Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej allihopa!

Jag har en fråga som jag hoppas få svar på.

Så vitt jag vet bör man använda sig av en akustisk gitarr även om man spelar in en tung punklåt med distade gitarrer även om man inte ens kan höra den akustiska gitarren. Såg på en dokumentärfilm att Green Day exempelvis använde sig av akustik i låten "Jesus of Suburbia", och i den låten hör man inte den akustiska gitarren.

Är det viktigt att använda denna teknik vid inspelning? Jag har aldrig gjort det tidigare men nu känns det som ett måste.

Jag undrar också över inspelningstekniken för den akustiska gitarren. Ska den följa den distade helt och hållet? Alltså, ska man spela den akustiska precis som man spelar elgitarren genom hela låten??

Annons
Postat

Jag har inte hört låten, men kan tänka mig att akken bidrar med lite ambiens - eller "rymd" i brist på bättre ord. Förmodligen ligger den ganska svagt i bakgrunden. Det är väl lite samma grej som med ett svagt reverb. Man märker inte hur mycket det egentligen gör förrän det tas bort. Men något "måste" är det givetvis inte. Testa och se om du gillar det. Kör med både vanligt... lägereldskomp (jag har lite svårt att finna orden i hettan), och likadant som elgitarren för att känna vad som är bäst.

Postat

Tack för svaret.

Jag tänkte att det kanske är bäst att skippa det om man inte behärskar det. Jag har provat och jag märker viss "fyllnad" i låten även om jag sänker den akustiska gitarren så lågt att man inte hör att det är en akustisk. Men i visa partier då jag inte spelar elgitarren med fullt ös så att säga så hörs den ju och det blir inte så proffsigt. Kanske bäst att skippa den. Jag kan inte tänka mig att det spelar så stor roll för en amatörinspelning??

Postat

Testa och lägg på en fet kompressor och ett mastigt reverb och sänk gitarren så att den knappt hörs.

Kan bli bättre, eller kanske inte. Testa och se!

Postat

Prova att göra det klassiska: Spela om samma sak två gånger och panna ut max höger-vänster. Skär bort allt under 150-250 Hz eller högre från ackorna så de inte stör andra instrument och höj ev lite i toppen så kan du nog få ett visst "skimmer" som kan låta bra.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.