Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Det går att byta batteri själv och batteriet är inte särskilt dyrt. Ljudet i iPod är mycket bra men möjligtvis så är förstärkaren i din discman något kraftigare, fast har man lättdrivna hörlurar så räcker iPodens förstärkare mer än väl.

Jaha, ja då så, då har jag fel igen då som vanligt väl. Himla smidigt att byta ju (obs ironi) och bra att försäljarna av ipod upplyser om detta (ironi) och min bekant som visade mig ipoden är ju dessutom helt bakom flötet som inte ens visste detta fast han har en (ironi). Men det är ju bra att det går (ej ironi). 😱

Och att ta bort volymspärren är tydligen en standardfunktion på ipoden (ironi). 😄

Annons
  • Svar 96
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat
Och att ta bort volymspärren är tydligen en standardfunktion på ipoden (ironi). 🙂

Volymspärren har med en eu-regel att göra. Basha inte Apple för den. Spärren finns inte där på amerikanska iPodar.

Metheny16maj (oregistrerad)
Postat

Det finns faktiskt en EQ i Ipoden om man´använder Itunes men de tar lite tid.

Man väler en av de för instållda och sedan får man upp en EQ som man kan leka med.

Postat
NU HAR PC KOMMIT IKAPP OCH DEN ENDA ANLEDNINGEN ATT FOLK FORTFARANDE ANVÄNDER MAC ÄR FÖR ATT DE ÄR VANA VID DET OCH INTE ORKAR KONVERTERA!      🙂

Eller kanske för att de har insett att de har ett val, och väljer det som de trivs bäst med?

Det borde även vara i Windows-användarnas intresse att fler människor använder OSX, Linux, Zeta etc. För det tvingar MS att förbättra produkten, och det skapar även nya idéer och koncept som MS kan "låna". Utan konkurransen så hade Windows aldrig "hunnit ikapp".

Och det du syftar på heter "Windows" inte PC. Lär dig skilja på begreppen.

Jag syftar INTE på windows, utan på Pc arkitekturen och hårdvaran.

Lär dig läsa vad jag skriver.

Postat
sen har för övrigt pc inte ens kommit i närheten när det gäller prestanda som en G5a tex ...

läs bara Studios test av dom fetaste musikpc's mot en standard G5a. G5an klarade 3ggr mer spår med effekter än den fetaste pc'n. I Cubase ...  kör då Logic 7 som är gjort för den plattformen så ska du se ...

Word

Att läsa på duc!:

The new AMD processors have achieved over 100% better performance than Mac G4 and PIII systems and 50% better than Mac G5 and P4 systems. With rock solid stability, they easily push past the 32 track/160 effects limit. These are all top quality components proven to work with Digi001, MBox, 002, and 002R.

The Allenstein Machine

Aspire X-Dreamer II case with 350W PSU 54.00

Asus K8V SE Deluxe Motherboard-Retail 114.00

AMD Athlon 64 3700+ ClawHammer 800MHz FSB 1MB L2 Cache Socket 754 Processor - Retail 264.00

Micron PC3200 512 MB DDR SDRAM CT6464Z40B x2 (1GB total) = 104.00

ATI Radeon 9600 256Mb DDR 8x Dual Video Card 49.00

Western Digital 80GB 7200RPM 8MB CACHE Hard Drives 58.00 x 2 = 116.00

Lite-On DVD/CDRW Dual Drive 49.00

Postat
Volymspärren har med en eu-regel att göra. Basha inte Apple för den. Spärren finns inte där på amerikanska iPodar.

Okay. Jag har i o f inget emot volymspärrar men de är ju kassa om man har lurar med stort motstånd, impedans, har jag lärt mig. Min discman har också volymspärr som man dock kan koppla bort med en knapp. Men den spelar inte sörskilt starkt ändå på full volym. Men det gör inget. Ljudet ska vara bra inte för starkt. Om man är ute och trafiken stör är det ju ändå inte nyttigt att försöka överrösta den för man kan ju få skador på hörseln. Nu låter jag väl lagom lillgammal hihi

Postat

Okay. Jag har i o f inget emot volymspärrar men de är ju kassa om man har lurar med stort motstånd, impedans, har jag lärt mig. Min discman har också volymspärr som man dock kan koppla bort med en knapp. Men den spelar inte sörskilt starkt ändå på full volym. Men det gör inget. Ljudet ska vara bra inte för starkt. Om man är ute och trafiken stör är det ju ändå inte nyttigt att försöka överrösta den för man kan ju få skador på hörseln. Nu låter jag väl lagom lillgammal hihi

Och de flesta iPodanvändare har förmodligen inget problem med den ganska svaga utgångsvolymen heller, att döma av vad man ser i folks öron på stan. De flesta använder ju faktiskt de medföljande lurarna. Mina Beyerdynamiclurar, dock, blev glada av en liten knuff i form av goPod.

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
sen har för övrigt pc inte ens kommit i närheten när det gäller prestanda som en G5a tex ...

läs bara Studios test av dom fetaste musikpc's mot en standard G5a. G5an klarade 3ggr mer spår med effekter än den fetaste pc'n. I Cubase ...   kör då Logic 7 som är gjort för den plattformen så ska du se ...

Word

Att läsa på duc!:

The new AMD processors have achieved over 100% better performance than Mac G4 and PIII systems and 50% better than Mac G5 and P4 systems. With rock solid stability, they easily push past the 32 track/160 effects limit. These are all top quality components proven to work with Digi001, MBox, 002, and 002R.

Får man nog ta med en stor nypa salt PCs har dessutom den egenheten att de ofta strular när man absolut inte behöver strul...

Postat

läs bara Studios test av dom fetaste musikpc's mot en standard G5a. G5an klarade 3ggr mer spår med effekter än den fetaste pc'n. I Cubase ...   kör då Logic 7 som är gjort för den plattformen så ska du se ...

Word

Att läsa på duc!:

The Allenstein Machine

Aspire X-Dreamer II case with 350W PSU 54.00

Asus K8V SE Deluxe Motherboard-Retail 114.00

AMD Athlon 64 3700+ ClawHammer 800MHz FSB 1MB L2 Cache Socket 754 Processor - Retail 264.00

Micron PC3200 512 MB DDR SDRAM CT6464Z40B x2 (1GB total) = 104.00

ATI Radeon 9600 256Mb DDR 8x Dual Video Card 49.00

Western Digital 80GB 7200RPM 8MB CACHE Hard Drives 58.00 x 2 = 116.00

Lite-On DVD/CDRW Dual Drive 49.00

Systembussen har ju ganska stor betydelse och där ligger den ju rejält i lä om man jämför med Powermacarna.

Dessutom är ju poängen med Apple att alla komponenter och programvaror (speciellt de exklusiva som Logic) är anpassade för att fungera optimalt med de aktuella komponenterna. Ska man köpa en musikdator med windows så måste man ju hålla reda på huruvida processorn funkar med moderkortet och om den funkar med ljudkortet. Med en Mac är det bara att koppla in så funkar allt.

Jag säger inte att en windowsdator inte kan fungera lika bra som en med OSX bara att den kräver mer av både köparen och användaren.

Postat
Jag säger inte att en windowsdator inte kan fungera lika bra som en med OSX bara att den kräver mer av både köparen och användaren.

Det håller jag dock helt med om! (köparen)

Man kan inte hoppa in i bästa butik och handla en ny HP och hoppas att den skall funka som musikmaskin.

Om du däremot vet vad du skall använda dig av för komponenter i datorn får du bra mycket mer prestanda för en begränsad mängd pengar om du väljer PC.

Min burk (AMD/WINDOWS) har hängt sig 2 gånger sedan jag köpte den i juni förra året, + att överhettningsskyddet slog till en gång när addic59 och hans kumpaner var här och spelade in.

Men hur tänker du när du säger att det krävs mer av användaren?

Postat

Det håller jag dock helt med om! (köparen)

Man kan inte hoppa in i bästa butik och handla en ny HP och hoppas att den skall funka som musikmaskin.

Om du däremot vet vad du skall använda dig av för komponenter i datorn får du bra mycket mer prestanda för en begränsad mängd pengar om du väljer PC.

Min burk (AMD/WINDOWS) har hängt sig 2 gånger sedan jag köpte den i juni förra året, + att överhettningsskyddet slog till en gång när addic59 och hans kumpaner var här och spelade in.

Men hur tänker du när du säger att det krävs mer av användaren?

Vad jag förstår så är det inte bara att plugga in grejerna så funkar allt prickfritt med en PC. Såna grejer som att man måste tänka på olika BIOS-inställningar och huruvida virusskydd och brandväggar är igång. Partitioner och annat på det. Jag fattar inte ett skit av det där och skulle garanterat sabba den nya datorn.

Brukar dessutom inte folk här säga att man ska ha en dator för musiken och en för internet och övriga sysslor om man kör med en pc?

Postat

Virusskydd, brandväggar och partitioner är precis lika viktigt på Mac. Jag har fått inspelningar saboterade p.g.a. felinställda Mac datorer som plötsligt fått för sig att indexera hårddisken under inspelning.

Nyare operativsystem som XP och Mac OSX tycks dock fungera relativt bra även utan optimeringar. D.v.s. så länge man undviker att fylla dem med skräp.

/Majken

Postat
Virusskydd, brandväggar och partitioner är precis lika viktigt på Mac. Jag har fått inspelningar saboterade p.g.a. felinställda Mac datorer som plötsligt fått för sig att indexera hårddisken under inspelning.

Nyare operativsystem som XP och Mac OSX tycks dock fungera relativt bra även utan optimeringar. D.v.s. så länge man undviker att fylla dem med skräp.

/Majken

Jaja, jag är helt lost på datorer och eftersom farsan är AD så har vi bara haft Macar hemma vilket gjort att jag är lite mindre lost på dom. Ville dessutom ha en grym dator för musik så när det var dags att köpa min egen dator till mitt nya studiointresse i våras så blev det en Powermac G5 2*2.5 GHz och jag tror inte att JAG skulle kunnat bli nöjdare med någon annan dator. Inte ett endaste problem på 4 månader inspelning. Den har inte ens hängt sig nån gång. Och jag har inte pillat med en endaste inställning, kopplade bara in Fireboxen så var allt igång.

Postat
Virusskydd, brandväggar och partitioner är precis lika viktigt på Mac.

/Majken

NIX

Postat

Har hört att det finns hundratusentals kända virus för Windows och 50-60 st för MacOS.

Postat (redigerat)
Har hört att det finns hundratusentals kända virus för Windows och 50-60 st för MacOS.

50-60? Finns väl knappt ett till OS X, Apple tar säkerhet på allvar till skillnad mot Microsoft vars certifierade sektmedlemmar faktiskt tjänar grova pengar på att Windows är så osäkert och problemskapande.

Redigerat av Glaskatten
Postat

/Majken

NIX

JOX

Brandväggar och Virusskydd stjäl prestanda från datorn, speciellt det senare. Vilket innebär att du snabbare tvingas höja latency för att parera mot knaster och knäppningar. Vad gäller partitioner så handlar det väl snarare om hårddiskar i allmänhet. En för systemet och en för samplingar eller ljudfiler, helt enkelt för att ge bästa prestanda. Partitionering spelar också in på hårddiskarna eftersom tidigare partitioner ligger längre ut på disken vilket ger snabbare läsning och kortare söktider.

/Majken

Postat

/Majken

NIX

JOX

Brandväggar och Virusskydd stjäl prestanda från datorn, speciellt det senare. Vilket innebär att du snabbare tvingas höja latency för att parera mot knaster och knäppningar. Vad gäller partitioner så handlar det väl snarare om hårddiskar i allmänhet. En för systemet och en för samplingar eller ljudfiler, helt enkelt för att ge bästa prestanda. Partitionering spelar också in på hårddiskarna eftersom tidigare partitioner ligger längre ut på disken vilket ger snabbare läsning och kortare söktider.

/Majken

Nja du, har inte använt vare sig brandvägg eller virusskydd på någon av mina OS X macar eftersom det inte behövs. Fördel mac OS X. Sen så kör OS X med ett betydligt bättre filformat som standard än Windows, fördel macen igen alltså.....

Postat
Får man nog ta med en stor nypa salt PCs har dessutom den egenheten att de ofta strular när man absolut inte behöver strul...

Jaja, men då har jag några frågor till dig:

• Vad menar du med strul? Är det när datorn gör något oväntat, när den försätts i en situation som gör den tillfälligt obrukbar eller kanske när användaren hamnar i en situation som hon/han inte klarar av?
  • När behöver man strul?
  • Vilka belägg har du för påståendet? Personlig erfarenhet, tillförlitlig källa?

Postat
Nja du, har inte använt vare sig brandvägg eller virusskydd på någon av mina OS X macar eftersom det inte behövs. Fördel mac OS X. Sen så kör OS X med ett betydligt bättre filformat som standard än Windows, fördel macen igen alltså.....

Det är många både Mac och PC användare som inte använder brandvägg eller virusskydd. Detta gör dock inte att problemet försvinner och i datorer som är anslutna till internet bör det finnas brandvägg för att hindra illsinnade datoranvändare från att komma åt känslig information som kontonummer eller liknande.

Om du med filformat menar filsystem så påverkar inte det skillnaden i läshastighet på de fysiska skivorna baserat på vart informationen ligger. D.v.s. oavsett om filssystemet är fat16, fat32 eller ntfs så kommer det att gå snabbare att läsa längre ut på skivan, något man kan ha nytta av. Detsamma gäller förresten läshastigheten på CD-skivor. Tyvärr har man dock valt att skriva inifrån och ut istället för tvärtom vilket borde varit mer logiskt.

/Majken

Postat

Det är många både Mac och PC användare som inte använder brandvägg eller virusskydd. Detta gör dock inte att problemet försvinner och i datorer som är anslutna till internet bör det finnas brandvägg för att hindra illsinnade datoranvändare från att komma åt känslig information som kontonummer eller liknande.

Om du med filformat menar filsystem så påverkar inte det skillnaden i läshastighet på de fysiska skivorna baserat på vart informationen ligger. D.v.s. oavsett om filssystemet är fat16, fat32 eller ntfs så kommer det att gå snabbare att läsa längre ut på skivan, något man kan ha nytta av. Detsamma gäller förresten läshastigheten på CD-skivor. Tyvärr har man dock valt att skriva inifrån och ut istället för tvärtom vilket borde varit mer logiskt.

/Majken

Att diskarna skrivs inifrån > ut har med tillförlitlighet att göra.

Chansen att en OS X mac ska kunna hackas är minimal även utan brandvägg, tyvärr kan man inte säga samma sak om Windows. Samma sak med virus det är onödiigt att använda virusskydd eftersom det inte finns några virus till OS X.

HFS+som macarna använder som filsystem är betydligt bättre än Fat16 och Fat32 och även till stor del bättre än NTFS.

Postat (redigerat)

Hårddiskar skrivs utifrån och in, cd-skivor tvärtom. Tillförlitligheten borde väl inte inverka nämnvärt? Jag gissar på att man tittat på vinylspelaren under utvecklingen och utgått från riktningen där.

Chansen att en OS X mac ska kunna hackas är minimal även utan brandvägg

Testa shields up och se vad du får för resultat 😉

https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2

Men som sagt, se till att även den inbyggda brandväggen är avstängd.

Vad gäller virus till OS X finns det åtminstone ett eller flera spyware program vilket kan vara illa nog. Men virusskapare tycks koncentrera sig på PC och då just Windows. I Linux är virus inte alls lika vanliga. Jag antar att det handlar om att man vill uppnå så stor spridning som möjligt och väljer därför det största operativsystemet.

HFS går förresten att köra i Linux, dock inte HFS+ har jag för mig. Varför tycker du förresten att det är bättre än NTFS?

/Majken

Redigerat av Majken
Postat

Vad gäller virus till OS X finns det åtminstone ett eller flera spyware program vilket kan vara illa nog. Men virusskapare tycks koncentrera sig på PC och då just Windows. I Linux är virus inte alls lika vanliga. Jag antar att det handlar om att man vill uppnå så stor spridning som möjligt och väljer därför det största operativsystemet.

Visst vill virusskapare uppnå så stor spridning som möjligt men samtidigt så borde det vara en stor prestigegrej att skriva virus till OSX och vara först liksom men Apple tar som sagt säkerhet på allvar till skilnad mot MS.

Ditt resonemang angående Linux motsäger dock att virusskapare ger sig på de större systemen. Apache är ju störst på nätet vad gäller att driva servrar och Apache är betydligt mindre drabbat än Microsofts motsvarigheter.

Postat (redigerat)

Hårddiskar skrivs utifrån och in, cd-skivor tvärtom. Tillförlitligheten borde väl inte inverka nämnvärt? Jag gissar på att man tittat på vinylspelaren under utvecklingen och utgått från riktningen där.

Chansen att en OS X mac ska kunna hackas är minimal även utan brandvägg

Testa shields up och se vad du får för resultat 😉

https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2

Men som sagt, se till att även den inbyggda brandväggen är avstängd.

HFS går förresten att köra i Linux, dock inte HFS+ har jag för mig. Varför tycker du förresten att det är bättre än NTFS?

/Majken

Stängde av alla brandväggar jag kunde och liknande på min macintosh och fick resultat av följande typ:

Relative to vulnerabilities from Windows networking, this computer appears to be VERY SECURE since it is NOT exposing ANY of its internal NetBIOS networking protocol over the Internet.

Den enda porten den lyckades kontakta min dator på var 21 som jag öppnat manuellt för att kunna ha ftp-server från min dator. Jag kanske borde stänga den när ftp-servern inte används...

Redigerat av mornel
Postat

Glaskatten & Mornel:

Det faktum att det finns färre virus och att det är färre macar som hackas kan väl knappast ses som relevant eftersom det alltid är de populäraste systemen/programmen som ligger på hackarnas/virusmakarnas önskelista.

Hade Mac OS varit dominerande och Windows relativt hade andelen virus/intrång varit precis lika som idag, fast tvärtom.

Jag bryr mig inte ett dugg om ni vill köra på mac eller pc, men många av macanvändarna sitter på ohyggligt mycket fördomar. (ni visar tydliga symptom)

Under 2 års tid använde jag mig av både mac och pc som studioplattform och jag kan lova er att en mac kan strula precis lika mycket som en PC när den börjar bli kinkig...

Visst är en G5:a med dubbla proppar ett av det absolut bästa alternativen för musikproduktion, men för samma summa pengar kan jag få 2-3 PC datorer som är lika stabila som mormors strykjärn.

Postat
Glaskatten & Mornel:

Det faktum att det finns färre virus och att det är färre macar som hackas kan väl knappast ses som relevant eftersom det alltid är de populäraste systemen/programmen som ligger på hackarnas/virusmakarnas önskelista.

Hade Mac OS varit dominerande och Windows relativt hade andelen virus/intrång varit precis lika som idag, fast tvärtom.

Om du tror det så har du helt missat poängen Mac OS X är ett bättre stabilare och säkrare operativsystem än Windows inte för att jag säger det utan p.g.a. dess uppbyggnad och säkerhetsutveckling. Apple har inte heller som affärside att tjäna pengar på problem.

Postat
Glaskatten & Mornel:

Jag bryr mig inte ett dugg om ni vill köra på mac eller pc, men många av macanvändarna sitter på ohyggligt mycket fördomar. (ni visar tydliga symptom)

Har jag sagt något negativt om Windows i den här tråden?

Var ser du symptom på mina fördomar?

Har jag över huvud taget nämnt virus?

Det jag har gjort är att prata om iPoden och genomgått det test som Majken länkade till, samt redovisat mina resultat.

Vem har fördomar om vem?

Postat (redigerat)
Har jag sagt något negativt om Windows i den här tråden?

Var ser du symptom på mina fördomar?

Har jag över huvud taget nämnt virus?

Det jag har gjort är att prata om iPoden och genomgått det test som Majken länkade till, samt redovisat mina resultat.

Vem har fördomar om vem?

Som sagt, meddelandet gick ut till er båda, och jag orkade inte skriva vad som gick till vem, och om du tog illa vid dig ber jag om ursäkt.

I inlägget ovanför mitt svarar du dock majken med följande inlägg om säkerhet och mac:

Stängde av alla brandväggar jag kunde och liknande på min macintosh och fick resultat av följande typ:

Relative to vulnerabilities from Windows networking, this computer appears to be VERY SECURE since it is NOT exposing ANY of its internal NetBIOS networking protocol over the Internet.

Den enda porten den lyckades kontakta min dator på var 21 som jag öppnat manuellt för att kunna ha ftp-server från min dator. Jag kanske borde stänga den när ftp-servern inte används...

Därför "talade" jag till dig i mitt följande inlägg.

Redigerat av brojd
Postat
Glaskatten & Mornel:

Det tycker jag verkligen har relevans, faktum är ju att det virusrisken i OSX är helt obefintlig i dagsläget, oavsett anledning.

annars kan man ju lika gärna resonera som så att om mac hade haft fler köpare och fler tillverkare hade de varit billigare än en PC, så egentligen är mac lika billig 😄

Postat
Glaskatten & Mornel:

Det tycker jag verkligen har relevans, faktum är ju att det virusrisken i OSX är helt obefintlig i dagsläget, oavsett anledning.

annars kan man ju lika gärna resonera som så att om mac hade haft fler köpare och fler tillverkare hade de varit billigare än en PC, så egentligen är mac lika billig 😄

Word

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.