Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har titta lite på en ny dator som jag tänkte ha till min musik produktion. Datorn kommer innehålla en Pentium 4 3,06 Ghz, 1024 Ram och en hårdisk som har en medelsök tid på 8,9 ms och en bufertcache på 2mb. Är den hårdisken duglig??

Någon som har nåt annat bra tips vad man ska tänka på vid dator köp till musik, så får ni gärna komma med det oxå.

😉

Redigerat av Chriskooh
Annons
Postat

Så länge disken snurrar med minst 7200 RPM - vilket i stort sett alla diskar gör idag - så ska det inte vara något problem. Angående processorn: Cubase SX2 stöder Hyper Threading som den processorn har, men jag vet inte hur utvecklat det stödet är i andra musikprogram så om du använder något annat kan det vara värt att kolla in kompabiliteten. Förmodligen kan man lösa ett eventuellt problem genom att avaktivera HT, men man vet aldrig.

Postat

Grundtipset om man får välja är som alltid att ha en separat hårddisk för ljud, skild från den som används för program och operativsystem. En extra hårddisk brukar väl kosta så där en tusenlapp (eller under) och är nog en riktigt bra investering för den som vill hålla på med ljud. (Att dela hårddisken i flera partitioner är en bra grej, men det är fortfarande bara en disk.

Å andra sidan beror det på vad man gör, själv kör jag på en bärbar dator med en disk som går på 4.200 varv. Jag klarar mig för det jag gör. Å tredje sidan finns det ju dom som vill köra 100 kanaler i 192kHz 24 bit. Min dator fixar inte sånt.

Men tänk inte för mycket. Skaffa nåt och prova. Funkar det så funkar det.

T.

Postat

Samplingar Är ju ljud, så de lägger du helt enkelt på ljuddisken..

Om det däremot handlar som instrument som bara finns i ramminnet så spelar det inte någon roll när du spelar upp det.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.