Jump to content
Annons

mitt spelrum inspelningsrum

Recommended Posts

chroffa (oregistrerad)
Postat

Vi kanske ska göra om ett rum till "studio". Alltså ta bort nuvarande saker (det är et sovrum) och sedan ljudisolera. Sedan så ska rummet utanför få fungera som "kontrollrum" där datorn då kommer stå och så.

Men jag har lite frågor... =)

Till ljudisoleringen hade vi tänkt använda gipsplattor som vi skulle sätta upp på väggar och tak (källare, alltså behövs inte golv), det är inte tänkt att göra nått flytande rum eftersom det inte är tänkt att detta "projekt" ska bli så super proffesionellt. Hur många plattor ska man ha på varandra för att det ska dämpa bra, två, tre? Hur mycket dämpar det isf? 6 dB ska väl vara en halvering av den uppfattade volymen?

Hur ska man göra för att få dörren bra ispolerad för den känns som en "flaskhals" i isoleringen. Kan man sätta gipskivor på dörren och sen fixa bra gummilister så det nit e ska läcka? Jag tror inte det är tanke på köpa värsta speccialtillverkade dörren eftersom projektet inte ska kosta så himmla mkt, med det menar jag inte då att 20 000 är lite pengar, nej det är i det här läget jätte mycket. Snarare att allt ska ligga runt 5000.

Hur gör man om man vill ha ett hål där man vill ha kablar från t ex mickar till datorn, isolering av ljud och så?

Basfällor, är det viktigt? Ska man då köpa färdiga i syntetmaterial typ såna: http://www.holmerup.biz/produktsidor/wavep...cornertrap.html

eller ska man sattsa på att bygga bort hörnen?

Akustik plattor hur viktigt? Hur mkt ska man ha?

/

Christoffer

Annons
Postat
Vi kanske ska göra om ett rum till "studio". Alltså ta bort nuvarande saker (det är et sovrum) och sedan ljudisolera. Sedan så ska rummet utanför få fungera som "kontrollrum" där datorn då kommer stå och så.

Men jag har lite frågor... =)

Till ljudisoleringen hade vi tänkt använda gipsplattor som vi skulle sätta upp på väggar och tak (källare, alltså behövs inte golv), det är inte tänkt att göra nått flytande rum eftersom det inte är tänkt att detta "projekt" ska bli så super proffesionellt. Hur många plattor ska man ha på varandra för att det ska dämpa bra, två, tre? Hur mycket dämpar det isf? 6 dB ska väl vara en halvering av den uppfattade volymen?

Hur ska man göra för att få dörren bra ispolerad för den känns som en "flaskhals" i isoleringen. Kan man sätta gipskivor på dörren och sen fixa bra gummilister så det nit e ska läcka? Jag tror inte det är tanke på köpa värsta speccialtillverkade dörren eftersom projektet inte ska kosta så himmla mkt, med det menar jag inte då att 20 000 är lite pengar, nej det är i det här läget jätte mycket. Snarare att allt ska ligga runt 5000.

Hur gör man om man vill ha ett hål där man vill ha kablar från t ex mickar till datorn, isolering av ljud och så?

Basfällor, är det viktigt? Ska man då köpa färdiga i syntetmaterial typ såna: http://www.holmerup.biz/produktsidor/wavep...cornertrap.html

eller ska man sattsa på att bygga bort hörnen?

Akustik plattor hur viktigt? Hur mkt ska man ha?

/

Christoffer

Gips isolerar inte så där jätte mycket...tyvärr....

Däremot om du bygger helt nya väggar utan för det befintliga väggarna och isolerar med bra isolering för att sedan ha 2lager gips utan på detta så funkar det bättre men långt i från perfekt. Alla vibrationer som komer att uppstå i golvet kommer att transporteras vidare upp i huset.

ljudisolering är knepigt skulle tippsa dig om att läsa "Handbook for sound engineers" den finns att kika i på bra bibliotek, dock ej att låna.

Nian

Postat

Vi byggde en inspelningskur för röst- och effektljud till våra tecknade filmer med hjälp av en konsult Kuren placerades i ett större rum. Vårt största problem var att eliminera ljudet från tunnelbanan som passerade under huset. Det är ju dom lågfrekventa ljuden som är svårast att få bort, men vi byggde ett golv av två lager spånskivor med isolering emellan och placerade det på ett antal gummiklotsar. Väggar och tak av gipsskivor och reglar. Sedan utanpå (med isolering emellan) ytterligare väggar och tak som inte får ha kontakt med de inre väggarna och taket utan endast fäst i golvet. Två dörrar erfordras. Den som sitter i inre kuren öppnas inåt och den yttre dörren utåt. Dörrarna ska vara tunga. Även två glasrutor sattes in på respektive inner- och yttervägg. Inga ledningar drogs genom väggarna mer än ett antal kontakter på in och utsida. Sen kunde man gapa och skrika nästan hur mycket som helst därinne utan att det hördes ut. Och tunnelbanan hördes bara på inspelningarna om man snabbspolade banden med lyssning för det var ytterst lågfrekvent ljud som gick igenom.

Helst ska inga väggar vara prallella inne i kuren, eftersom det ger eko. Detsamma gäller tak och golv. Om det inte går att undvika parallella ytor måste den ena av ytorna isoleras med dämpningsmaterial.

Postat (redigerat)
Vi byggde en inspelningskur för röst- och effektljud till våra tecknade filmer med hjälp av en konsult Kuren placerades i ett större rum. Vårt största problem var att eliminera ljudet från tunnelbanan som passerade under huset. Det är ju dom lågfrekventa ljuden som är svårast att få bort, men vi byggde ett golv av två lager spånskivor med isolering emellan och placerade det på ett antal gummiklotsar. Väggar och tak av gipsskivor och reglar. Sedan utanpå (med isolering emellan) ytterligare väggar och tak som inte får ha kontakt med de inre väggarna och taket utan endast fäst i golvet. Två dörrar erfordras. Den som sitter i inre kuren öppnas inåt och den yttre dörren utåt. Dörrarna ska vara tunga. Även två glasrutor sattes in på respektive inner- och yttervägg. Inga ledningar drogs genom väggarna mer än ett antal kontakter på in och utsida. Sen kunde man gapa och skrika nästan hur mycket som helst därinne utan att det hördes ut. Och tunnelbanan hördes bara på inspelningarna om man snabbspolade banden med lyssning för det var ytterst lågfrekvent ljud som gick igenom.

Helst ska inga väggar vara prallella inne i kuren, eftersom det ger eko. Detsamma gäller tak och golv. Om det inte går att undvika parallella ytor måste den ena av ytorna isoleras med dämpningsmaterial.

Vilket omedelbart blir mer än 5000 kr.

5000 kr är en väldigt liten peng för att isolera ett rum med.

Till ett rum på ca 15 - 20 kvm kostar isolering redan det och mer.

Ett sätt att komma undan lite billigare är att leta upp

begagnade dörrar och fönster på byggmarknader/Byggvaruhus.

Vi hittade en säkerhetsdörr (m.a.o Tung som attan ) för 1500 kr till vå studio.

Borrar kanske ?

Så små hål gör ingen skillnad på läckaget , Det är så minimalt att det inte ens

är märkbart.

Rummet invändigt kommer att vara obehagligt att vara i innan ni kan kräma på så pass mycket att störande volym passerar genom hålet..

Redigerat av Piccazzo
chroffa (oregistrerad)
Postat

Däremot om du bygger helt nya väggar utan för det befintliga väggarna och isolerar med bra isolering för att sedan ha 2lager gips utan på detta så funkar det bättre men långt i från perfekt. Alla vibrationer som komer att uppstå i golvet kommer att transporteras vidare upp i huset.

men det är så låg takhöjd så om man gjorde flytande rum så skulle det troligtvis sänka takhöjden så himmla mycket!

men gips? det är ju ett dött material, utan luft. jag förstår inte om ljud skulle ha så lätt att ta sig igenom det? jag förstå att det kan vibrera och det sedan kan fortplanta sig vidare i huset men det måste ju ändå stoppa endel?

det är inte tänkt att det ska bli jätteisolerat bara mera, och två lager gips borde ju ändå göra en skillnad?

Postat

men det är så låg takhöjd så om man gjorde flytande rum så skulle det troligtvis sänka takhöjden så himmla mycket!

men gips? det är ju ett dött material, utan luft. jag förstår inte om ljud skulle ha så lätt att ta sig igenom det? jag förstå att det kan vibrera och det sedan kan fortplanta sig vidare i huset men det måste ju ändå stoppa endel?

det är inte tänkt att det ska bli jätteisolerat bara mera, och två lager gips borde ju ändå göra en skillnad?

2 lagergips på regelverk säg 70 mm samt islolering mellan reglarna. Konstruktionen har ett R´w värde på 25 dB mellan 50 och 3150 Hz...

Dörren sätter du dubbla O-liter i karmen samt tätar nyckelhålet så har du kanske runt 25-30 dB beroende på hur dörren är klasad fgrån början. Detta står på gångjärnbs sidan på Dörrbladet....

För att få bort endel av vibrationerna från golvet så sätter du SKP skena med etenduk alternativt en ACU skena finns hos bygghandeln...Kostar endel men hjälper...Sedan får du inte göra general felet som ofta görs... Gipsen skall inte ligga dikt an mot golv, väggar och tak... Montera ca 5-10 mm mellanrum och figa med latex eller ljudfog..Det senare är löjligt dyrt så ta latex som är "nästan" lika bra

chroffa (oregistrerad)
Postat
2 lagergips på regelverk säg 70 mm samt islolering mellan reglarna. Konstruktionen har ett R´w värde på 25 dB mellan 50 och 3150 Hz...

Dörren sätter du dubbla O-liter i karmen samt tätar nyckelhålet så har du kanske runt 25-30 dB beroende på hur dörren är klasad fgrån början. Detta står på gångjärnbs sidan på Dörrbladet....

För att få bort endel av vibrationerna från golvet så sätter du SKP skena med etenduk alternativt en ACU skena finns hos bygghandeln...Kostar endel men hjälper...Sedan får du inte göra general felet som ofta görs... Gipsen skall inte ligga dikt an mot golv, väggar och tak... Montera ca 5-10 mm mellanrum och figa med latex eller ljudfog..Det senare är löjligt dyrt så ta latex som är "nästan" lika bra

Tack för tips och info!

Du säger att mellan reglarna så ska man ha isolering, men (bara en fundering) hur skulle det vara att istället för isolering bara ställa gipsplatta löst där istället? det borde ju dämpa ljud mer, men att ha isolering mellanm reglarna är kanske för att få "lite effekt av" ett flytande rum?

Hur menar du att jag ska sätta upp en SKP skena med etenduk? var ska jag göra det?

Annars så hade vi tänkt att kanske "ställa" plattorna på golvet och sen sätta fast dom lite lättare mot väggen bara så dom inte välter. men du säger att man inte ska ha gipset direkt mot golv. Är det för att det med vibrationer, att det inte ska föras vidare i huset? Nu är det här ju en källare oxå så det spelar ju ingen som hellst roll om det låter neråt ju?

Postat

En vägg är en vägg. Sedan måste man skilja på vad den skall göra. Skall den ljudisolera eller skall den absrorbera ljudet. 2 skiljda saker. För att ljudisolera krävs. Massa, avstånd och styvhet. Det sistnämnda är för flanktransmissionen dvs stomljudet. För att komma åt detta har du plåtskenor med antingen gummiduk eller med gummilist. Detta är iofs inte hela sanningen men det räcker i hemstudio och semiproffssammanhang vill jag påstå.

Det som ljudisolerar är att det blir lufttätt enkelt kan man säga så därför skruvar man gipsen på trä/plåtreglarna för att få en styv, lufttät konstruktion med hyffsad massa. 2 lager gips väger 20 kg/kvadrat och är ett MYCKET kostnadseffektivt material. Kostnaden är ca 150-200 spänn kvadraten för väggkonstruktionen 2 lager gips isolering och reglar. Isoleringen i väggen dämpar inre resonanser och har egentligen inte mycket med ljudisoleringen i sig att göra.

Men här kommer att montera en vägg i ett par steg jag tar ingen hänsyn till snedstälnning och annat mumbo-jumbo nu.

1) Ta fram Vattenpass, borrmaskin, hammare, penna, färgsnöre och tålamod ur verktygslådan

2) 10 cm från befintlig vägg ritar du ett litet märke i golvet samma i motstående hörn.

3) Slå ett fint rakt streck med färgsnöret

4) Montera dit SKP eller ACU skenan i golvet. Med spikplugg om det är betonggolv med skruvar om det är trä. 1 per meter typ...

5) Kapa nu 2 skp skenor som är 1 cm kortare än måttet golv-tak. ANvänd vatten passet och sätt dessa lodrätt uppåt mot väggen där din nya vägg slutar....

6) SÄtt skp i taket

7) i med reglar på antingen 600 eller 450 beroende på gips modell... Nu tar du fram silvertajp och tejpar poå baksidan av de stående reglarna på måtten 600, 1000, 1400, 2000 osv för att isoleringen inte skall ramla baklänges...

8) Montera första lagret gips... Efter detta foga ALLT!

9) Montara andra lagret gips med förskjutna skarvar Spackla, grunda, foga , måla färdigt..

10) beundra....

Sedan en sak bara..Vibrationer ner i källarplattan sprider sig till nästa vägg där går en viss % av vibrationerna upp u denna vägg osv osv... Stomljud är otrevligt och för att få bort detta krävs åtgärder som behöver en saftigare budget...

chroffa (oregistrerad)
Postat
En vägg är en vägg. Sedan måste man skilja på vad den skall göra. Skall den ljudisolera eller skall den absrorbera ljudet. 2 skiljda saker.

Isoleringen i väggen dämpar inre resonanser och har egentligen inte mycket med ljudisoleringen i sig att göra.

Jo, jag vet =). Har sett på Jam en del saker som kanske skulle vara intressanta, för dämpning av ljudet i rummet då. Deras Stage absorber tyg som man skulle kunna hänga upp på väggen och sen deras ljudabsorbent i skumplast som oxå verkade prisvärd. Har sett nån på forumet som sa de var bra. Finns det fler som har erfarenheter av dom?

Sen vilka är jjlabs? Är den nån svensk importör som importerar billiga saker och sen sätter sitt namn på det?

Har ni tips på hur jag då skulle hänga upp sakerna? Ska man ha absorbentsplattor på två väggar sick-sack mitt emot varandra och tyg på dom andra två mitt emot varandra?

Eller ska man jobba utefter hur man placerar instrumenten i rummer? t ex sätta plattor bakom trummorna lr att man ska ha framför förstärkarna?

Isoleringen man har i väggen mellan reglarna den borde väl vara så tät som möjligt va? Tips på förslag man kan ha? Har för mig jag såg nått nånstans om glasull från biltema, var det så? Det ska vara ett väldigt tunnt material eftersom vi hade turen att kunna använda dom befintliga reglarna som satt på väggen bakom väggplattorna som satt där innan och dom är inte mer än 1,5 cm, men man kanske kan ha ett tjockare material och sen pressa ihop det där.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.