Yohill (oregistrerad) Postat 9 juli 2005 Postat 9 juli 2005 Funderar lite kring "Neumann TLM103" & "AKG Solidtube". Någon som har erfarenhet av båda mikrofonerna? Stor skillnad i soundet? Pratade med en kille som har båda som sa att Nuemannen va överlägset bäst. Men är det så? Vilken funkar bäst till sång? Vilken är bättre än den andra på vad? Ja ni förstår...
lavrell Postat 9 juli 2005 Postat 9 juli 2005 Jag har endast använt TLM 103:an och kan säga att den är grym på sång. Köper du den kommer du inte bli missnöjd alls. Med en rörmikrofon så får du ju en viss färgning av ljudet som kanske inte passar på alla. Men TLM 103:an har inte låtit dåligt på nån av de jag spelat in med den. Men har som sagt inte testat Solidtube, men köper du TLM 103:an kommer du iaf inte bli missnöjd. /Micke
FishNose Postat 9 juli 2005 Postat 9 juli 2005 Onekligen bra mickar. Om man har lassvis med pengar, är proffs, måste glänsa/impa på kunder osv. Annars totalt onödigt. För rent ljud kolla på Röde, för 'färgat' (såkallad karaktär, lol) kolla på ADK Vienna och Hamburg. Bland mycket, mycket annat. :] Fish
joachime Postat 9 juli 2005 Postat 9 juli 2005 Onekligen bra mickar. Om man har lassvis med pengar, är proffs, måste glänsa/impa på kunder osv. Annars totalt onödigt. För rent ljud kolla på Röde Ja, eller om man faktiskt föredrar ljudet i Neumann. Har inte hört en Röde som låter som TLM103. Den mest universella indelningen man kan göra av något så subjektivt som mikrofoner är att dela in dom i kategorierna prisvärda och icke-prisvärda. Jag tycker att TLM103 är på gränsen till prisvärd, med tanke på dagens konkurrens. Däremot går den ju att hitta beggad för ungefär samma peng som en ny Röde kostar. Det kan vara ett prisvärt alternativ. Framförallt om man gillar soundet.
Claes Holmerup Postat 9 juli 2005 Postat 9 juli 2005 Jag har inte några AKG-micar med bland mina tester ännu, men TLM103 och ett gäng andra kan du provlyssna på, på min testsite. Själv tycker jag att TLM103 har lite för mycket topp - men i övrigt är det en extremt bra mic, men det är förstås en smaksak. Jag ska försöka hinna bli klar denna helgen, så att ett antal nya testinspelningar kommer upp på siten; med modeller från Violet Designs, GA, Pearl, Milab och JJLabs... 🙂 Eftersom jag inte har hunnit lyssna kritiskt på de senaste testinspelningarna, så vet jag inte ännu om det förekommer några nya favoriter bland dem, men hittills har jag fallit pladask för Studio Projects T3 och B1, samt BLUE Babybottle (åtminstone innan de började tillverkas i Kina...), AEA R84 och Oktava MC012 - alla bra på olika sätt.
FishNose Postat 9 juli 2005 Postat 9 juli 2005 Claes, du nämnde Studio Projects' B1. Det är märkligt med dessa mickar - jag har alldeles nyligen använt dem (jag har B3:or, alltså multi-versionen) för att spela in akustik gitarr och akustik bas - och de var helt underbara. Smått otroliga till det priset. Jag tror aldrig jag sett nåt så prisvärt. Kanske inte konstigt att de är så enormt stora i USA. :] Fish
Yohill (oregistrerad) Postat 9 juli 2005 Postat 9 juli 2005 B1 kom ju först i Studios mikrofon test med. Av mikrofoner i den prisklassen...
Claes Holmerup Postat 9 juli 2005 Postat 9 juli 2005 B1 (eller B3, som är samma mic, men med dubbla membran för att kunna få olika upptagningskarakteristiker), är ovanligt rak i frekvensgången för att vara en stormembranare. Den låter alltså neutralt och ärligt - och förmodligen är det därför väldigt många gillar den. 😆
x-pander Postat 10 juli 2005 Postat 10 juli 2005 Jag är otroligt nöjd med min TLM103...kan starkt rekomendera en sån.
Yohill (oregistrerad) Postat 10 juli 2005 Postat 10 juli 2005 Har spelat in med båda två men i olika studios. Tycker att AKG Solidtube låter bättre av dem. Men det beror mycket på att preamps å allt va bättre med AKGn änn TLM103an...
Ljudfjollan Postat 15 juli 2005 Postat 15 juli 2005 Öh... StudioProjects mickar har INTE rak frekvensgång, som ngn påstod. Inte TLM 103 heller. Dom flesta stormembransmickar färgar ljudet men har till sin fördel ofta lägre brus. Om ngn vill ha korrekt frekvengång - kolla in mickar från Earthworks, Schoeps och DPA (Bryel/Kjaer). Inte billiga alls. Jag äger bl.a. 103or - bra mickar! Vi har haft många SP mickar i tester. Absolut inga favoriter, men lågt pris såklart.
trombonisten Postat 15 juli 2005 Postat 15 juli 2005 Stor skillnad i soundet?Vilken funkar bäst till sång? Vilken är bättre än den andra på vad? Prova själv vet-ja. Det är hyfsat mycket pengar att lägga ut på nåt som kanske inte passar just din röst i just din musik. Annars rekommenderas starkt att handla begagnat. Hittar du en begagnad 103:a för sådär 6-7 tusen kan du sälja den för samma om den inte skulle passa. G.
Yohill (oregistrerad) Postat 17 juli 2005 Postat 17 juli 2005 (redigerat) Jo har ju lysnat på båda å det e ju bra mikrofoner båda två. Kommer ju spela in olika röster mm med dem så tanken är ju inte att min röst ska funka bra utan mina kunders =). Men begnagat brukar jag köra på... Redigerat 17 juli 2005 av Yohill
Claes Holmerup Postat 17 juli 2005 Postat 17 juli 2005 Öh... StudioProjects mickar har INTE rak frekvensgång, som ngn påstod. Inte TLM 103 heller. Dom flesta stormembransmickar färgar ljudet men har till sin fördel ofta lägre brus. Om ngn vill ha korrekt frekvengång - kolla in mickar från Earthworks, Schoeps och DPA (Bryel/Kjaer). Inte billiga alls. Jag äger bl.a. 103or - bra mickar! Vi har haft många SP mickar i tester. Absolut inga favoriter, men lågt pris såklart. Jag nämnde att Studio Projects B1 (alltså inte generellt Studio Projects, utan just B1...) har ovanligt jämn frekvensgång för billiga stormembranare. Den är t o m så pass jämn, att somliga upplever den som "tråkig" eftersom den färgar för lite... 😉
Ljudfjollan Postat 17 juli 2005 Postat 17 juli 2005 Jo, men även B1 är rejält presad i diskanten och allt annat än rak. Den har förutom diskanthöjningen en mkt ojämn kurva under 70 Hz. Och lågbasen är inte rolig alls - märks inte på sång och gitarr men mkt väl på trummor och andra baskällor. Dessutom har B1 och många andra SP mickar mkt ojämn frekvensgång mellan olika ex vilket gör dom rätt kassa i stereoinspelningar. Men visst - för pengarna inget att bråka om och det finns givetvis stormembranare som färgar ännu mer. 🙁 Det finns däremot billiga stormembranare som har förvånansvärt lite färgning. T ex: CAD m179. Rekommenderar den varmt till dina tester Claes. Om du orkar dvs. Jag vet hur energi- och tidskrävande det är.
Ljudfjollan Postat 17 juli 2005 Postat 17 juli 2005 Har du märkt att våra val av Avatar är ganska lika. Vi liksom måste verka lite farliga och hotfulla för att dölja hur ljudnördiga vi egentligen är. 🙁
Claes Holmerup Postat 17 juli 2005 Postat 17 juli 2005 (redigerat) 🙂 Visst är det så... 🙂 Det är alltid kul att testa modeller som man aldrig har tagit i tidigare. Håller precis på att ladda upp en drös nya tesinspelningar (modeller från Milab, Pearl, GoldenAge, Violet Design, Hansén och JJLabs) - så uppdaterar jag siten i kväll (natt? 😉 ) någon gång. Vet du vem som distribuerar CAD i Sverige? Jag lyckades inte hitta det på deras hemsida... 🙂 Om någon månad eller kanske två, tänker jag fortsätta med en ny omgång, så det kan ju vara kul att ha med någon av CAD:s modeller då... 🙂 Redigerat 17 juli 2005 av Claes
Ljudfjollan Postat 17 juli 2005 Postat 17 juli 2005 (redigerat) Hallå Claes. Tyvärr ingen koll på vem som är generalagent för CAD. Ja, dom där CAD mickarna förvånade mig och hela lyssningsjuryn - iallafall när det gäller frekvensgången. Och mkt billiga dessutom. Har du testat Line Audio Designs mickar? (du vet Svenskarna) Typ SM6 eller CM2? Dom håller för fullt på med att göra nya varianter och om priserna är på samma låga nivå kan de bli klart intressanta. Pearl har/hade en himla bra stereomick som heter TL44 (kvadratiska membran)men den blev nog aldrig en storsäljare eftersom den (precis som du redan påpekat) inte var så presad som många i pop/rock svängen vill ha. Men mkt fin för dom som vill ha mer korrekt återgivning (typ: klassiskt, jazz, folkmusik). Milab har precis som AKG en tendens att vara alldeles för vassa tycker jag. Men man ska ALLTID testa innan man ha en åsikt. AKG 480 är ett utmärkt exempel på hur ett företag som nästan alltid gör mkt vassa mickar kan göra en RIKTIGT bra mick ändå. Särskilt med omnikapseln är AKG 480 är en förbannat fin mick. AKG 535 och 451 pallar jag inte alls med - sjukt mkt diskant. AKG 414 dyr och överskattad. Likaså C12. Oj - höll på att glömma en billig och bra favorit: AudioTechnica 3031 - cardio och 3032 - omni (småmembran). För pengarna en fenomenal mick - men som vanligt - presat i diskanten. Rekommenderar VERKLIGEN ett test på dessa. Mkt mer prisvärd än Neumann KM 184. AT är annars ingen favorit för mig men som sagt - man bör testa noga. Adios Amigo Redigerat 17 juli 2005 av Ljudfjollan
Brist (oregistrerad) Postat 18 juli 2005 Postat 18 juli 2005 Jag har en AKG SolidTube men har ingen direkt erfarenhet av TLM103. SolidTube kan sägas ha en aning "smickrande" karaktär. Vissa sångare låter otroligt bra i den. I synnerhet kvinnliga röster har en tendens att växa. Den är mera luftig än vad den är murrig men har samtidigt en mjuk och kraftfull bas. Jag har lyckats micka upp baskagge, basförstärkare och gitarrstärkare med bra resultat. Den fungerar till de mesta men jag tycker ibland den kan ha lite för mycket "hängmatta" för vissa ljudkällor/röster. Men det finns ju alltid EQ. Jag funderar annars på att skaffa en Baby Bottle för att få ett lite "middigare" alternativ.
Claes Holmerup Postat 18 juli 2005 Postat 18 juli 2005 Hallå Claes. Tyvärr ingen koll på vem som är generalagent för CAD. Ja, dom där CAD mickarna förvånade mig och hela lyssningsjuryn - iallafall när det gäller frekvensgången. Och mkt billiga dessutom. Har du testat Line Audio Designs mickar? (du vet Svenskarna) Typ SM6 eller CM2? Dom håller för fullt på med att göra nya varianter och om priserna är på samma låga nivå kan de bli klart intressanta. Pearl har/hade en himla bra stereomick som heter TL44 (kvadratiska membran)men den blev nog aldrig en storsäljare eftersom den (precis som du redan påpekat) inte var så presad som många i pop/rock svängen vill ha. Men mkt fin för dom som vill ha mer korrekt återgivning (typ: klassiskt, jazz, folkmusik). Milab har precis som AKG en tendens att vara alldeles för vassa tycker jag. Men man ska ALLTID testa innan man ha en åsikt. AKG 480 är ett utmärkt exempel på hur ett företag som nästan alltid gör mkt vassa mickar kan göra en RIKTIGT bra mick ändå. Särskilt med omnikapseln är AKG 480 är en förbannat fin mick. AKG 535 och 451 pallar jag inte alls med - sjukt mkt diskant. AKG 414 dyr och överskattad. Likaså C12. Oj - höll på att glömma en billig och bra favorit: AudioTechnica 3031 - cardio och 3032 - omni (småmembran). För pengarna en fenomenal mick - men som vanligt - presat i diskanten. Rekommenderar VERKLIGEN ett test på dessa. Mkt mer prisvärd än Neumann KM 184. AT är annars ingen favorit för mig men som sagt - man bör testa noga. Adios Amigo Jag får dra iväg ett mail till CAD och fråga. Jag har testat CM2, men ingen av de större modellerna ännu. Det blir förhoppningsvis någon sådan nästa omgång. Roger (Line Audio) har våldsamt mycket att göra eftersom många har fått upp ögonen (öronen... 😎 ) för preamparna, som håller mycket hög klass och ändå är nästan löjligt billiga. 😆 Jag har uppdaterat testsiten under natten och fått upp 2st Violet Design (bl a Dolly, som väl är den som liknar BLUE Babybottle mest, Hansén HC-101 som är en kinesisk modell där man har byggt egen elektronik i Sverige och helt ersatt den ursprungliga, 3st Milabmodeller, 2st Pearlmodeller, 2st GA Project (Golden Age Music's eget märke) och 4st JJLabs (JAM's eget märke). Anledningen till att jag nämner BLUE och Violet i samma sammanhang, är att BLUE inte längre tillverkas i Baltikum. BLUE är bara ett försäljningsbolag och efter att samarbetet avbröts mellan fabriken och BLUE - och mickonstruktören i stället drog igång Violet Designs, har BLUE's tillverkning flyttats till Kina. Om det är bra eller dåligt är väl upp till var och en att avgöra - men det finns inte längre någon distributör för BLUE i Sverige, eftersom BLUE sade upp alla distributionsavtal för att i stället själva hantera all distribution från USA...
Ljudfjollan Postat 19 juli 2005 Postat 19 juli 2005 Tjena. Ja, jag minns att jag gillade Blue micken vi testade. En Baby Bottle. Dom flesta av oss tyckte faktiskt den billigare var bättre än många av de dyrare från Blue - och dom är REJÄLT mkt dyrare.
ProTools Postat 19 juli 2005 Postat 19 juli 2005 Det beror ju lite på vad man skall spela in för typ av sång, Neumann är inte alltid bäst, tro't eller ej.. Har själv Solid Tube, och den är nog överlägsen på hårdrocks-sång/vrål, med manliga röster och helst i kombination med en klass A förstärkare. Solid Tube är ju en rör mik, så att köra den med en rörförstärkare blir väldigt illa.
Ljudfjollan Postat 19 juli 2005 Postat 19 juli 2005 Helt rätt - Neumann är inte alltid bäst. Men det vore kanon om det fanns en mick som var bäst på allt. Whoa - då hade man sparat stålar vill jag lova!
Nightfly Postat 11 augusti 2005 Postat 11 augusti 2005 Själv är jag helsåld på Milab. DC-96 är prisvärd och låter suveränt (i studio). Dessutom trevligt att ha en svensk mikrofon. De har ju dessutom mickar som låter bra både live och i studio som lsr-serien t.ex.
Audiorent Postat 11 augusti 2005 Postat 11 augusti 2005 Själv är jag helsåld på Milab. DC-96 är prisvärd och låter suveränt (i studio). Dessutom trevligt att ha en svensk mikrofon. När jag gick på Ljudingenjörslinjen i piteå så hade vi en en blindtest på flygel med ett stort antal mikrofoner fråm bl.a. Neuman, AKG, Schoeps, B&K, samt Milab DC96. Milabmickarna var de ingen som normalt använde men någon satte upp dem mest på skoj. Gissa vilka som helt otippat vann!!..... köpte sen ett beggat par för 2500:- inkl mickstativ. De låter däremot inte bra på allt men där de verkligen passar så klår de allt vad kinesmickar heter med råge. Mattias
Nightfly Postat 11 augusti 2005 Postat 11 augusti 2005 ...köpte sen ett beggat par för 2500:- inkl mickstativ. Jäklar vilket pris. De ligger väl på 6-7000/st nya? Jag är inget mikrofonproffs, men det jag gillar bäst med DC-96:an är att den låter bra utan att man behöver skruva så mycket på mixern. De har väl egentligen andra mickar som är mer lämpade för instrument, som WM-44:an t.ex.
Claes Holmerup Postat 11 augusti 2005 Postat 11 augusti 2005 ...köpte sen ett beggat par för 2500:- inkl mickstativ. Jäklar vilket pris. De ligger väl på 6-7000/st nya? Jag är inget mikrofonproffs, men det jag gillar bäst med DC-96:an är att den låter bra utan att man behöver skruva så mycket på mixern. De har väl egentligen andra mickar som är mer lämpade för instrument, som WM-44:an t.ex. VM-44 är en av de jag hade med i senaste omgången testinspelningar... 😮 Jag får väl kanske försöka tigga till mig DC-96 också nästa gång det är dags...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.