Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag gillar experimentiell (om det nu stavas så ;P) musik, det är oerhört kul att skriva sådan musik också. Jag kollar runt efter effekter och liknande rätt aktivt.

Men vad är egentligen bäst?

Större golveffekter som man kan förprogrammera med massor utav effekter och banker (exempelvis boss GT-8) eller flera små vanliga effektpedaler?

Jag menar, boss's små vanliga pedaler är ju skit bra, men priset? Att plocka ihop allt man får i en stor lär ju kosta mer än en stor effekt?

Visserligen så kommer Behringer med några RIKTIGT billiga pedaler, men antagligen så är det väl så att man får vad man betalar för. Självklart kommer de särkert att fungera men kommer de kunna tävla med boss?

Har ni någon erfarenhet av stora golveffekter? Jag vill höra åsikter och funderingar! Samt om ni hört att någon sådan större golveffekt är bra, nämn den! Jag vill bli bättre och ha större koll på området.

// alekks

Annons
Postat (redigerat)

Hej alekks! 😆

Om man köper en GT-8 så får man högtalar simulering med och allt annat jox.

Det kan vara MYCKET trevligt att ha då man spelar in direkt till datorn.

Men om man repar mycket eller lirar live så är ju vanliga stompboxar mycket roligare. Man kan byta ut en speciel del, höjja och sänka med fingarana. Det känns mycket mer kvalitet, Placebo du vet.

Pod och Gt-8 är väll vad jag har hört MYCKET bra, spec Pods cleana ljud.

Sen kan man ju tänka över vad man egentligen behöver.

Själv skulle jag nog vilja ha en kjedja som såg ut såhär:

Wahwah -> Chorus -> Phaser -> Reverb -> Dist ->Delay.

Kanske någon EQ eller något.

Men det är väl ändå inte så ofta man använder så mycket effekter, Spec till den musik du spelar.

Vanliga stopboxar är inte så spec dyra beg.

ha det gött, nu ska jag sova!! 😆

Redigerat av Mantel
Yohill (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Har aldrig spelat på en multipedal som låtigt lika bra som en stopbox...

Kör en effekt i varje låda, finns iofs en del pedaler som kör typ delay/chorus i samma. Kan funka.

Min kedja:

Wahwah -> Dist 1 -> Dist 2 -> Volym -> Stämmare -> Reverb/Tremolo (i förstärkaren, en Fender Twinreverb Blond)

Redigerat av Yohill
Postat

Det beror väl på hur mycket du gillar att dansa 😱

Jag kör själv med en Tonelab SE och skulle aldrig byta den mot enskilda stomps. Visst, man förlorar ju en hel del när det gäller valfrihet, men det vinner man igen i enkelhet och kontroll. Man slipper tonvis med sladdar och får dessutom en relativt brusfri effektkedja.

Håller man på mycket med effekter och olika inställningar av effekter så är ju multieffekter oslagbara. Istället för att stampa runt på 5 pedaler så byter man bara patchar. Dessutom finns det oftast en eller två expression-pedaler som går att göra mycket kul med. Själv använder jag oftast dem för att styra delay-effekter med.

Och om man nu har en favoritstomp som man gärna vill använda så finns det ju oftast en effektloop att stoppa in den i.

Jag tycker dessutom det är otroligt skönt att slippa konka runt på en förstärkare. Men alla gillar ju inte att köra rakt in i PA:t. Ljudteknikerna älskar oftast det däremot 🙂

Men kör man bara med ett par stomps och har inställningar som man aldrig ändrar så ser jag ingen större anledning att köpa en multieffekt. Vill du däremot experimentera mycket med effekter och vill ha bra kontroll över dem så är det en multieffekt som gäller. Dessutom får man ju möjlighet att testa en massa andra effekter som man aldrig skulle anse sig ha råd att köpa.

När det gäller ljud så tycker jag att både Tonelab SE, GT-8 och PodXTL håller lika bra kvalité som de billigare stompsen på marknaden (1000kr-klassen) och i vissa fall bättre. Dessutom får man ju som sagt förstärkar/högtalar-simulatorer som är bra om man vill köra rakt in i PA:t eller använda vid direktinspelning.

Själv föredrar jag TonelabSE eftersom den är så grymt mycket enklare att ratta in ljud på, och dessutom låter den i mitt tycke mycket mer som analog utrustning jämfört med de andra som jag tycker låter lite plastigare. Men det är ju en smaksak. Alla tre är ju bra, så testa dem och avgör själv.

Är det bara effekter du är ute efter så kan jag även rekommendera TC Electronics G-Major om du kan hitta en begagnat. Effekterna i den håller studio-kvalité och låter ja, grymt bra helt enkelt. Men då får du ju köpa till ett pedalbord eftersom det är en rackeffekt.

Postat

jag har själv en Boss GT-5 (som en gång i tiden var Boss flaggskepp, som nu ersatts med t ex GT-8). Jag rekommenderar varmt att köra en stor golveffekt istället för flera små, du slipper allt jox med att byta batterier till varenda liten jävel och glappande patchkablar mellan dessa effektpedaler, och som sagts tidigare har ju t ex GT-8 en effektloop ifall du har en speciell favoritpedal så kan du koppla in den där.

Det som inte sagts heller är att t ex GT-5 (GT-8 lär garanterat också ha den här funktionen) är att man kan byta plats på effekterna, typ som om du har flera effektpedaler seriekopplade och du byter plats på någon pedal.

Sen har väl t ex GT-8 rätt mycket rattar vilket borde göra den hyfsat snabbjobbad!

Postat (redigerat)

Ja, det här vart ju väldigt svårt att avgöra, smaken är väl som baken, egen. Jag vet inte åt vilket håll det lutar, jag skulle ju vilja ha en multieffekt, men det är ju mycket pengar. Köpa en bättre gura kanske kan vara något att börja med?

Mantel: Angående min musik jag spelar förtillfället, näe då är det verkligen inget för mig. Men jag vill bli mångsidig 😆 Hålla på med allt mellan klassiskt till gränsen där det blir oljud.

Ni nämner högtalarsimulering? Kan man få en närmare beskrivning? Det går alltså att köra rakt in i PA:t? Men det borde väl fortfarande gå att köra i stärkaren? Och vad är bäst, genom stärkaren eller PA:t (då vill jag inte veta vad ljudteknikern tycker, jag gillar inte sådana)? 😄 Hehe

Dead_Silent: Ja, jag känner igen det där med de förbannade batterierna som skall ta slut precis samtidigt då 2 patchsladdar börjar glappa dagen innan en spelning liksom... Man skulle kunna leva utan det ;P Vad är det för skillnad på GT-5 och GT-8 egentligen?

Redigerat av alekks
Postat

Är du ute efter mångsidighet så bör du verkligen skaffa dig en multieffekt. Då får du ju dessutom en mängd olika förstärkarsimuleringar som kan vara till nytta.

Det går givetvis att köra pedalen in i stärkaren fortfarande. Det finns ju både fördelar och nackdelar med att köra direkt in i PA:t. Fördelarna är ju enkelheten, du slipper släpa med dig en stärkare till spelningar, dessutom (beroende på PA-anläggningen) så kan du ju få bättre ljud än om du micar upp din stärkare. Sen har du ju helt plötsligt en stereo-rig att leka med, så du kan använda stereoeffekter. Och så kan man på vissa multieffekter (som GT-8) även köra två amp-sims på samma gång och panna ut dem i varsin kanal, med ett litet delay på den ena för ett fett ljud.

Men givetvis finns det nackdelar. Den största nackdelen som jag ser det är väl att om du har en dålig monitor på scen så kan det bli svårt att spela. Och du får inte samma punch och känsla som med en riktig stärkare på scenen. Publiken kommer inte märka någon skillnad, men du gör det, och det kan ju påverka ditt spel. Men jag anser att det är en vanesak. Det känns konstigt den första tiden men sen vänjer man sig.

Sen är det ju svårt att spela med feedback och sånnt om man inte har en stärkare på scen.

Och dessutom har man kanske redan en favoritstärkare som man gärna vill använda. Då är ju det givetvis det bästa.

Själv äger jag inte en endaste gitarrstärkare längre och trivs ganska bra med det. Gitarren på ryggen och pedalen i näven.

Postat

Skillnaden mellan GT-5 och GT-8 är att GT-8an är nyare och antagligen betydligt bättre (köpte min GT-5 -99 om jag minns rätt). Ljudet är säkert bättre, fler effekter osv osv. GT-5 har bara ett datahjul medan GT-8 har separata rattar för allt möjligt!

Glöm inte bort begagnatmarknaden heller! Du kan säkert spara tusenlappar på att köpa en PodXT, Boss GT-8 eller liknande begagnad.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.