Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Verkar vara ett riktigt shysst forum detta. Jag vill börja med hårddiskinspelning, jag spelar gitarr och kan ingenting. Är verkligen rå-n00b.

Hoppas på råd från någon här, så jag kan sätta igång. OBS att jag är extremt fattig just nu, och kan inte köpa nytt på ett bra tag. Så jag tänkte köra på det jag har, ett tag tills jag lärt mera.

Jag har en inbyggd VIA AC'97 ljudkrets i mitt moderkort. Jag har oxå en Gravis Ultrasound Pnp liggandes. Vilket är bäst för HD-inspelning? Vilket skulle ni välja?

Jag tänkte prova på Cubase SX, ett tag.

Råd? Någon?

Annons
Postat

Hej och välkommen till forumet!

Eftersom du är extremt fattig och Cubase SX kostar 7500:- föreslår jag att du börjar med Cubase SE (eller det kanske var det du menade...) för 1420:- (på musikbörsen) och sen det utmärkta ljudkortet Audiophile 2496 för 995:- och en juste inspelningsmick för sång och gitarr, t ex TSM MT87S för 695:- och en micpreamp, t ex ALTO Alpha Mic Tube för 895:-. Du skriver inte om du spelar akustisk gitarr eller elgitarr, spelar du det senare kanske en Behringer V-AMP 2 för 995:- blir bra...lägger du de sista 2 500:- på Trum-VSTi:n Groove Agent så har du en juste nybörjarhemmastudio att börja med...

Sen är det bara att fråga eller använda sökfunktionen här eller på det utmärkta VST-forumet http://vstforum.clubcubase.net/ så finns det massor med hjälpsamt och duktigt folk som tillsammans kan mer än vad någon någonsin kan lära sig om hemstudioinspelning...

Lycka till!

/Jan Olof

Postat

om du inte vill slösa några pengar alls finns det lite olika möjligheter. vilket av ljudkorten som är bäst har jag ingen aning om så du får väl pröva dej fram. på den nivån som du är just nu kanske inte ljudkvaliten är det absolut viktigaste så det du ska fokusera på är vilken latency (tiden det tar för ljudet du spelar in att nå dina högtalare då det passerar genom ljudkortet och datorn osv...).

det verkar riktigt dumt att ens lägga ut 1400kr (som du inte ens har) på cubase se så vad jag föreslår är att du antingen använder dej av en sån kopia som man inte får tala om här tills du är säker på att det här är någonting du verkligen är intresserad av. även om du hade 1400kr verkar det rätt dumt att slänga ut dom pengarna och sedan inse att du inte riktigt var så intresserad som du trodde. (typ som när jag köpte ett playstation med 3 spel som jag inte använt mer än tre gånger). eller så gör du rätt för dej och använder dej av ett gratis host-program som Kristal Audio Engine (http://www.kreatives.org/kristal/index.php) eller liknande istället för cubase . tror du även får något "gratis"program om du köper computer music tidningen som kostar runt en 100-lapp (tror jag) (http://www.computermusic.co.uk/about/aboutvst.asp). kolla in möjligheterna innan du gör något drastiskt...

nu vet jag inte vad du har för gitarr men du behöver ju oxå något för att överföra ljudet från gitarren till datorn, antingen genom en mikrofon eller en sladd beroende på vad du har för gitarr.

det finns troligen andra sätt att börja på men här är iaf ett.

Postat

...eller så börjar du med Cubasis 5.0 VST, kostar 499:- på Musikborsen http://www.musikborsen.se ( kolla även http://www.pinnaclesys.com/ProductPage_n.a...479&Langue_ID=2 )

Jag började med Cubasis och har nu Cubase SL 1.06 vilket jag är mycket nöjd med...

Sen finns det mänder av roliga gratispluggar och annat att komplettera med...

Ett enkelt Creative-kort kan kompletteras med drivrutiner från kxproject eller asio4all med resultat som räcker under nybörjar-/inlärningsperioden...båda drivrutinerna är gratis och ett Creative-kort borde väl gå att få tag på för nån hundring...

Jag hade Creative-kort från början och har numera Audiophile 2496...

/Jan Olof

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Ursäkta mig, men jag fattar det som att han har Cubase SX redan...

Jag skulle inte välja en inbyggd ljudkrets av AC-kaliber. Jag skulle välja Gravis-ljudkortet. Att du kopplar in det helt enkelt.

Pluggar och sånt äger jag inte en enda. Är inte min hemmaplan. Skaffa en schysst mikrofon, som nämndes av J-O!

Eehh...vad betyder rå-n00b??? Är det nollor eller o:n?

:rolleyes:

:musik

Postat
Eehh...vad betyder rå-n00b??? Är det nollor eller o:n?

Noob = newbie = nybörjare.

Noob kan av personer som suttit för länge vid sin dator stavas n00b. :rolleyes:

Postat

Ljudkorten du har går säkert att få till ok ljud med, se bara till att ladda ner "Asio4all"-drivrutinerna från http://www.asio4all.com Då kommer du få ner latecyn (=fördröjningen från det att du spelar på t ex gitarren, tills datorn spelar upp det för dig) ungefär hur mycket som helst. Ladda ner och installera. Om du kör Cubase SX så går du sen in i (menyraden längst upp på skärmen) Devices->Device setup->VST Multitrack, och välj sen "Asio4all" som "Asio Driver".

Annars behöver du väl _egentligen_ inte köpa något för att komma igång, ska man lära sig inspelningens grunder så funkar ju ändå ljudkortets inbyggda förförstärkare, även om dom brusar. Och för lyssningen kan du ju använda ett par hörlurar vilka som helst, eller din stereo. Lite sladdar får du eklart ha, och förmodligen en "stor tele->minitele"-adapter för att koppla in gitarren i datorn.

Postat

Hehehe!!! TACK för alla tips!!! Verkar vara ett SHYSST forum!

Jag tänkte prova på olika program, såsom Cubase SX 3.0 etc, och sedan köpa det program jag gillar. Min kompis tycker Logic är bra, men jag har inte Mac. För hårddiskinspelning går Cubase utmärkt, trodde han.

Ok, jag har förstått att man vill få ned latencyn. Jag provade SAW för längesen tillsammans med mitt Ultrasound och det gick bra. Ingen fördröjning som jag märkte av. Jag bara undrade om det inbyggda kortet var lika bra, för då slapp jag joxa med ytterligare en extra komponent.

Jag har lånat en mic av en kompis. Jag spelar (huvudsakligen) akustisk gitarr, har inte råd med en elgura just nu. Min kompis trodde att jag behövde en mixer oxå. Finns det någon budgetvariant för nån hundralapp?

Så, jag tänkte ladda ned ASIO drivrutiner till mitt inbyggda kort och se om jag märker av nån fördröjning. Om inte, så fortsätter jag med inbyggda kortet. Annars testar jag Ultrasoundet som jag vet har en latency som duger åt mig. Jag har en mic och hoppas köpa en budgetmixer. Jag tänkte prova allt i Cubase SX 3.0.

Detta räcker för en första introduktion, hoppas jag. Om jag gillar detta senare, köper jag ordentliga prylar. Men då frågar jag er först, innan jag köper. Tack för eran input!

Postat

Har inte läst hela tråden, så ursäkta om jag tar upp sådant som redan berörts. Men du behöver säkerligen inte alla funktioner i SX, titta på de mindre varianterna först och konsultera din plånbok och klura på vad du verkligen behöver, vad du har nytta av. Behöver du allt extra lullull i SX3 eller klarar du dig med SE? Upplever det som att en del tar i lite väl när de ska köpa nytt. Väl värt att tänka en extra gång.

MONO (oregistrerad)
Postat (redigerat)

aaaaaahhhhhhhhhh... vad avundsjuk jag är....

jag postade en liknande fråga i förra veckan och fick inte såhär många svar!

nästa gång skall jag oxå skriva n00b. : ) 😄

jag har Mac och vill inte trycka in ett kort i den.. så vad tror ni om Delta Audiophile 2496 ?

Redigerat av MONO
Postat (redigerat)

Aha? Det är det som gjorde det? Man ska skriva n00b i inläggen för att få hjälp alltså? 😄

MONO, jag läste nånstans att man kommer långt med Macens inbyggda ljud. Tydligen ganska bra, läste jag. Jag tror du inte behöver något extra ljudkort?

Redigerat av kebabbert
MONO (oregistrerad)
Postat

okay... jag har hört det samma... men jag får ingen bra insignal när jag kopplar min Jazzmaster rakt in eller via en liten Vox transistorförstärkare till Macen.

Dessutom så brummar det enormt, så det går inte att jobba med filerna...

Vad gör jag för fel? eller vad behöver jag för att få bättre ljud in?

Postat
aaaaaahhhhhhhhhh... vad avundsjuk jag är....

jag postade en liknande fråga i förra veckan och fick inte såhär många svar!

nästa gång skall jag oxå skriva n00b. : ) 😄

jag har Mac och vill inte trycka in ett kort i den.. så vad tror ni om Delta Audiophile 2496 ?

Det handlar inte om man skriver n00b eller inte. Det handlar om 2 saker.

1: Skriva ett inlägg som tydligt förklarar vad man vill och vad man är ute efter.

2: Ha sådan tur att sådana som vill svara på frågan är inne på forumet medan tråden är "aktuell"

MONO (oregistrerad)
Postat

Tack NEKO!

jag repostar min fråga igen..

jag får ingen bra insignal när jag kopplar min Jazzmaster rakt in eller via en liten Vox transistorförstärkare till Macen.

Dessutom så brummar det enormt, så det går inte att jobba med filerna...

Vad gör jag för fel? eller vad behöver jag för att få bättre ljud in?

Postat

Mono: Finns gott om ljudkort som oavsett prisklass absolut inte klarar av att leverera något vettigt ljud på det sättet du har kopplat. För det mesta måste man ha någon form av förförstärkare innan ljudkortet att koppla t ex gitarren eller micken igenom. Till att börja med (och ofta långt därefter) så räcker det gott med förstegen (preampsen) som finns i i princip vilken mixer som helst. Sen får man vrida på volym-kontrollerna på mixer, ljudkort och inspelningsprogram tills man får fram en stark, ren och fin signal, utan brus och utan att det distar.

Många förstärkare har någon slags "line out" på sig, men det är inte lika vanligt att dessa låter såpass bra att man vill använda dom till inspelning.

Kebabbert: Du kan nog få en ny liten mixer från t ex Alto, Phonic eller Behringer för 5-600 kronor.

Postat
Ljudkorten du har går säkert att få till ok ljud med, se bara till att ladda ner "Asio4all"-drivrutinerna från http://www.asio4all.com Då kommer du få ner latecyn (=fördröjningen från det att du spelar på t ex gitarren, tills datorn spelar upp det för dig) ungefär hur mycket som helst. Ladda ner och installera. Om du kör Cubase SX så går du sen in i (menyraden längst upp på skärmen) Devices->Device setup->VST Multitrack, och välj sen "Asio4all" som "Asio Driver".

Annars behöver du väl _egentligen_ inte köpa något för att komma igång, ska man lära sig inspelningens grunder så funkar ju ändå ljudkortets inbyggda förförstärkare, även om dom brusar. Och för lyssningen kan du ju använda ett par hörlurar vilka som helst, eller din stereo. Lite sladdar får du eklart ha, och förmodligen en "stor tele->minitele"-adapter för att koppla in gitarren i datorn.

Är detta möjligt? 😱

Låter ju för bra för att vara sant! 😉

Måste testas med en gång!!

Postat

Jag har testat med ASIO till mitt inbyggda ljudkort och Cubase rapporterar en latency på 13 ms. Det duger, ett tag väl?

Men fan, jag har så svag volym. Det hörs knappt nånting. Clicket i cubase hörs många ggr starkare. Jag måste ha en pre-amp tror jag. Var hittar man den billigaste som finns?

Postat
Jag har testat med ASIO till mitt inbyggda ljudkort och Cubase rapporterar en latency på 13 ms. Det duger, ett tag väl?

Men fan, jag har så svag volym. Det hörs knappt nånting. Clicket i cubase hörs många ggr starkare. Jag måste ha en pre-amp tror jag. Var hittar man den billigaste som finns?

Du fick ju tips om två stycken budget preamps i din tråd om mixer.

MONO (oregistrerad)
Postat

jag hittade ingen ASIO för Macintosh... finns inte det?

Postat

Mac kanske är lite lurigare att få hjälp med här, det flesta kör nog på pc... Fast återigen, är inte dom inbyggda ljudkorten på en Mac bra redan från början, med bra drivrutiner?

Postat

Hehehe. Två budget pre-amps??? De kostar ju fan 500 kr st! Shit vad dyrt det verkar vara sånt här, då. En mixer är lika dyr som en pre-amp alltså...

Postat

Hehehe. Två budget pre-amps??? De kostar ju fan 500 kr st! Shit vad dyrt det verkar vara sånt här, då. En mixer är lika dyr som en pre-amp alltså...

Ja, men har den mixern du kollat på preamps?

MONO (oregistrerad)
Postat

jag läste på MacMusic.org att det var lite knas med M-AUDIO DELTA AUDIOPHILE 2496 i Mac.. är det någon som har Mac och någon erfarenhet av detta?

Nu blir jag osäker på om jag ska köpa Audiophilen... Jisses.. vilken djungle detta är!!

jag har både OSX (Panther + Jaguar (+OS 9.2.2) på två separata hårddiskar i min G4 Dual 450Mhz 768Mb

Postat

Vilken tur att jag frågade er! Min kompis sade att jag behöver en mixer. På forumet här, låter det som det är bättre att jag köper en pre-amp än köper en mixer. Antagligen blir det bättre ljud för samma pengar, om jag köper en pre-amp istället för en mixer. Tack för att ni sparade mig besvär och pengar! (Jobbigt att byta tillbaka en använd mixer)

Jag ska väl bita i det sura äpplet och köpa en pre-amp. Om det finns nån begagnat musik börs hemsida, så får ni gärna tipsa här.

Tackar!

Postat (redigerat)
Vilken tur att jag frågade er! Min kompis sade att jag behöver en mixer. På forumet här, låter det som det är bättre att jag köper en pre-amp än köper en mixer. Antagligen blir det bättre ljud för samma pengar, om jag köper en pre-amp istället för en mixer. Tack för att ni sparade mig besvär och pengar! (Jobbigt att byta tillbaka en använd mixer)

Jag ska väl bita i det sura äpplet och köpa en pre-amp. Om det finns nån begagnat musik börs hemsida, så får ni gärna tipsa här.

Tackar!

Alltså, om du har så pass begränsad budget kan det bli knepigt.

Blocket har ju en del grejor, preamps? Vet inte...

Sedan finns ju vendolin...

Man skall väl aldrig säga aldrig, men, inte säkert du hittar de där 500-kronors

preamparna till så mycket bättre pris på beg-marknaden.

Om någon inser att de kanske bara får en hundring eller två för dem begagnat är

det inte säkert de orkar bry sig om att annonsera ut dem. Sådan är jag ivarjefall.

Har du gjort en ordentlig djupdykning i dina program för att försöka justera nivåerna? Kan vara bra att göra innan du lägger ut pengar.

Redigerat av Pico

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.