Jump to content
Annons

Är världsrekordet verkligen 117 meter?


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag läste att världsrekordet i längdcasting med inkapslad spinnrulle låg på 117 meter och innehas av en svensk. Är det verkligen sant? Av en händelse var jag ute en sväng och slängde några provkast bara. Ett landade på ca 103 meter (fotbollsplanen är 100 meter). Det fick mig att undra: om man skulle slå ett världsrekord, låt vara att det bara är i en av castingdisciplinerna, hur bevisar man det då? Räcker det med att det är inspelat på mini-dv-kamera (om man haft en sådan)?

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Hej!

-k9- : Njae...jag tänkte...det är ju ett off-topic-ämne...och dessa ska ju INTE handla om musik...enligt anvisningen...

Vad ligger du på själv?

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Alltså, vad är längdcasting med inkapslad spinnrulle? Fattar ingenting! :rolleyes: Angående världsrekord. Tror inte du behöver något bevis alls på att du gjort det. Det viktigaste är att du kan göra om det, då med folk från världsrekordsgrejet (vad dom nu heter) närvarande. Har för mig att det funkar så. Annars så är det väl bara filma det och höra av sig till dom med filmen. Eller eventuellt intyg av vittnen. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Men det är nog de sista metrarna som är de värsta. Som att kapa en sekund på 100 meter...

Läste nu att Världsrekordet enligt Svenska Castingförbundet innehas av engelsmannen Peter Thain, på 114 meter nånting... Märkligt. De verkar inte ha nån ordning på statistiken internationellt. Och den svenske junioren har kastat längre än någon svensk senior nånsin. På en annan sida stod att det är en svensk som innehar världsrekordet på 117 meter, satt långt tidigare... Hmmm....var det inte godkänt kanske? Vinden får ju vara max 3 sekundmeter. Eliten ligger runt 100 meter i denna disciplin. Tidigare kunde man ju sätta världsrekord i precisionsdisciplinerna, men det har man ju tagit bort, för alldeles för många kom upp i maxpoängen 100 poäng. Ofattbart nästan...

Casting är alltså kast med ett fiskespö och en gummiplopp på 18 gram. Längst på tre försök vinner. Vissa kör ned rotationsteknik. Ansatsen är hursomhelst 5 meter. Men det funkar även stillastående. Rekord i längd sätts inte bara för spinn, utan även för haspel och fluga. Samtliga kortare.

Tydligen går JuniorWM i Malmö denna helgen med tävlingsstart idag! Någon intresserad kan ju rapportera därifrån.

😉

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Hehe...jag menar såklart att det är kanske lika svårt att öka på från 103 meter till 114 i casting spinn, som att kapa en sekund på 100 meter. Att kapa från 12.2 till 11.2 är ju sketasvårt ju...

Njaa..man kastar i "rimlig" tid hahaha.... Men i precisiongrenarna är det på tid.

😉

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Bakom flötet? Det måste ju vara jag, eftersom jag kastar med spö.

Var du medveten om hur roligt ditt inlägg var?

😄😮😉🙂🙂

:musik

Läste nu vidare att jag skrivit "kapa en sekund på 100 meter" utan att ens tala om att jag menade 100 meter med spikskor på bana. Shame on me!!!

😄😉😄🙂😄

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Kastar du över huvudet?

Blev lite intresserad av själva rotationsbiten du nämde där.

Kan nog se ganska kul ut när 20 medelålders män står och

snurrar med ett fiskespö.

Skall leta fram mina gamla gummivikter och se hur långt

jag kommer.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Idag var jag ute i stekheta solen och fick bara iväg den mellan 45-49.5 meter, alla kast låg där. Trolig orsak: ooljad rulle. Linan gick av två gånger också, så det gäller att den inte är gammal. Har inte kastat på ett år och då var det ju precisionsmomentet... 🙂 Räknar med att ligga mellan 70-90 meter relativt snart igen i alla fall.

Nelerion: Jo, det är ovanför huvudet och idag provade jag rotationsmoment. Det var olustigt och gav bara yrsel... Men det var faktiskt en fördel med ansats, fast fem meter kommer jag inte använda mig av, 2-3 räcker. 😄

Vallhagen: Tänka sig, det är på riktigt. 😱

😎

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Idag var jag ute i stekheta solen och fick bara iväg den mellan 45-49.5 meter, alla kast låg där. Trolig orsak: ooljad rulle. Linan gick av två gånger också, så det gäller att den inte är gammal. Har inte kastat på ett år och då var det ju precisionsmomentet... 🙂 Räknar med att ligga mellan 70-90 meter relativt snart igen i alla fall.

Nelerion: Jo, det är ovanför huvudet och idag provade jag rotationsmoment. Det var olustigt och gav bara yrsel... Men det var faktiskt en fördel med ansats, fast fem meter kommer jag inte använda mig av, 2-3 räcker. 😄

Vallhagen: Tänka sig, det är på riktigt. 😱

😎

:musik

Så, hur funkar det där ute i "fält" då, knockar man gäddan som står i vassen 100 meter bort med en blyklump? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Men det är nog de sista metrarna som är de värsta. Som att kapa en sekund på 100 meter...

Läste nu att Världsrekordet enligt Svenska Castingförbundet innehas av engelsmannen Peter Thain, på 114 meter nånting... Märkligt. De verkar inte ha nån ordning på statistiken internationellt. Och den svenske junioren har kastat längre än någon svensk senior nånsin. På en annan sida stod att det är en svensk som innehar världsrekordet på 117 meter, satt långt tidigare... Hmmm....var det inte godkänt kanske? Vinden får ju vara max 3 sekundmeter. Eliten ligger runt 100 meter i denna disciplin. Tidigare kunde man ju sätta världsrekord i precisionsdisciplinerna, men det har man ju tagit bort, för alldeles för många kom upp i maxpoängen 100 poäng. Ofattbart nästan...

Casting är alltså kast med ett fiskespö och en gummiplopp på 18 gram. Längst på tre försök vinner. Vissa kör ned rotationsteknik. Ansatsen är hursomhelst 5 meter. Men det funkar även stillastående. Rekord i längd sätts inte bara för spinn, utan även för haspel och fluga. Samtliga kortare.

Tydligen går JuniorWM i Malmö denna helgen med tävlingsstart idag! Någon intresserad kan ju rapportera därifrån.

😎

:musik

Du fiskar ju spinn med en haspelrulle... Hade du en inkapslad rulle och fick iväg en 18 grams gummikula 103 meter menar du? Måste fråga vilken sorts lina (typ och tjocklek) du använder då?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Det var en gammal sketlina tydligen iaf, för den gick av... Jag kontrollerade vikterna på de där olika plupparna idag. Det var den orange som fattades, så den gången jag kastade 103 (förutom att det måste ha varit en lyckträff), så verkar det alltså som jag använt en 30 grams (orange väger ju det). Detta hände ju förra året... Har inte spöet här, men det kan ha hetat ABU 230? I vilket fall är det ett spinnspö, för inkapslad spinnrulle. Haspelspö och haspelrulle kommer man tydligen aldrig lika långt med. Rullen heter ABU 290. Linan är en 0.45 mm Sweden WP-1083. Vet att spöet och rullen figurerat i disciplinen Spinn Casting Längd. Krav på lina är ju minst 0.25 mm.

Man kan använda blytyngd ja, om man vill knocka någon ful fisk. Förutsatt att man fiskar.

:rolleyes:

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

-k9-: Lägger man ihop alla meter jag cyklat i min dag och summerar blir det nog 478 meter. Högt räknat.

:rolleyes:

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...