Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ok, som sagt tidigare håller jag på o "försöker" mastra :-) Kör Cubase 1sx

Ingen av kanalerna distar (när de spelas upp ensamt) och allt låter väldigt bra. Men när jag tittar till mixern ser jag att staplarna går långt över 0dB. Ligger typ på +4-5db. Men det hörs ändå inte att det distar.. lyssnar väldigt noga i djlurar. Om jag låter det vara som det är nu ligger musiken på en bra nivå, nästan som hos riktiga cdskivor. Men om jag anpassar allt så att det precis ligger vid gränsen (dvs så att inte de två röda lamporna tänds) låter musiken mkt svagare... stämmer inte db-skalan i cubase eller varför blir det så?

Tips välkommnas :-)

Annons
Postat
Ok, som sagt tidigare håller jag på o "försöker" mastra :-) Kör Cubase 1sx

Ingen av kanalerna distar (när de spelas upp ensamt) och allt låter väldigt bra. Men när jag tittar till mixern ser jag att staplarna går långt över 0dB. Ligger typ på +4-5db. Men det hörs ändå inte att det distar.. lyssnar väldigt noga i djlurar. Om jag låter det vara som det är nu ligger musiken på en bra nivå, nästan som hos riktiga cdskivor. Men om jag anpassar allt så att det precis ligger vid gränsen (dvs så att inte de två röda lamporna tänds) låter musiken mkt svagare... stämmer inte db-skalan i cubase eller varför blir det så?

Tips välkommnas :-)

De enskilda kanalerna i Cubase jobbar internt med 32Bit. Vilket innebär att nivåer över 0dB utan distortion är möjliga. På Masterkanalen skall dock volymen vara under 0dB, annars kommer det att dista/clip'a vilket ej är något önskvärt.

/Majken

Postat

Japp, när man arbetar digitalt är 0 dB = maximal volym. På samma sätt som att man har en maximal upplösning i tidsled (t ex 44.1 kHz) har man en upplösning på volymen, vilket kräver att det finns en högsta nivå (jämför med PC Speaker i DOS som i princip bara har volymlägena "av" och "på"). Överskrids denna nivå läser datorn detta som maximal nivå ändå och klipper av volymtopparna.

Postat

ok.. tack. Men håll med om att det lätt blir förvirrande om man inte vet :-)

Då kör jag efter masterns nivåer... men då är jag ju tillbaka vid problemet med för låg volym.. :-(

Postat
ok.. tack. Men håll med om att det lätt blir förvirrande om man inte vet :-)

Då kör jag efter masterns nivåer... men då är jag ju tillbaka vid problemet med för låg volym.. :-(

Mmm det är svårt att få upp volymen så pass mycket som man vill. Det ända sättet är väl att bli jävligt grym på att mastra 😆

Postat
ok.. tack. Men håll med om att det lätt blir förvirrande om man inte vet :-)

Då kör jag efter masterns nivåer... men då är jag ju tillbaka vid problemet med för låg volym.. :-(

Bry dig inte om vad de enskilda kanalera visar, lyssna om mixen låter bra. Justera sedan Mastern så att maxnivå är -0.2dB - 0dB. Sedan kan du för att mastra låten börja jobba med kompressor, eq och limiter för att kunna höja den upplevda volymen av låten. Observera dock att det är lätt att förstöra en annars bra mix bara för att man vill ha hög volym på låten. Att det låter bra är viktigare än att det låter högt.

/Majken

Postat

ok, tack. Många bra tips...

Majken: Det känns som det lätt blir brusigt om man kör kompressor på slutmixen... vet du hur det går att undvika?

Postat

Vad är det för källmaterial? Har du spelat in själv - typ gitarr, bas - eller är det samplingar. Låga nivåer och mycket brus när du drar på - jag får lite känslan av att källmaterialet är alldeles för lågt inspelat.

Postat
Vad är det för källmaterial? Har du spelat in själv - typ gitarr, bas - eller är det samplingar. Låga nivåer och mycket brus när du drar på - jag får lite känslan av att källmaterialet är alldeles för lågt inspelat.

Prexis, ändera för lågt inspelat eller inspelat med hårdvara som är brusig, eller ett rum som inte är tillräckligt ljuddämpat.

/Majken

Postat

hm... tror det mest beror på min vamp i så fall. Den brusar ju som ett as. Det mesta är inspelat live..

Inspelningsvolymen är så hög den kan bli :-) Asså det är inte mkt brus.. men jag är allergisk mot det, så... :-)

  • 2 veckor senare...
Postat

Det var någon här som påstod att cubase ligger -6dB fel...

Det verkar stämma, för mixar man så att ljudnivån precis tangerar 0dB, o sen kör samma fil i Wavelab så tangerar den -6dB ist... så då verkar ju terorin om att cubase ligger för lågt stämma.... eller är det wavelab som ligger för högt måntro? nja, jag tror dock mer på att cubase ligger fel, för de låtarna som mixats till 0dB i cubase låter på tok för låga i stereon.....

Postat

Samma sak är ju alla ambivalenta Reasonanvändares favoritklagomål, att låtar som peakar i Reason egentligen ligger på ca -6 dB. Om man ska tro propellermössorna (vilket jag har valt att göra) beror det på programmets grundläggande arkitektur och är alltså ett nödvändigt ont. Att samma sak gäller för Cubase verkar ju inte helt osannolikt...

Postat (redigerat)

men då återstår frågan.... var kompenserar man för dessa 6 dB??? Cubase skalan går väl inte ens upp till +6dB har jag för mig... så då måste man man kanske skicka i maxnivå i cubase o dra upp denna i ngt annat program ist, typ Wavelab... eller??? detta verkar ju ytterst mystiskt att det är så..

Nu har jag inte så stor koll på detta, men decibel skalan är ju en relativ skala, kan det inte vara att de 2 programmen använder olika refrenser? dB-my och DB-volt är två begrepp jag minns från skoltiden...

Nån som fattar vad jag försöker få sagt??😄

Redigerat av hobbex2004
Postat

Sam!

Jag har själv en V-Amp 2, men har inget problem med bruset. Har du verkligen ställt upp noise-gate funktionen på max?

För mig försvinner allt brus då.

/babuu

Postat

jo, gör jag ibland. Men det kan man ju inte göra jämt, inte om man vill hålla ut länge på toner när man bara spelar in "unplugged".. :-)

Jag tror föresten att man kan ställa in nivån i cubase... de alternativ man har att välja mellan var -6db, -3db och 0db. Mitt var förinställt på -6db. Kanske är det ni menar ovan.

Postat
Jag tror föresten att man kan ställa in nivån i cubase... de alternativ man har att välja mellan var -6db, -3db och 0db. Mitt var förinställt på -6db. Kanske är det ni menar ovan.

Är det inte "Stereo Pan Law" inställningen du menar? Så här står det om denna i manualen.

"This pop-up menu allows you to select one of three Pan modes. This is all related to the fact that without compensation, the power of the sum of the left and right side will be higher (louder) if a channel is panned center, than if it's panned left or right. To remedy this, the Stereo Pan Law setting allows you to attenuate signals panned center, by -6 or -3 dB (default). Selecting the 0 dB option effectively turns off "constant-power panning". Experiment with the modes to see which fits best in a given situation."

Postat

Ett litet tips som förmodligen kommer att ge dig en tankeställare när du slutmixar...( mastrar gör man när alla låtar ska ner på en och samma skiva och då ser till att alla nivåer, eq, kompression m.m är jämn sinsemellan alla låtarna samt att man då oftast PQ-kodar / B. Esserviss anm. )

Tänk så här: OM du drar upp regeln/spåret med Kicken så den peakar på 0db ( eller OVER 😮 ) är det ju den som dikterar hur starkt slutresultatet blir...

Har du funderat på hur en Kick som peakar på 0db ser ut när man försöker trycka upp overall volymen på resten av låten med 6 - 12 db ?..den är platt som en demolerad pannkaka under ett dieseltåg i marocko... 😳

Ett tips till som kommer ge din låt högtalarsprängarvarning:

Dra ner ALLA reglar i Cubasemixern under hälften på regelns skala

ta sedan det svagaste instrumentet i mixen, låt nu säga att det är ett piano utan för mycket midrange och botten... ( lågbas käkar headroom 😠 )

dra up den så den peakar på -2db ( i cubase mixern ) nu när du har den stark o fin så börjar du med att dra upp resten av instrumenteringen, och lyssna när det börjar tilta.. frekvenser som krockar, panoreringar som inte stämmer m.m

oftast är det dom små små detaljerna som gör det stora lyftet i slutänden.

Och som slutkläm på moset kan du använda Multibandkompressorn (i Cubase )på utgången och trycka ihop paketet en aning 3 - 4db och jämna ut den värsta dynamiken 🙂

Om vi nu säger att du lyckas göra en JÄMN mix enligt detta schema har du med all sannolikhet en tjock och homogen mix som ligger -6db under nollan, men så pass bra mixad att du med lätthet kan krana på ytterligare + 6 - 12db oerallvolymsförändring UTAN att det kommer låta skit i högtalarna...snarare troligt att högtalarna riskerar att bränna sina spolar.. 😉

kör hårt..

/D

Postat

Woooops..höll på o glömma en annan sak: Prova att då och då spela låten på väldigt låg volym, låter det jämnt och bra då så har du gjort ett bra mixjobb.

så..nästa nivå på "tips" kostar pengar.. 🙂

/D

Postat

tack.. ska prova lite...

  • 1 månad senare...
Postat
Woooops..höll på o glömma en annan sak: Prova att då och då spela låten på väldigt låg volym, låter det jämnt och bra då så har du gjort ett bra mixjobb.

så..nästa nivå på "tips" kostar pengar.. 😉

/D

Läste igeom dina tips på mixing där och tyckte det verkade j-vligt vettigt.. lärde mig mao en hel del nytt! 🙂 Skall jag omedelbums utöva när jag kommer hem!

Du/ni kanske har ideér eller råd även när det gäller rattning av EQ:n för varje separat spår vid mixing skedet? Jag brukar själv oftast gå igenom spår för spår och svepa fram o tebax med några +/- 2-4db bandpass filter tills jag tycker att det låter shjysst och sedan finjustera bandbredden och volymen på dem i slutskedet för att få en bra balans i slutmix.

Det funkar OK, i det flesta fall, men det kanske finns bättre sätt? Kort o gott: hur gör dem riktiga proffsen när de mixar med hjälp av EQ? 🙂

gcs (oregistrerad)
Postat

Att eq:a är en konst som inte alltid är så lätt men ett bra sätt är om man har ett parametrisktfilter så tar man ett band i taget. Man maxar nivån på det band som man just kollarav och sedan sveper man frekvenspoten och stannar där det låter bäst sedan sänker man nivån så att det låter rimligt. Man gör sedan lika på alla banden och man måste också kolla så att man får rätt Q-värde. Det kan ofta bli ganska så kraftiga förändringar och då måste man se till att man inte överstyr Eq:n. När man Eq:ar så är det lämpligt att kolla frekvens kurvan med en FFT-analysator för att bekräffta att man hör rätt. Det här är en metod som jag har användt mig av sedan 1980 då jag för första gången kom i kontakt med fyrbands parametriska filter från Tore Seem. Dess för innan var det trebandsfilter från API och Keepex som gällde...men dom lät inte lika bra.

gcs (oregistrerad)
Postat

Tyvärr är det så att många skivor idag är maxade så pass mycket att alla transienttoppar är avklippta. Man skulle kunna säga 0 dynamik. Det tycker jag är lite synd men jag är också medveten om att det knappast går att få det där tighta ljudet som man så gärna vill ha i dag. Förr var det inte möjligt att komprimera och limitera(analogt)som man gör idag eftersom man då fick drass med hörbart kraftig distorsion.

Postat
...man maxar nivån på det band som man just kollarav och sedan sveper man frekvenspoten och stannar där det låter bäst sedan sänker man nivån så att det låter rimligt...

Ok. Det du precis skrev var exakt så jag går till väga, fast det var formulerat på ett annat sätt. 😉

Nu vet jag iallafall att mitt tillvägagångssätt inte var alltför avvikande då..

Tack för svaret!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.