Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Är nybörjare och vill köpa mig en första MIDI-synth. Hittade den här billigt och undrar om det fungerar bra att koppla in till Cubase/Reason och spela i realtid?

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=102744&cks=PRL

Den musik jag tänkt att göra är lite mer instrumental hiphop med mycket stråk- och blåsinstrument.

Duger denna? Eller ska jag satsa på en sån här istället:

http://www.tradera.com/auction/aid_15984089

Tar också gärna emot tips på ett prisvärt ljudkort, som egentligen bara behöver stöd för att kunna koppla in en MIDI-synth.

Tack på förhand!

Annons
Postat (redigerat)

Har själv en M-audio 49E, och jag är nöjd. Kring tusenlappen i nypris tror jag det var.

(Vill bara poängtera att de har ju inga inbyggda ljud i sig, men du nämnde reason och cubase,

har du dem så har du ju ljud. Och vad gäller realtid så beror det på ditt ljudkort)

Edit: Oj, läste bara halva din post av någon anledning. 😛

Prisvärt ljudkort enligt mig; Emu 0404.

(Själv kopplar jag midi-klaven via USB)

Redigerat av Pico
Postat

Tack för ditt svar!

Skulle du som verkar ha lite koll kunna kolla på den förstnämnda:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=102744&cks=PRL

..och se om den är liknande den andra (49E). Alltså kontakter osv. med andra ord, att den fungerar på samma sätt (som beskrivet med att spela in i realtid i Cubase/Reason)

Kollade den nämligen och det står nåt om att den ansluts med tangentbordkabel. LIte skumt.

Postat (redigerat)

Lite info om just den keyboarden

(Var den enda TerraTec keyboarden jag hittade på deras hemsida)

Nu var ju inte bilderna optimala, men jag kan varken se eller läsa mig till att den

skulle ha pitch bend eller modulation-wheel.

Sedan säger de så här:

"Making music on a PC or MAC is easier than ever before with TerraTec's MIDI MASTER USB: Connect the keyboard with only one cable, turn it on and ...hit it!"

Så det ser ju ut som att det skall funka att köra via USB om man föredrar det.

"MIDI-KIT MIDI-cable (also compatible to standard soundcards, e.g. SoundBlaster™)"

Återigen dock, att spela i realtid handlar mycket om ditt ljudkort.

Redigerat av Pico
Postat
Är själv inte så förtjust i mitt m-audio klav. Har haft lite problem med att tonerhängersig på den. Kan ju kanske bero på att mina drivrutiner inte är OK.

Händer mig med, men endast då jag använder modulation och det är hög CPU-belastning.

Eller, det händer om jag inte wheelar tillbaks innan jag släpper tangenten/erna.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.