Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Är det någon som vet vad det är för skillnad på om suffixet m/s sätts till ett pluggnamn. Vad är det exempelvis för skillnad mellan Waves Rverb ocg Waves Rverb m/s?

Annons
Postat

m/s.. Tja jag tänker genast på Mono / Stereo.. Vissa reverb kan göra stereoreverb från en monosignal (Mono-To-Stereo).

Annars så betyder ju m/s Meter per Sekund 😛

Postat (redigerat)

M/S (middle/side) är en monosignal på ena kanalen och stereodifferensen (tänk typ skillnaden mellan vänster och höger) på den andra kanalen.

Det har alltså inget med mono->stereo att göra. Utan dessa pluggar används när en M/S-matris används.

Edit: Finns nog många böcker på biblioteket om stereoinspelning, eller så söker du upp nån webbsida som diskuterar a/b, x/y och m/s. Där kan du säkert hitta mer information... 😛 En stereoinspelningsartikel kunde ju bli lagom tjock till tidningen annars?

Redigerat av vectro
Postat (redigerat)

Fel fel fel Vectro.. men nästan rätt.😛 (just i detta samanhang blev dte fel)

Även jag trodde som du Vectro tills jag läste på Waves supportfourm.

Men det är ju på så vis man simulerar mono->stereo kan man säga.

http://register.waves.com/waves/wvclients/...s&submit=Search

Annars har du helt rätt Vectro M/S (middle/side) är den korrekta termen på "studiospråk"

EDIT: Klarläggande

Redigerat av hegobald

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.