare att majoriteten av de större professionella studiorna använder sig av pro tools så får man svaret att de bara gör det pga. att pro tools var det enda som var tillräckligt stabilt i början, men nu har minsann logic/cubase hunnit ikapp, men ingen vill byta pga. av att de redan kan pro tools och orkar inte konvertera.

Om någon påpekar fel hos apple/mac, så kommer samma argument, fast bakvänt.

Om mac är så dåligt, varför kör då de flesta proffsen med mac?

Jo för att i början var mac det enda alternativet. (stabilitet + att pro tools enbart fanns till mac till en början, och de tidiga pc versionerna strulade)

men vet ni vad?

NU HAR PC KOMMIT IKAPP OCH DEN ENDA ANLEDNINGEN ATT FOLK FORTFARANDE ANVÄNDER MAC ÄR FÖR ATT DE ÄR VANA VID DET OCH INTE ORKAR KONVERTERA! :rolleyes:

bring on the flamewar....det har varit alldeles för lugnt här den senaste tiden. :rolleyes:

Redigerat av brojd
Postat

Inte för att det ska bli operativkrig om det här inlägget. :rolleyes:

Här pratar vi om riktiga servrar som kan hantera upp till 72 dualSPARC CPU:er

en halv terrabite i minne (500gb) och 120 terrabite disk som tex Sun erbjuder.

Det Apple har är ju som vanliga windowsservrar för dom mindre företagen. Ska du köra en så pass stor sajt som iTunes på en sådan plattform så skulle Apple nog slå på stora trumman om det.

Postat
bring on the flamewar....

Flame war, what is it good for?

Flame leder bara till såna här trådar:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=11771

https://www.studio.se/index.php?showtopic=12108

Att det varit lugnt på sistone beror ju på att forumet bättrat sig :rolleyes:

Håller helt klart med att stämningen är mkt bra för tillfället.....nästan lite FÖR bra..

Hade gärna sett att någon ny hifikille reggade sig och började skriva om sina "kabeldämpare" eller något annat, för att få igång blodcirkulationen så att säga. :rolleyes:

Vart är wonderboy när man behöver någon att munhuggas med?

Postat
NU HAR PC KOMMIT IKAPP OCH DEN ENDA ANLEDNINGEN ATT FOLK FORTFARANDE ANVÄNDER MAC ÄR FÖR ATT DE ÄR VANA VID DET OCH INTE ORKAR KONVERTERA! :rolleyes:

Eller kanske för att de har insett att de har ett val, och väljer det som de trivs bäst med?

Det borde även vara i Windows-användarnas intresse att fler människor använder OSX, Linux, Zeta etc. För det tvingar MS att förbättra produkten, och det skapar även nya idéer och koncept som MS kan "låna". Utan konkurransen så hade Windows aldrig "hunnit ikapp".

Och det du syftar på heter "Windows" inte PC. Lär dig skilja på begreppen.

Stinkey (oregistrerad)
Postat

Oavsett företag, plattform m.m. så ska ta mig fan supporten fungera!

En liten anekdot från verkligheten:

Jag köpte en DVD-spelare på Ekohallen i Malmö för 400:- !! Och tänkte att det är väl inte superkvalité men håller den ett år så är jag nöjd. På kvittaot läste jag å vägen ut att det var två års garanti. Efter en månad visade den allt i svartvitt. Så jag tog apparaten under armen och in i butiken. Femton minuter senare kommer jag ut med ett nytt exemplar. Det är support!

Postat

"min produkt fungerar inte, alltså är företaget som gör den dåligt".

konstigt resonemang tycker jag. måndags-ex vet vi väl finns överallt i branschen. tråkigt för dom som drabbas av dem bara. men att klanka ner på ett helt företag för det.. då biter man sej i svansen.

Postat (redigerat)

Idag fick jag se iPoden för första gången. Det verkade ju helt okay men inte tänker jag byta bort min fina discman (som spelar mp3-skivor ifall jag skule vilja) för det. Förresten är det bättre ljud i min discman (bättre förstärkare i min discman sa en killkompis) och det är ju inte konstigt så liten som iPoden är.

Hur som helst: Är den inte helt vansinnig, eller? Den kostade honom 2000 spänn och det går inte att byta batteri på den! Förväntat ska batteriet räcka i sisådär 1½ år, kanske 2 år. Sedan ska apparaten slängas eller lämnas in på verkstad för batteribyte. Vad kostar inte det då. Det är ju helt sjukt ju. Varför kan det inte vara som i mobiltelefoner; bara att öppna luckan och köpa ett batteri i en elaffär? Köp-o-slänghysteri. Nä usch. 😄

edit grammatik 🙁

Redigerat av Fredrika
Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Idag fick jag se iPoden för första gången. Det verkade ju helt okay men inte tänker jag byta bort min fina discman (som spelar mp3-skivor ifall jag skule vilja) för det. Förresten är det bättre ljud i min discman (bättre förstärkare i min discman sa en killkompis) och det är ju inte konstigt så liten som iPoden är.

Hur som helst: Är den inte helt vansinnig, eller? Den kostade honom 2000 spänn och det går inte att byta batteri på den! Förväntat ska batteriet räcka i sisådär 1½ år, kanske 2 år. Sedan ska apparaten slängas eller lämnas in på verkstad för batteribyte. Vad kostar inte det då. Det är ju helt sjukt ju. Varför kan det inte vara som i mobiltelefoner; bara att öppna luckan och köpa ett batteri i en elaffär? Köp-o-slänghysteri. Nä usch. 🙂

edit grammatik 😕

Det går att byta batteri själv och batteriet är inte särskilt dyrt. Ljudet i iPod är mycket bra men möjligtvis så är förstärkaren i din discman något kraftigare, fast har man lättdrivna hörlurar så räcker iPodens förstärkare mer än väl.

dew (oregistrerad)
Postat

Hur som helst: Är den inte helt vansinnig, eller? Den kostade honom 2000 spänn och det går inte att byta batteri på den! Förväntat ska batteriet räcka i sisådär 1½ år, kanske 2 år. Sedan ska apparaten slängas eller lämnas in på verkstad för batteribyte. Vad kostar inte det då. Det är ju helt sjukt ju. Varför kan det inte vara som i mobiltelefoner; bara att öppna luckan och köpa ett batteri i en elaffär? Köp-o-slänghysteri. Nä usch. 🙂

edit grammatik 😕

Ja, du Fredrika det kan man undra.

Ett nytt batteri kostar cirka 1500-1800 att få utbytt.

Så när det börjar strula så köper jag en ny, för då har det

väl kommit så många bättre till lägre pris.

Det är väl därför jag gillar instrument och analoga prylar.

Men i slutändan sitter man där hela lägenheten full av olika

teknikniska prylar som man kunde varit utan. 😉

/dan-erik

dew (oregistrerad)
Postat
Det går att byta batteri själv och batteriet är inte särskilt dyrt. Ljudet i iPod är mycket bra men möjligtvis så är förstärkaren i din discman något kraftigare, fast har man lättdrivna hörlurar så räcker iPodens förstärkare mer än väl.

Det visste jag inte,vad kostar ett nytt batteri.

Och nur öppnar man en iPod mini själv, ser inga skruvar.

/dan-erik

Postat (redigerat)

/dan-erik

iPod minibatterier kostar bara runt 200 kronor hos www.newertech.com

Det är lite pilligt att byta men det går om man är försiktig om man inte vill byta själv http://www.macpatric.com/artipodminipaket tar runt 800 för bytet inklusive ett kraftfullare batteri än minioriginalet.

Redigerat av Glaskatten
dew (oregistrerad)
Postat

/dan-erik

iPod minibatterier kostar bara runt 200 kronor hos www.newertech.com

Det är lite pilligt att byta men det går om man är försiktig om man inte vill byta själv http://www.macpatric.com/artipodminipaket tar runt 800 för bytet inklusive ett kraftfullare batteri än minioriginalet.

Tack för det svaret Glaskatten. Det var bra att veta att det går.

Och att det var billigare än vad de sade i butiken när jag köpte den.

/dan-erik

ChrisSnyder (oregistrerad)
Postat

patetiskt inlägg ...

klart det är fel på din dator.

Apple gör grejor som funkar så fruktansvärt bra så det finns inte.

Jag har själv ett gäng iPods, har kört Powermac i studion i ex antal år och kan fortfarande räkna krascherna på fingrarna... Min pc har kraschat 3ggr IDAG bara.

Deras support är den bästa som finns oxå, det är dom kända för. Jag hade en hårddisk som surrade konstigt mkt när jag köpte min Dual G4 för ett par år sen .. Ringer och säger det till supporten, och 2 timmar senare kommer ett bud som hämtar datorn och sen får jag den på kvällen fixad och klar.. Den rullar fortfarande som en klocka...

Det som är knas är att skräp brukar inte funka bra med bra grejor.. shit in shit out lixom ..

Jag har aldrig hört om en ipod som är trasig hlr ...

ett tips är att kolla upp datorn ...

lycka till

ChrisSnyder (oregistrerad)
Postat

sen har för övrigt pc inte ens kommit i närheten när det gäller prestanda som en G5a tex ...

läs bara Studios test av dom fetaste musikpc's mot en standard G5a. G5an klarade 3ggr mer spår med effekter än den fetaste pc'n. I Cubase ... kör då Logic 7 som är gjort för den plattformen så ska du se ...

Postat
sen har för övrigt pc inte ens kommit i närheten när det gäller prestanda som en G5a tex ...

läs bara Studios test av dom fetaste musikpc's mot en standard G5a. G5an klarade 3ggr mer spår med effekter än den fetaste pc'n. I Cubase ... kör då Logic 7 som är gjort för den plattformen så ska du se ...

Word

Postat
Jag har aldrig hört om en ipod som är trasig hlr ...

Lever du livet med öronproppar? Hälften av alla iPodar runt omkring mig, bland vänner och familjemedlemmar har gått sönder på endera viset. För mig pajade skärmen på min första, då kom UPS och plockade upp den och levererade en helt ny gratis några dagar senare. Tur att jag hade garanti kvar.

När skärmen slocknade svor jag att aldrig skaffa en ny iPod, men sen dök den nya upp och så insåg jag igen varför jag älskar den.

Postat

Jag känner ingen som har en trasig iPod. Jag har tappat min mini i golv och asfalt fler gånger än vad jag har fingrar utan fodral och den har inte ens en endaste liten repa.

Postat

vilken hysteri... underbar...

min är sönder!

din dator är kass!

PC!

MAC!

man säger faktist windows! os!

Logic

cubase

pro tools

creative

ipod

konsumenter!

är det så viktigt att försvara sitt varumärke?

och ingen som har en ipod sönder hemma, och skriver ett inlägg om det, vill höra 30 andra personer svara på att ipod inte går sönder.

Postat
vilken hysteri... underbar...

min är sönder!

din dator är kass!

PC!

MAC!

man säger faktist windows! os!

Logic

cubase

pro tools

creative

ipod

konsumenter!

är det så viktigt att försvara sitt varumärke?

och ingen som har en ipod sönder hemma, och skriver ett inlägg om det, vill höra 30 andra personer svara på att ipod inte går sönder.

Klart att även iPods kan gå sönder men de håller väldigt bra jämfört med andra märken enligt min erfarenhet.

Ett av skälen till att Spaceman haft problem kanske beror på att han som han skrev "vägrar använda iTunes" Självklart fungerar iPod bäst ihop med iTunes även om iPod fungerar hjälpligt även ihop med andra program.

Postat

I testet hade samtliga PC datorer en Intel P4 Prescott processor på 3.0 eller 3.2 GHz. Några Xeon, Opteron, Athlon64 eller Athlon64-FX fanns inte med. Testet visar hur 3 färdigbyggda "musikdatorer" med en P4 processor står sig mot G5'ans två Power PC processorer. Det säger dock inte speciellt mycket om PC vs Mac i största allmänhet.

Skall man testa prestandan på Mac med dubbla processorer bör även de PC maskiner man jämför mot ha det. Men som sagt, varken Xeon eller Opteron fanns med och testet handlade om de färdigbyggda musikdatorer som finns. Inte om hur PC står sig mot Mac. För övrigt tycks det bara finnas en Xeon maskin bland de tre tillverkare som testats och det är Super Viking, alltså steget över Viking Pro. Att det inte finns några AMD maskiner alls bland de 3 tillverkarna är tragiskt.

G5'an klarade förresten 4 spår mer med effekter i Cubase, inte 3ggr så många.

/Majken

dew (oregistrerad)
Postat

Suck.....mer orkar man väl inte säga om ett sådant blåögt inlägg.

Postat

I testet hade samtliga PC datorer en Intel P4 Prescott processor på 3.0 eller 3.2 GHz. Några Xeon, Opteron, Athlon64 eller Athlon64-FX fanns inte med. Testet visar hur 3 färdigbyggda "musikdatorer" med en P4 processor står sig mot G5'ans två Power PC processorer. Det säger dock inte speciellt mycket om PC vs Mac i största allmänhet.

Skall man testa prestandan på Mac med dubbla processorer bör även de PC maskiner man jämför mot ha det. Men som sagt, varken Xeon eller Opteron fanns med och testet handlade om de färdigbyggda musikdatorer som finns. Inte om hur PC står sig mot Mac. För övrigt tycks det bara finnas en Xeon maskin bland de tre tillverkare som testats och det är Super Viking, alltså steget över Viking Pro. Att det inte finns några AMD maskiner alls bland de 3 tillverkarna är tragiskt.

G5'an klarade förresten 4 spår mer med effekter i Cubase, inte 3ggr så många.

/Majken

Nu har du så där fel igen... 😲

Postat

Hur som helst: Är den inte helt vansinnig, eller? Den kostade honom 2000 spänn och det går inte att byta batteri på den! Förväntat ska batteriet räcka i sisådär 1½ år, kanske 2 år. Sedan ska apparaten slängas eller lämnas in på verkstad för batteribyte. Vad kostar inte det då. Det är ju helt sjukt ju. Varför kan det inte vara som i mobiltelefoner; bara att öppna luckan och köpa ett batteri i en elaffär? Köp-o-slänghysteri. Nä usch. 😄

edit grammatik 😲

tar man bort volymspärren blir det ännu bättre!!

Postat

Hur intressant är det egentligen med prestanda nuförtiden? Både G5 och P4 känns ju ganska obegränsat när man sitter och pysslar med musik. Jag har väldigt sällan problem med att datorkraften inte räcker till när jag jobbar. Anledningen till att välja plattform beror ju nästan enbart vilket/vilka program man tänker använda. Antal spår/pluggar räcker gott och väl till om man köper en ny dator idag.

Postat

edit grammatik 😲

tar man bort volymspärren blir det ännu bättre!!

Med det här programmet till exempel.

base128 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

läs bara Studios test av dom fetaste musikpc's mot en standard G5a. G5an klarade 3ggr mer spår med effekter än den fetaste pc'n. I Cubase ...  kör då Logic 7 som är gjort för den plattformen så ska du se ...

har du någonsin använt mer än 50 spår samtidigt för att spela in en låt??? själv har jag aldrig haft problem med min cubase på pc med åtminstone 30-40 spår som normalt tar per låt. 50 kanske en gång när jag spelade in latin jazz/salsa band...

PC funkar ju..

Redigerat av base128

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.