Hemluth Postat 16 juli 2005 Postat 16 juli 2005 Jag har länge funderat på att skriva en musikal, men sedan är det stora problemet att jag inte riktigt vet hur det går till sedan (eller rättare sagt inte har en aning). Tar man med sig librettot och går till närmaste teater och hotar med stryk om de inte sätter upp den? Eller vad gör man egentligen? Man skulle kunna säga att mitt kontaktnät i det sammanhanget är ganska smalt. Sedan kan det tänkas att jag kanske kommer behöva hjälp (vet ännu inte inte om det är en under- eller överdrift). Jag gör en post i Samarbeten med.
rainydays Postat 16 juli 2005 Postat 16 juli 2005 Jadu, det beror ju lite på vad du har för ambitioner och hur bra musikalen blir 😳 Jag tycker nästan att du ska börja på amatörnivå. Ta kontakt med diverse amatörteatergrupper eller kanske musik/teater-skolor och visa vad du har. De brukar vara betydligt öppnare för nyskrivet material än vad de "stora" teatrarna är, och jag tycker att många av dem har väldigt talangfulla människor i sin ensemble. Jag har varit på många musikaluppsättningar som gjorts av amatörer och de har lätt hållt proffsklass de flesta av dem. Så den stora skillnaden är ju att du får mindre pengar 😛 Men blir uppsättningen bra så är det ju lättare att gå vidare med den och sälja till andra ställen. Vad har du tänkt ha för tema?
rainydays Postat 16 juli 2005 Postat 16 juli 2005 För övrigt känns det som själva uppsättandet av musikalen är det lilla problemet egentligen 😳 Att skriva en bra musikal är det stora problemet.
rainydays Postat 16 juli 2005 Postat 16 juli 2005 Ah, såg nu i din andra post vad du ska ha för tema. Hm, kan nog bli lite klurigt. Men är den bara tillräckligt bra så ska det ju inte vara några problem egentligen. Men ett bra tips angående tema annars är att basera det på en historisk händelse som anknyter till byggden, och gärna spela upp den utomhus på eller i närheten av platsen där det hände. Sådant brukar vara poppis hos folket 😳
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.