The Edge Postat 13 juli 2005 Anmäl Dela Postat 13 juli 2005 Har inte haft min studio så där jättelänge och har heller inte fått till någon mix som låter bra i flera olika högtalare. Jag har fått massa tips om EQ inställningar för varje enskilt instrument, vilket har hjälpt till väsentligt men det låter fortfarande inte riktigt bra. I datorn och i små stereos är det bra men i bilhögtalare och surroundsystem låter det sämre. Vet inte riktigt hur jag ska förklara det men det blir liksom ett diskantigt missljud. Tänkte att det kanske finns lite generella regler om hur man skär EQ'n på hela mixen för att på det sättet öka värmen och minska diskanten. Tacksam För Svar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lavrell Postat 13 juli 2005 Anmäl Dela Postat 13 juli 2005 För att kunna mixa rätt måste du ju lyssna rätt till att börja med. Sitter du med ett par högtalare som färgar diskanten till det bättre så spelar det ingen roll hur du EQ:ar eftersom du inte hör vad du gör så att säga. Vad använder du nu för monitorer? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
The Edge Postat 13 juli 2005 Trådstartare Anmäl Dela Postat 13 juli 2005 Jag har ett par Fostex PM-1 och har precis ställt in en gammal bandspelare för att kunna få två lyssningsmöjligheter. Problemet är att jag tycker att det låter bra i båda dessa monitorer och även i mindre system utanför studion. Det är när jag lyssnar i framförallt bilen som det kommer ett missljud. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lavrell Postat 13 juli 2005 Anmäl Dela Postat 13 juli 2005 Hur är bilens högtalare inställda? De allra flesta som poppar musik i bilen brukar generellt ha loudnessknappen intryckt och det förstör ju allting. Ifall bilstereon/slutstegen/högtalarna är dåliga så blir det ju inge vidare såklart. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 13 juli 2005 Anmäl Dela Postat 13 juli 2005 (redigerat) Håller med Lavrell. De högtalare du använder att mixa i verkar vara aningen för förlåtande i diskanten, dvs du hör inte allt som händer där uppe. Men det behöver inte vara så drastiskt som att du behöver skaffa nya monitorer. Testa att lyssna på musik du upplever vara bra mixad. Hur låter diskanten? Upplever du att vissa frekvenser saknas? Det kan isf vara dessa frekvenser du behöver vara extra uppmärksam med när du gör dina egna mixar. Här är en annan självupplevd erfarenhet. Låt oss säga att du sitter och mixar en låt, och börjar närma dig slutet. Du gillar allt du hör, men tycker kanske att sången drunknar lite i vissa partier. Just i det här skedet vore det så enkelt att plussa på lite på toppen av leadsången för att få den att lägga sig rätt. Men det kan vara fel drag. Pröva istället att automatisera sången över de partierna, tills du tycker att sången ligger rätt. Eller öka nivån på sången med 1 dB generellt över hela låten. Lyssna vad som händer med låten. Edit: Aningen sent inlägg. Jag kommenterade de två första inläggen! Redigerat 13 juli 2005 av joachime Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
The Edge Postat 13 juli 2005 Trådstartare Anmäl Dela Postat 13 juli 2005 (redigerat) Hur är bilens högtalare inställda? De allra flesta som poppar musik i bilen brukar generellt ha loudnessknappen intryckt och det förstör ju allting. Ifall bilstereon/slutstegen/högtalarna är dåliga så blir det ju inge vidare såklart. ska kolla detta. Men jag kom kanske på vad det annars kan bero på. Har för mig att jag när jag köpte studion provade olika "sample rate" när jag brännde ut låtar. Blev då olika missljud. Kan det vara den som är fel inställt. Har Cubase SX, vad har ni andra SX användare för sample rate när ni kör audio mixdown? EDIT: Kan ta upp detta i en ny tråd Redigerat 13 juli 2005 av The Edge Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
staf Postat 13 juli 2005 Anmäl Dela Postat 13 juli 2005 (redigerat) Visst kan du EQa i mixen men det är normalt ett mastrings ingrepp. Satsa på att göra en snygg mix ifrån början istället för att fippla med EQ på masterbussen. ..visst, sedan finns det ju dom som mixar bort lyxdiskanten med flit och höjer upp den i mastringen för att få lite mer speciellt sound. Sample rate vid mixdown är normalt 44.1/16bit/Stereo Interleaved. ps. snygg avaltar 🙂 Redigerat 14 juli 2005 av staf Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
H H Postat 13 juli 2005 Anmäl Dela Postat 13 juli 2005 Ett kanonprogram är HarBal Equalisation System HarBal Länk. Med detta kan man låna ett mixresultat av en slutmix, för att sedan "efterapa". Det är billigt också, med tanke på resultatet. Har själv använt detta i flera produktioner. Peace Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
The Edge Postat 13 juli 2005 Trådstartare Anmäl Dela Postat 13 juli 2005 Tack för alla tips.. Jag löste det genom att ändra sample raten, men ska ändå ta en titt på HarBal Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
NONHALO Postat 13 juli 2005 Anmäl Dela Postat 13 juli 2005 synd att man bara får testa med programet med 8-bits ljud =( verkar vara riktigt bra det där ! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tRasH cAn maN (oregistrerad) Postat 17 juli 2005 Anmäl Dela Postat 17 juli 2005 Ett kanonprogram är HarBal Equalisation System HarBal Länk.Med detta kan man låna ett mixresultat av en slutmix, för att sedan "efterapa". Det är billigt också, med tanke på resultatet. Har själv använt detta i flera produktioner. Peace Även iZotope's Ozone fixar att göra en "eq-bild" av ett källmaterial för att sedan appliceras på målmaterialet. iZotope Ozone /tRasH Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sesam111 Postat 17 juli 2005 Anmäl Dela Postat 17 juli 2005 att göra eq på hema mixen kan vara farligt om man inte har lämnat vissa saker i mixen till slutkedjan...t.ex dra på diskanten 10khz och uppåt istället för att behöva göra det på alla kanlerna separat... Jag brukar ha lite på redan innan jag börjar mixa men det är för att jag har hållt på så länge att jag förstår varför den finns där... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tRasH cAn maN (oregistrerad) Postat 17 juli 2005 Anmäl Dela Postat 17 juli 2005 att göra eq på hema mixen kan vara farligt om man inte har lämnat vissa saker i mixen till slutkedjan...t.ex dra på diskanten 10khz och uppåt istället för att behöva göra det på alla kanlerna separat...Jag brukar ha lite på redan innan jag börjar mixa men det är för att jag har hållt på så länge att jag förstår varför den finns där... Kan du inte utveckla! Menar du att om man eq:ar på med diskant på en mix även höjer diskant på instrument som egentligen redan har fullgod diskant? -Håller med! Boostar du diskant på alla kanaler vid inspelning? Varför? Kassa mickar? Iofs är det mer tacksamt att skära än att öka... /tRasH Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sesam111 Postat 17 juli 2005 Anmäl Dela Postat 17 juli 2005 nej jag använder aldrig eq eller kompression på inspelning...inte bara diskant behövs för att det ska låta som man vill =) jag har en master eq som nästan alltid är på vid mix...den lägger på litegranna typ 1-1,5 db vid 10khz med en shelf...på så sätt behöver jag inte trycka på lika mycke på alla induviduella kanalerna. klart att man inte lägger på diskant på allt...då skulle det låta för j-vligt 🙂 men vad jag menar är att egentligen så ska du inte behöva en master eq om du har mixat rätt. Jag använder min bara för att höja mixen ett litet litet extra snäpp... förr använde jag även en slutkompressor men har det börjar bli mindre och mindre sånt. Om det inte är en rocklåt förståsss...🙂 När det gäller en produktion istället för en demo så använder jag inte alls någon master eq då den mastras istället hos t.ex cutting room...då blir det mer korrekt gjort av nån som inte suttit lika länge som jag med låten bara för att kunna höja mixen ännu mer. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sesam111 Postat 18 juli 2005 Anmäl Dela Postat 18 juli 2005 och... det där med att det är bättre att skära än att boosta tycker jag folk har överdrivit...jag är väl medveten om vad som händer med fasen när man boostrar/cuttar... alla eq's låter olika, speciellt analoga...där föredrar jag kanske ett api filter för att det inte blir lika runt som när jag använder ett neve filter, om jag boostar med vissa filter så får man mer av det märkets typiska färgning än när du istället cuttar osv... Tycker att det inte spelar någon roll hur det vrider bara det låter skitbra i slutändan 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.