Jump to content
Annons

När fasen tar man ut tornen?


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

När jag spelar schack så går det bra ända tills motståndaren tar ut sina förbannade torn! Om jag själv av en händelse råkat flytta ut tornen, så vet jag inte vad jag ska göra av dem sedan! Alltså, hur fasen spelar man med torn? Att flytta runt med drottningen är jag extrem på, har inte sett min överman där hittills, men tornen vill jag helst slippa. De är ju dessutom rankade högt med hög poäng. Hur lär jag mig spela med tornen? Och NÄR ska man tänka på att avancera med tornen? Jag skapar aldrig såna lägen. Finns det någon trevlig bok om schack och "tornspel"? Nuförtiden brukar jag fråga motspelaren direkt om han vill ha dem, det är så illa...

:rolleyes:

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)
Hej!

När jag spelar schack så går det bra ända tills motståndaren tar ut sina förbannade torn! Om jag själv av en händelse råkat flytta ut tornen, så vet jag inte vad jag ska göra av dem sedan! Alltså, hur fasen spelar man med torn? Att flytta runt med drottningen är jag extrem på, har inte sett min överman där hittills, men tornen vill jag helst slippa. De är ju dessutom rankade högt med hög poäng. Hur lär jag mig spela med tornen? Och NÄR ska man tänka på att avancera med tornen? Jag skapar aldrig såna lägen. Finns det någon trevlig bok om schack och "tornspel"? Nuförtiden brukar jag fråga motspelaren direkt om han vill ha dem, det är så illa...

:rolleyes:

:musik

Istället för att fråga om motspelaren vill ha dina, kan du fråga om du får motspelarens torn. 😎

Redigerat av Pico
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag ingen expert på schack, får för det mesta pisk av kompisarna som inte är särskilt grymma heller. Tornen är dock jävligt bra för att ruta in kungen, förutsatt att båda spelarna kör massaker så att det inte finns så mycket skit kvar på brädet 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Hoppsan. Massaker? 😉🙂😉😮😄 Fazzan körde det ett tag på brädet.

Jag har inte spelat schack så många gånger, men de gånger jag spelat har varken jag eller motspelaren gjort rockad innan vårt 30:e drag ungefär...

Man tar ut tornen genom "att slå dem" med en lämplig pjäs, säger här -k9-, vad betyder det? Är det nån överkursgrej jag inte vet om? Hur slår man en pjäs?

Vad jag menar är att jag har svårt att hinna få ut mina torn för det är en massa andra pjäser ivägen, mina och motståndarens bönder inte minst. Däremot har jag schackmattat med bara en dam och en bonde plus kung kvar, då motspelaren hade kvar en löpare, dam, ett torn och två hästar plus fyra bönder.

Schack testar en persons spatiala förmåga/rymdseende sägs det, d.v.s. "vilken figur blir det av denna papplåda med markeringar, alternativ a,b,c,d eller e?". Som frågan ställdes vid mönstringen. Min spatiala förmåga är min sämsta av de 9 intelligensfaktorerna (bara 105). Därför jag virrar bort mig i orientering... och i alltför långa vita korridorer. 🙂

Logik är min starkaste sida (270).

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Blev idag varse att offensivt spel verkar vara det som gäller för mig i schack. Det är då jag vinner. Schack är en temposport. Det är också svårt att slå långbollar, alltså att låta en ensam pjäs försöka prestera något i frontlinjen, det är en lagsport som får bästa möjliga utfall medelst gemensam framförflyttning av pjäserna i samlad trupp.

😎

pärondryck//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Tornen är tricky! Jag tycker också att dom är övervärderade! Man får försöka täcka in andra pjäser och stänga av för motspelaren!

Som livvakter?

Blev idag varse att offensivt spel verkar vara det som gäller för mig i schack. Det är då jag vinner. Schack är en temposport.

- Word x 2! Du är precis som jag! Jag spelar 2 - 10 ggr snabbare än min motspelare (datorn? nej skämta;) fast förlorar oftast i.a.f!

Ska bannemej tjacka en tjack-klocka 😎!

Link to comment
Dela på andra sajter

...jag brukar oftast skita i tornen och satsa på schackmatt så fort som bara fan. MEN oftast så förlorar jag innan jag äns hinner flytta en spelpjäs.... så då brukar jag bli förbannad och plockar ut hela jävla brädet och hälla bensin på och bränna upp skiten. Så gör jag. 🙂😎😱

Link to comment
Dela på andra sajter

...jag brukar oftast skita i tornen och satsa på schackmatt så fort som bara fan. MEN oftast så förlorar jag innan jag äns hinner flytta en spelpjäs.... så då brukar jag bli förbannad och plockar ut hela jävla brädet och hälla bensin på och bränna upp skiten. Så gör jag. 😠:rolleyes:😱

lol. Du är ju lite rolig ibland... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tornet är perfekt när man skall 'täcka' av långa ytor.

Lyckas du blocka av en löpare bra med dina hästar

kan du nästan täcka av hela motståndartlinjen med

två bra utplacerade Torn.

Sen hur man gör, det har jag inte en aning om.

:rolleyes:

[skämt åt sido, jag använder mina Torn för att täcka

av stora ytor.]

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...