Jump to content
Annons

Hej, här har ni en ny n00bie


Dawwe

Recommended Posts

Hej, mitt namn är Dawwe med två W som ni ser, irl heter jag David.

Jag tänkte börja göra lite musik på skoj nu i sommar och kommer att besvära er med massa nybörjarfrågor =D

Har spelat trummor i en massa år, men har inte några riggade trummor, kanske blir aktuellt senare, men man måste väl ha värsta monsterutrustningen =/

Tänkt lära mig Reason och Cubase SX 3, och har kopplat keyboarden till datorn, men har ännu inte börjat med något.

Det ända jag har gjort är att leka lite med Fruity Loops, och ja vet det låter skit (speciellt crashen) men ni får väl några smakprov:

http://funzone.se/dawwe/Egna%20latar/hipho...medslingor4.mp3

http://funzone.se/dawwe/Egna%20latar/oiuh3.mp3

Kom gärna med lite nybörjarråd o.s.v. =D

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej och välkommen! Fruity Loops är faktiskt ett väldigt bra program att börja med som newbie. Började med det själv för fyra år sedan, men har nu hoppat över till Reason.

Själv tycker jag att Reason är ett fantastiskt bra program att göra egen musik i, tar inte så lång tid att lära sig det heller. Jag tycker själv att du ska välja reason i första hand.

Jag har inte sett så mycket av Cubase, men det jag har sett av det, verkar väldigt krångligt att lära sig. Reason är däremot lättare att förstå och lättare att skapa musik i.

Checka den här sidan så får du lyssna på lite proffs-musik som är gjort bara i reason. (:

http://homepage.mac.com/neoverse/player.html

Pssst!! Gå in på Big Beat - 9. Dreamers Dream, och 13. Tangible assets, där har du grym musik!

Redigerat av Danabacken
Link to comment
Dela på andra sajter

får hålla med om att du facktiskt är igång med att göra musik i Reason

efter 30 min lätt. Ingen hög tröskel, deffinitivt inte om du lekt lite med

pianorollen i FL. Däremot, är väl Cubase nått jag själv skulle vilja lära

mig, men har ingen kunskap om det. Reason saknar fortfarande VST

support, men kan köras genom ReWire (vilket jag aldrig gjort dock).

Iaf, hej på dig =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ello och välkommen hit.

BTW fl är, rätt använt bästa trumpluggen på marknaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och välkommen!

Kul att du har låtar redo från start 😄 Lyssnade på båda och du har saker på gång. Du är redan med på att inte allting måste ligga i mitten till exempel. Melodierna i andra låten blir ibland lite väl dissonanta mot kompet för min smak, men det är som sagt en smakfråga. Det händer en del kul i låtarna, så det skall bli roligt att höra vad du gör härnäst!

Program ja... Cubase är väl inte så himla bökigt egentligen men det har för mycket möjligheter. Själv har jag kört lightversionen Cubasis 5 i 1,5 år och aktivt letat nya möjligheter och tekniker i det. Ändå upptäckte jag att man kan transponera enskilda midisnuttar på samma spår separat. Jag tror inte FL är något hinder för att göra bra musik. Snarare handlar det om vad man gör med sakerna, och du är på god väg. Själv tror jag att jag skall köpa Tracktion som drar enkelheten till sin spets utan att tumma på funktionerna. Det som kan vara ett problem med Reason är väl bristen på VST-pluggar och ljudinspelning. Hm, nu blir det lite mycket programvarudiskussion här så vi avrundar med:

Välkommen 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...