Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Nu kommer jag säkert att få massor av arga kommentarer på det här inlägget. Men jag känner att jag måste kommentera detta. 😄 hoppas ingen tar det persoligt...

Jag tycker att det är lite synd att så många som lägger ut låtar här inte är färdiga med låtarna. Det är "skisser", "omixade", "slasksång" etc etc... Det känns som att vissa gör det (bara känsla jag har) för att det känns bekvämare så. Då behöver man ju inte stå för det 100%. ok... sångbiten kan jag verkligen förstå eftersom det kan vara svårt att få tag på sångerskor och sångare...

Det är klart att det finns andra fördelar med att lägga upp låtar här i ett tidigt skede så man vet om man ska jobba vidare med vissa projekt. Men ta gärna en dag extra och fixa till det så gott man kan så är det mycket lättare att kommentra. Dessutom är det roligare att lyssna på det.

Det är ju dessutom väldigt mycket lättare att ge konstruktiv kritik om det låter mer "färdigt" om det inte är 100 saker som man tycker att nån ska ändra. För jag antar att de flesta lägger upp låtar här (inklusive jag) för att få så konstruktiv kritik som möjligt...

Redigerat av pennudd
Annons
Postat (redigerat)
Nu kommer jag säkert att få massor av arga kommentarer på det här inlägget. Men jag känner att jag måste kommentera detta. 😄 hoppas ingen tar det persoligt...

Jag tycker att det är lite synd att så många som lägger ut låtar här inte är färdiga med låtarna. Det är "skisser", "omixade", "slasksång" etc etc... Det känns som att vissa gör det (bara känsla jag har) för att  det känns bekvämare så. Då behöver man ju inte stå för det 100%.

Det är klart att det finns fördelar med att lägga upp låtar här i ett tidigt skede så man vet om man ska jobba vidare med vissa projekt. Men ta gärna en dag extra och fixa till det så gott man kan så är det mycket lättare att kommentra. Dessutom är det roligare att lyssna på det.

Det är ju dessutom väldigt mycket lättare att ge konstruktiv kritik om det låter mer "färdigt" om det inte är 100 saker som man tycker att nån ska ändra. För jag antar att de flesta lägger upp låtar här (inklusive jag) för att få så konstruktiv kritik som möjligt...

Håller med dig till 100 procent....det är precis som att man inte törs ta ansvar för sina alster...

Redigerat av jesp
Postat

Förstår inte riktigt problemet med det. Dels kan det vara vettigt att få lite kritik innan man lägger ner xx antal timmar till på låten och dels kan det vara bra att få tillbaka lite självförtoende om man själv har en svag stund.

Så länge man skriver att det är en skiss eller råmix och lägger till vad man vill ha kommentarer på och vad man inte vill ha kommentarer på så är det väl inget att tjafsa om? Det är ju upp till dig om du vill ge kritik/beröm.

Postat
Det är samma sak när man bara lägger upp en vers eller en refräng... hela låtar tack!! 😏😱😲😄😉

När jag har skrivit en färdig låt som senare kommer säljas, eller användas i andra kommersiella sammanhang så vill inte jag ha den "färdiga" versionen tillgänglig här.

Postat (redigerat)

Alla gör som dom vill självklart, jag vill inte tvinga nån och det är ju ganska givet att jag svarar, ger kritik/beröm åt dom jag vill (det behöver jag ju inte ens skriva). Men jag tror ändå att jag inte är den enda här som tycker som jag gör. Jag själv skulle komma med mycket mer feedback på låtar om det var flera som var mer färdiga.

Självklart kan man lägga upp en råmix, dom flesta håller väl på och gör en råmix när man proddar. Som jag skrev så kan man i alla fall lägga ner en dag eller ett par extra dagar för att få den lite mer färdig, självklart är ju det beroende på vad man vill ha för feedback på låtarna.

Alla har ju svackor i självförtroendet ibland, men det hjälper inte självförtroendet att inte göra klart låtar eller lägga upp ofärdiga låtar. Att göra klart låtar som man känner sig stolt över är bra för självförtroendet. Man MÅSTE stå för det man gör. Om man själv inte tycker att man har gjort sitt bästa och man tycker att ens alster inte riktigt är bra så har man ju andra också svårt att tycka det...

Jag har varit i samma sits själv många gånger när man tycker att allt man gör suger och vill gärna börja på nya alster. Men FÖR MIG funkade det att fokusera lite mer på låtarna jag håller på med just nu (kanske itne funkar för nån annan).

Att se till att verkligen göra klart dom är det mest konstruktiva och självförtroende ingivande man kan göra...

Redigerat av pennudd
Postat

Om man vill ha kommentarer på sin låt bör man definitivt ha försökt göra den så bra som möjligt först tycker jag. Sen bör man ju beakta det som kommenteras och förbättra det till en slutversion.

Sen finns det ju mängder med anledningar att lägga upp en skiss. Men då tycker jag man ska fråga nått mer specifikt än "är det här bra". Det går ju inte att svara på.

Postat
Om man vill ha kommentarer på sin låt bör man definitivt ha försökt göra den så bra som möjligt först tycker jag. Sen bör man ju beakta det som kommenteras och förbättra det till en slutversion.

Sen finns det ju mängder med anledningar att lägga upp en skiss. Men då tycker jag man ska fråga nått mer specifikt än "är det här bra". Det går ju inte att svara på.

Mja, och själv lärde jag mig det den hårda vägen. 😱

Sedan måste man betänka att andra inte "hör" de idéer du har i huvudet som kommer lyfta din skiss. 🙂

Är dock inte emot skisser.

Men man kanske inte skall räkna med så mycket feedback förns man närmar sig slutet på verket.

Postat

Jag håller med dig till 50%... ur en (1) synvinkel: många här kanske inte vet hur man använder alla de verktyg man har till sitt förfogande och då har svårt att känna efter vad som är "fel" och hur man kommer till rätta med "problemet".

Ur en annan synvinkel håller jag med dig.. undermedvetet har det väl blivit så på senare tid att man går på säkra kort när man lyssnar på demogrejer.. alltså de som man vet gör bra musik och som oftast ställer subjektiva frågor om hur mixen sitter totalt sett.. då är det kul at ge feedback..

Sen beror det lite på om man fastnar för musiken.. är det musik man inte fattar eller tycker om så säger man heller inte något, även om man tycker att vissa punkter i musiken / mixen / arret kunde förbättras på ett tekniskt plan.

.. vilket upphovsmakaren kanske bryr sig kacka om 😱

Postat

Håller med till 345%... Visst är det legitimt att vilja veta hur det man gjort låter och få opinions, men när det e uppe i verision/tråd 5 - 6 så blir det mer bara klotter. Det blir svårt att engegera sig lika mycket när en ny verision slängs upp och det står något i stil med, Nu fixade jag trumman, hur låter det nu?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.