Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

om jag vill ändra BPM på en låt med samplingar som jag klippar rätt mycket, borde det inte finnas en speciellt "value" som man kan ändra pitchen för varje BPM?

altså tex ja drar ner BPM med 2, så måste jag ändra pitchen, för att de ska gå itakt efter att jag ändrat bpm. borde det inte finnas ett fast värde för hur mycket man ska ändra pitchen för att det ska gå lika mycket itakt som det gjorde innan..?

hoppas ni fattar

Annons
Postat

Du får nog använda öronen. 😉

Men drar du bara ner 2 bpm kan det nog räcka med att sänka 25-35 cent på samplern... 😆

Postat

jo det är klart man kan avända öronen, men det borde ju finnas ett standard mått lixom. 1 BPM = 10 cent, eller nått.

låter detta orimligt?

Postat
jo det är klart man kan avända öronen, men det borde ju finnas ett standard mått lixom. 1 BPM = 10 cent, eller nått.

låter detta orimligt?

Jag har ett bpm/cent-schema i konvolutet till min No Kick 2-skiva. Det kan kanske vara applicerbart? :rolleyes:

• 5 månader senare...
Postat
Annars kan du förstås använda timestrech, så ändrar du tempo, men bibehåller pitch.

Men det låter ju förjävligt, särskilt om man ska göra det långsammare

Postat

Deep sounds musik-kalkylator växer ständigt 😄

Numera finns en räknare som kan svara på såna här frågor. Kolla på "Changing the tempo of a loop with pitch-shifting"

Fyll i original-BPM och slutligt BPM så får du veta hur många halvtoner du måste pitcha. (100 cents=1 semitone)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.