Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Är det någon som har exempel på fornnordiska skalor? Alltså typ sådana som man kan höra i Ronja Rövardotter och även till viss del i den där norrländska fäjmfäktårry-brudens melodifestivallåt...?

Har provat att köra lite gehör, men får inte riktigt till det där fornnordiska som jag vill ha fram; eller är det helt enkelt bara mollskalor som gäller?

Tacksam för svar från någon person som har koll på det musikteoretiska 😉

/Daniel

Annons
Postat

Det är ju lite olika detdär. Många sånna låtar du tänker på byter ju tonart beroende på vilket ackord som spelas. Om låten går i A moll och det spelas just ett a-moll så är det vanligt att melodin baseras på dorisk skala (ren moll, fast sjätte tonen är höjd, dvs ett F# ist. för ett F i A moll). Råkar ackordet byta till ett E7 så byter man skala och här finns det flera olika varianter. E superlokrisk, mixolydisk, mixolydisk b6 osv osv. Goodla lite på dominantskalor på nätet så hittar du bra information hur dom fungerar och hur det hänger ihop med grundtonarten. Har absolut ingen större koll på fornnordisk musik men jag vet att det även förekommer kvartstoner (höga och låga terser osv). Googla!

En otroligt viktig del i den fornnordiska folkmusiken är ju även hur man fraserar/rytmiserar. Även om du har ett korrekt tonförråd kommer det inte låta folkmusik för fem öre om du spelar låten i swing... Tänk på det 🙁

Postat

När jag vill att musiken skall låta folkmusik så brukar jag spela i harmonisk och melodisk moll.

För att veta vilka toner som ingår kolla upp harmonic/melodic minor scales på nätet.

Om det hjälper så är harmonisk i princip en ren moll skala(aeolisk) med en maj 7.

Melodisk är i princip en dorisk moll skala med maj 7.

Postat

Intressant tråd!

Vill gärna se fler svar även jag ifall någon har några tips att ge.

^

|

|

|

Bump

Postat

Måste bara rätta lite. Det är inte fornnordiskt.

Ronja-musiken är mer typ 17-1800 talsaktig, folkaktig popmusik.

Om du vill spela fornnordiskt (typ 400-900 tal) då är det nog bara att gorma lite och lägga nån kvint på det.

Det där med inledningstoner och liknande kom först runt 1500-talet.

Och det var nog inte uppe i Sverige förrän sent 1600-tal.

Så de melodiska mollskalorna är nästan bara glömma.

Men om det nu är det soundet du är ute efter så är det väl egentligen bara att tuta på med lite harmonisk och melodisk moll.

Rytmen är jätteviktig. Se till att inledningstonen inte hamnar på ettan,

då låter det barockmusik och inte folkligt.

Här har du en i a-moll du kan testa:

Melodisk:

UPP: abcdef#g#a

NED: agfedcba

Harmonisk:

abcdefg#a

Lek lite med dessa.

Ett bra sätt är annars att köra lite mer modalt. Du kan t ex växla mellan Am och G och spela en ren a-moll skala (eolisk) över det. Vid frasslut kan du testa att slänga in ett Em. Prova också med ett E, men då är du inne i funktionsharmoniken igen. Ingen 7:a dock, då är du framme i Sveriges sena 1700-tal.

Hoppas det går bra.

Jag tror som sagt att det är mer svensk folkmusik du är ute efter, inte fornnordisk musik. Annars finns det en trevlig skivserie där de går igenom forntida musik. Jag minns inte riktigt vad den hette. Men där finns en del exempel på tidig nordisk musik. Mest tut o horn och sånt.

Postat

Tack för tipsen, igen! =) .. Ska prova detta! 😄

Postat
Jag tror som sagt att det är mer svensk folkmusik du är ute efter, inte fornnordisk musik. Annars finns det en trevlig skivserie där de går igenom forntida musik. Jag minns inte riktigt vad den hette. Men där finns en del exempel på tidig nordisk musik. Mest tut o horn och sånt.

Musica Sveciae: Fornnordiska Klanger

http://www.musikarkeolog.se/cd.html

Jag har den. Intressanta grejer. Där blir det som sagt dock knappast fråga om några skalor, och sällan ens melodier i modern mening. 😄

tRasH cAn maN (oregistrerad)
Postat

Jag tycker det låter ganska "folkmusikigt" om man, i en molltonart, går från tonika till dominantparallell i dur. Altså ex. - Em till Adur.

(Då är man ju klart inne på det där med den höjda 6:an...)

Vad säger Tophe?

/tRasH

Postat

Jo... jag håller med. Det blir Doriskt modus.

Det är inte så vanligt i svensk folkmusik dock... Möjligtvis lite från Gotland.

Däremot finns det mycket keltisk (engelsk, skotsk, fransk, irländsk osv) som använder sig av dorisk modus.

Det är ett ruggigt snyggt modus.

A Dorisk skala:

ABCDEF#GA

Sen bygger man ackorden ur den skalan:

Am, Bm, C, D, Em, F#m7b5, G

Parallell-tonart (om man nu kan tala om sånt i modal musik) blir C Lydisk.

Då är vi inne i nåt helt annat... Men jag tycker Lydiskt är så apans snyggt!

CDEF#GABC

C, D, Em, F#m7b5, G, Am, Bm

Testa att ligga på ett C-dur och spela en melodi som rör sig mycket över karaktärstonen F# så hör ni vad jag menar.. ujujuj...

• 2 veckor senare...
kjelle05 (oregistrerad)
Postat

Jag tror at gäller att lyssna mycket på den här typen av låtar. Svensk folkmusik följer samma dur och mollskalor som vilken annan västerländsk musik som helst, men det finns ju vissa notkombinationer och rytmer som är vanliga.

Ett tips: Gå in på Hälsinge Låtverkstads sajt. Där har de lagt ut de låtar som de brukar ha på sina kurser.

http://www.halsingelatverkstad.net/latar.htm

Tyvärr noter i PDF-format, men om du tragglar dig igenom några av dem så kommer du att upptäcka mycket av det som är typiskt för svensk folkmusik.

För ackordsättningen, prova att göra ackorden så "råa" som möjöligt. T ex om det står a-Moll så spelar du inte hela ackordet utan endast grundtonen och kvinten.

Katla (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Eftersom vi ändå är inne på kyrkotonarter och Astrid Lindgren måste jag höra med er om någon vet vart man kan få tag på noter till temat från Bröderna Lejonhjärta?

Har sökt överallt men inte funnit något att gå på...

(Precis som till Ronja stod Björn Isfält för musiken...)

Redigerat av equinoxe

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.