Jump to content
Annons

Recommended Posts

bob (oregistrerad)
Postat

Tjena!

Jag är ny här på forumet, men även ganska grön när det gäller studio/inpelning. Så ni får ha lite överseende om mina frågor ter sig korkade.

Jag spelar gitarr och sjunger i ett band som lirar typ rockabilly/country/surf i lite modernare och punkigare tappning. Till hösten ska vi spela in en fullängdare och det verkar ju som att man måste sköta inspelningen helt på egen hand nuförtiden. Vi har gjort en del replokalsinspelningar tidigare, men hoppas kunna höja oss ett par pinnhål denna gång. Därför tänkte jag börja förkovra mig och börja leta utrustning.

Min första fundering gäller sångmicken. Har kollat Musikbörsen-katalogen och alla mickar där låter perfekta, om man går efter försäljningstexten... Mb håller ett märke som heter Golden Age, är det nåt att ha? Bandmicken lät intressant och var dessutom ganska snygg. Hur skiljer en bandmick i ljudet från en kondensator mick? andra för/nackdelar? Hur hög är 'output', i jämnförelse med kondensator/dynamisk.

Det fanns också en GA-rörmick till överkommligt pris. En dum fråga. Men handlar det om förstärkarrör, eller är det nåt membran el dyl som är utformat likt ett rör? Om det handlar om förstärkarskrets; Bör inte förstärkarrör ha en högre spänning än 48v för att det ska låta bra? (gäller ivarje fall för gitarrstärkare) Eller är det som med andra "rör"/valvestate-produkter som använder röret som försälningsargument snarare än funktion.

Tar gärna tips på andra bra(hyfsade) mickar i prisklass upp till 2000. Gärna ur musikbörsens sortiment. Ljudideal, (som såklart inte låter sig beskrivas väl i ord) Men typ, Mjukt/runt ljud med bra närhet och tydlighet, gärna lite "old-school", men utan att låta trattgrammofon.

Tacksam för tips,

är /Bob

Annons
Postat

Jag har en TSM MT 47 klass A rörmik som jag köpte på estrad för 2000kr, tycker att den låter fantastiskt bra för pengarna. Jag testade många mikar i prisklassen innan och denna hade det klart varmaste ljudet utan att det på nåt sätt blev luddigt. Kostar ifs 2995 på musikbörsen men det är den fan värd också. Kostade 7 papp 2002 förresten.

Postat

Har inte lyssnat på någon av de mikrofoner du nämde så jag kan inte uttala mig om dessa. Men jag kan ju helt klart tipsa om billiga stormembranare. Har själv använt mest ADK 51 och dessa tycker jag är billiga och låter bra. Har även viss erfarenhet av Studioprojekts c1 och detta är enligt min mening en riktigt bra mick för de pengar den kostar, fast den är vad jag vet lite dyrare än 2000:- tror att den går för 2300:- eller något i den stilen. Studioprojekts gör även en billigare mick som heter b1 den har jag dock ej testat men den har ju fått väldigt bra recensioner i diverse tidningar.

Vad gäller Goldenage så har jag hört något rykte om att de ska vara ganska identiska med ADK fast lite billigare. Stämmer det ryktet så är det ju bra grejer...

Gå och lyssna på några modeller. En annan mick jag tror att du kan få för 2000:- är ADK Vienna den ska vara riktigt bra för retrosound har jag hört...

Postat (redigerat)

Golden Age-serien (som är Golden Age Music's eget märke) är förmodligen mer lik Generis-serien, än ADK, men jag har inte haft tid att lyssna riktigt kritiskt ännu.

Jag har nyligen gjort testinspelningar med ett par GA-modeller (bland annat...) och räknar med att vara klar med att klippa ljudfiler och lägga upp på min testsite nästa helg.

Rörmicar innehåller rör i sin preampdel och har alltid egen strömförsörjning eftersom fantommatningen inte räcker till. Det är alltså inte något svältfött rör som bara ska sitta och lysa för att det ser fräckt ut... 😲

En bandmic är en dynamisk mic och man ska ha en bra (lågbrusig) preamp som kan förstärka mycket - 50-60dB, om det ska blir bra. Jag tycker inte att en bandmic bör vara det första valet - utan kan vara ett komplement till andra micar, eftersom de är lite speciella.

Lyssna gärna på smakprov på diverse modeller på min testsite. 😆

Redigerat av Claes
Postat

Bob,

Jag menar inte att ta ned dig och jag menar inte heller att tala i egen sak (som studioägare) – men lägg hellre pengarna på ett par dagar i en hygglig studio med en erfaren tekniker. Tokrepa så att ni kan få ihop inspelningen snabbt. En sak är att vara hemmapulare, men ska man ge ut en platta tycker jag att ni gör klokt i att själva fokusera på musiken och låta någon annan ägna sig åt ljudet. Ni kommer att få tillgång till bättre prylar, och framförallt en person som troligen kan undvika de värsta nybörjarfelen...vilket ni inte kommer att kunna göra. Det tar tid, mycket tid, att lära sig spela in bra.

Hälsningar

/Henrik

bob (oregistrerad)
Postat
Golden Age-serien (som är Golden Age Music's eget märke) är förmodligen mer lik Generis-serien, än ADK, men jag har inte haft tid att lyssna riktigt kritiskt ännu.

Jag har nyligen gjort testinspelningar med ett par GA-modeller (bland annat...) och räknar med att vara klar med att klippa ljudfiler och lägga upp på min testsite nästa helg.

Rörmicar innehåller rör i sin preampdel och har alltid egen strömförsörjning eftersom fantommatningen inte räcker till. Det är alltså inte något svältfött rör som bara ska sitta och lysa för att det ser fräckt ut... 😆

En bandmic är en dynamisk mic och man ska ha en bra (lågbrusig) preamp som kan förstärka mycket - 50-60dB, om det ska blir bra. Jag tycker inte att en bandmic bör vara det första valet - utan kan vara ett komplement till andra micar, eftersom de är lite speciella.

Lyssna gärna på smakprov på diverse modeller på min testsite. 😉

Hej Claes!

Tack för ditt svar, det redde ut en hel del av förvirringen. Då kan jag stryka bandmikrofonerna helt och hållet. Det låter inte som ett vettigt alternativ för våran del. Ställer också lite högre krav på den som rattar inspelningen, kan man tänka...

Jag ska gå in på din testsida och lyssna, det ska bli intressant!

Mvh

/Bob

Postat

...och jag har dessvärre inte haft tid att få klart den senaste omgången, men jag har kommit en bit, så under den kommande helgen ska det säkert vara klart - men i bästa fall rentav i kväll (natt...) eller i morgon natt. 😆

bob (oregistrerad)
Postat
Bob,

Jag menar inte att ta ned dig och jag menar inte heller att tala i egen sak (som studioägare) – men lägg hellre pengarna på ett par dagar i en hygglig studio med en erfaren tekniker. Tokrepa så att ni kan få ihop inspelningen snabbt. En sak är att vara hemmapulare, men ska man ge ut en platta tycker jag att ni gör klokt i att själva fokusera på musiken och låta någon annan ägna sig åt ljudet. Ni kommer att få tillgång till bättre prylar, och framförallt en person som troligen kan undvika de värsta nybörjarfelen...vilket ni inte kommer att kunna göra. Det tar tid, mycket tid, att lära sig spela in bra.

Hälsningar

/Henrik

Hej Henrik!

Jo, jag håller faktiskt med dig. och vi har diskuterat det en hel del inom bandet. Är helt övertygad om att studiotid (oftast) är väl spenderade pengar. Och för egen del skulle jag mer än gärna lämna över inspelningstekniken på någon annan och istället lägga energi på att skriva och spela.

Men varför vi beslutade att spela in själva beror, dels på att vi inte får något förskott, men också att det är skönt att kunna spela in i eget tempo, när man har tid och lust, kunna göra ändringar/omtagningar osv. Man kan också spela in oftare och mer spontant. Hoppas på så sätt att inspelnigarna blir roligare musikaliskt även om ljudkvaliteten lär bli lidande. Det är också skönt att slippa vara beroende av andra och bli försenade pga andras seghet (inte bara sin egen)

Dessutom ställer våran musik inte särskilt höga krav vad det gäller ljudkvalitet. (typ smådistad trio dränkt i eko) Vi har faktiskt redan lyckats få till bättre inspelningsljud än de flesta andra band i våran genre, trots att vi kör med värsta sortens junk-utrustning. Och om inspelningarna peakar, brusar eller tar med ventilationen, blir bara fansen överlyckliga och tycker att det låter autentiskt... :rolleyes:

/Bob

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.