Jump to content
Annons

Streama upphovsrättsskyddad musik


christian-s

Recommended Posts

Jag har gjort några remixar, så jag undrar helt enkelt om jag på något sätt får lov att lägga ut dessa på min hemsida?

Får jag om jag t ex...

  • streamar med låg kvalitet, t ex Real Audio
  • lägger upp korta klipp i mp3
  • lägger upp korta klipp i Real Audio

Har sett andra sajter som gör så här men betalar de då pengar? Betalar de en avgift per lyssning eller per klipp? Hur funkar det?

Bryr någon sig överhuvudtaget om jag inte tjänar pengar och de inte förlorar något?

Mvh Christian

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gör du remixar på låtar så använder du alltså en inspelning av en annan artist som ett skivbolag gett ut. Yes? Alltså, skivbolaget äger rätten till inspelningen och artisten rätten till låten. Du bör alltså kolla med både skivbolaget och artisten om du får använda deras musik och du bör absolut inte lägga upp det på din sajt innan du vet vad som gäller.

Jag är inte 100% säker på det för jag är inte i DJ-svängen eller gör remixar på andras låtar. Du kan ju annars göra coverinspelningar på det du vill remixa så är du på säker mark! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju annars göra coverinspelningar på det du vill remixa så är du på säker mark!  😲

Förutsatt att upphovsmannen gett sitt medgivande, vill säga.. 🙂

//Nisse

Nix, så fort du gjort ett offentligt framförande av en låt så får vem som helt göra cover på den. Exempel:

1) Den låt jag lagt upp här nyligen "Du kommer aldrig att bli min" kan vem som helst göra en coverinspelning på nu. Jag har i och med att jag lagt ut låten på forumet gjort ett offentligt framförande.

2) När Ace of Base var stora och släppte plattor i Tyskland så fans det ett coverband som kallade sig för Base of Base. Så fort Ace of Base släppten en singel i Tyskland så gjorde Base of Base en cover på den och låg också på hitlistan i Tyskland. Upphovsmannen (Ulf?) till låtarna var ju säkert supernöjd, han kamma ju in alla chashen, men skivbolaget som äger rätten till Ace of Base inspelning var föga glada då de bara kamma in pengar från en inspelning.

3) För ett par år sedan försökte Ulf Lundell att stoppa Ultimatule (eller hur de stavar...?) från att göra en cover på "Öppna landskap", han misslyckades...

Så kan det gå! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju annars göra coverinspelningar på det du vill remixa så är du på säker mark!  😆

Förutsatt att upphovsmannen gett sitt medgivande, vill säga.. 🙂

//Nisse

Nix, så fort du gjort ett offentligt framförande av en låt så får vem som helt göra cover på den. Exempel:

1) Den låt jag lagt upp här nyligen "Du kommer aldrig att bli min" kan vem som helst göra en coverinspelning på nu. Jag har i och med att jag lagt ut låten på forumet gjort ett offentligt framförande.

2) När Ace of Base var stora och släppte plattor i Tyskland så fans det ett coverband som kallade sig för Base of Base. Så fort Ace of Base släppten en singel i Tyskland så gjorde Base of Base en cover på den och låg också på hitlistan i Tyskland. Upphovsmannen (Ulf?) till låtarna var ju säkert supernöjd, han kamma ju in alla chashen, men skivbolaget som äger rätten till Ace of Base inspelning var föga glada då de bara kamma in pengar från en inspelning.

3) För ett par år sedan försökte Ulf Lundell att stoppa Ultimatule (eller hur de stavar...?) från att göra en cover på "Öppna landskap", han misslyckades...

Så kan det gå! 🙂

Shit, är det så.. 😲

Man lär sig nåt, varje dag.. 🙂

//Nisse

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ska streama coverlåtar från sin hemsida, så krävs ett ramavtal med STIM - åtminstone om låten man gör cover på, är STIM:ad. Är det en cover på en outgiven låt, som alltså inte är STIM:ad, så är det fritt fram om du har tillstånd av upphovsmannen.

Du får alltså göra en cover och t ex spela den live - men att låta folk ladda ner den på Internet är en annan femma...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju annars göra coverinspelningar på det du vill remixa så är du på säker mark!  🙂

Förutsatt att upphovsmannen gett sitt medgivande, vill säga.. 🙂

//Nisse

Nix, så fort du gjort ett offentligt framförande av en låt så får vem som helt göra cover på den. Exempel:

1) Den låt jag lagt upp här nyligen "Du kommer aldrig att bli min" kan vem som helst göra en coverinspelning på nu. Jag har i och med att jag lagt ut låten på forumet gjort ett offentligt framförande.

2) När Ace of Base var stora och släppte plattor i Tyskland så fans det ett coverband som kallade sig för Base of Base. Så fort Ace of Base släppten en singel i Tyskland så gjorde Base of Base en cover på den och låg också på hitlistan i Tyskland. Upphovsmannen (Ulf?) till låtarna var ju säkert supernöjd, han kamma ju in alla chashen, men skivbolaget som äger rätten till Ace of Base inspelning var föga glada då de bara kamma in pengar från en inspelning.

3) För ett par år sedan försökte Ulf Lundell att stoppa Ultimatule (eller hur de stavar...?) från att göra en cover på "Öppna landskap", han misslyckades...

Så kan det gå! 🙂

Shit, är det så.. 🙂

Man lär sig nåt, varje dag.. 😆

//Nisse

Jupps! Visst är verkligheten skrämmande... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ska streama coverlåtar från sin hemsida, så krävs ett ramavtal med STIM - åtminstone om låten man gör cover på, är STIM:ad. Är det en cover på en outgiven låt, som alltså inte är STIM:ad, så är det fritt fram om du har tillstånd av upphovsmannen.

Du får alltså göra en cover och t ex spela den live - men att låta folk ladda ner den på Internet är en annan femma...

Å andra sidan skulle jag bli mycket förvånad om en upphovsman försökte stoppa en hemmapulare från att lägga upp en cover på henoms verk på internet.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ska streama coverlåtar från sin hemsida, så krävs ett ramavtal med STIM - åtminstone om låten man gör cover på, är STIM:ad. Är det en cover på en outgiven låt, som alltså inte är STIM:ad, så är det fritt fram om du har tillstånd av upphovsmannen.

Du får alltså göra en cover och t ex spela den live - men att låta folk ladda ner den på Internet är en annan femma...

Å andra sidan skulle jag bli mycket förvånad om en upphovsman försökte stoppa en hemmapulare från att lägga upp en cover på henoms verk på internet.

/Daniel

Det är väldigt osannolikt - men risken finns ändå...

Om man inte bryr sig om att skaffa tillstånd, så bör man nog för säkerhets skull vara noga att ange tydligt vem som är upphovsman till originalet.

Hacke fick inga påhopp från Orup angående "Jag är full" ("Det gör ont"), när den var väldigt utspridd - inte såvitt jag vet i alla fall...

Det behöver förresten inte kosta något att få tillstånd av upphovsmannen. De flesta upphovsmän bryr sig nog inte om det ett dugg så länge man inte tjänar pengar på det...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ska streama coverlåtar från sin hemsida, så krävs ett ramavtal med STIM - åtminstone om låten man gör cover på, är STIM:ad. Är det en cover på en outgiven låt, som alltså inte är STIM:ad, så är det fritt fram om du har tillstånd av upphovsmannen.

Du får alltså göra en cover och t ex spela den live - men att låta folk ladda ner den på Internet är en annan femma...

Absolut! Det blir ju nästan som webbradio, så då vill STIM vara med och leka, helt klart. Dock inte NCB, eftersom att streaming inte är en kopia. Spelar man in en cover så vill NCB vara med (mekaniska rättigheter till upphovsmannen). Förutsatt att låten man spelar in/streamar har en upphovsmann vars verk är registrerat hos STIM.

Ni vet väl att ni inte behöver ansluta er till STIM? Alltså, vem som helst i Sverige kan starta en konkurerande verksamhet som gör samma sak som STIM. Dock kan det bli svårt eftersom att STIM grundades 1923 och har naglat sig fast på marknaden... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det. Du har en rätt intressant frågeställning: "Streama upphovsrättsskyddad musik, Vilka regler gäller på nätet?" All musik är upphovsrättskyddad... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det. Du har en rätt intressant frågeställning: "Streama upphovsrättsskyddad musik, Vilka regler gäller på nätet?" All musik är upphovsrättskyddad...  😉

Öh, just det. Tänkte inte på det... 😄

Tack för alla svar! En annan fråga som har med saken att göra. En del DJ:s lägger ut mixar, oftast som RealAudio. Är det tillåtet eller betalar de STIM-avgifter? Låter osannolikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är med största sannolikhet inte tillåtet - och i de flesta fall betalar de nog inte några STIM-avgifter trots att de borde...

Vill man vara på den säkra sidan, så ska man åtminstone skaffa tillstånd från upphovsmannen och kanske dennes förlag/skivbolag. Med tanke på att bolagen gör allt för att sätta dit pirater, så ska man nog vara lite extra försiktig numera...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...