The Mr Postat 11 juli 2005 Dela Postat 11 juli 2005 Hejba! Jag har en polare som hade tänkt att koppla sin elgitarr till sin dator. Han har ett standardljudkort, typ ett sådant som följer med en compac presario laptop?!? Om man kopplar den direkt in i burken, kan han få ljud i cubase då, eller behöver han någon form av preamp? Eller finns det gitarrförstärkarpluggar till cubase som man kan använda utan preamp? The Mr... 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wicked_s Postat 11 juli 2005 Dela Postat 11 juli 2005 Du kan ju använda exempelvis Native instruments guitar rig, eller IK Multimedias Amplitube. Kolla in www.amplitube.com Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 12 juli 2005 Dela Postat 12 juli 2005 Hmm jag skulle nog dumpa ljudkortet, en begagnad Line 6 Guitarport är nog en vettig idé. Då får han pre-amp och förstärkarsimulator för en billig penning. Alternativt ett billigt ljudkort som ex. M-Audio Fasttrack USB. I värsta fall en billig DI-box, behringer tex. Förmodar att han inte vill spendera några större summor eftersom han vill använda sitt nuvarande ljudkort? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JJRockford Postat 12 juli 2005 Dela Postat 12 juli 2005 Jag har ett HP-laptop som jag köpte i våras, antar att det är något liknande ljudkort på polares dator. Efter lite trixande med inställningar och drivrutiner så fick jag ett gitarrljud som skulle funka alldeles utmärkt för demo-bruk. Preampen (är det en mick-ingång, som på alla andra laptops, så sitter där faktiskt redan en preamp) som sitter på mick-ingången på ett sådant ljudkort är såklart inte av världsklass, utan väldigt brusig, men i a f med humbucker-mickar så är det klart acceptabelt. Det enda man behöver köpa är en adapter, stor tele->mini tele (på min sådan adapter så var det tydligen viktigt att den stora tele-honan, som det ju blir, var anpassad för en mono-tele, annars blev det inget ljud). Allt annat som jag använder är gratis; Asio4all-drivrutiner (för att få ner latecyn till spelbara tider): http://www.asio4all.com GuitarSuite (den mest välljudande gitarrpluginen jag har provat, inklusive Amplitude och Guitar Rig): http://www.simulanalog.org/guitarsuite.htm Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
The Mr Postat 12 juli 2005 Trådstartare Dela Postat 12 juli 2005 Tack för alla snabba svar. Mycket hjälpsamt! The Mr... 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.