Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

(Skrev även denna tråd i "datorer/tillbehör" innan jag kom på att den kanske lämpar sig bättre här)

Hej!

Finns det någon som känner till några problem om att installera och köra Motu 2408mkII, om man redan har Mbox installerad???? Har nämligen problem som fan att kunna få igång min Motu. Den bara blinkar (no connection).

Men jag däremot prövade installera Motun till en annan dator som har Audiophile (tror jag att det va) kort och det fungerade klockrent.

Jag undrar om det kan va Mboxen som spökar, eller om det är nåt annat kanske.....

Min dator är en WinXP +3200 AMD 64-bits CPU, 1024 i RAM

Asus K8V SE deluxe moderkort...

/M

Annons
Postat (redigerat)

Jag känner tyvärr inte till dessa kort men gör så här först.

Högerklicka på "Den här datorn" (oftast upp i vänstra hörnet) och välj egenskaper sen fliken "Maskinvara" och sist enhetshanteraren. Kolla först om du ser nåt uppenbart fel där på ljudenheter etc.. Om inte så dubbleklicka på var och en av dina ljudenheter och välj filken "resurser" längst ner ser du IRQ kolla så den inte delas med nåt annat i datorn.. detta kan vara ett problem.. Kolla och jämför med den andra datorn som det hela funkade på så kanske du kan få en aning om vad som bråkar..

Sen har vi ju det uppenbara också.. Rätt drivrutiner och så.. Men det har du nog redan koll på kan jag tro.

Lycka till! 😆

EDIT: Tog bort ej relevant info.

Redigerat av hegobald
Postat

Hej!!!

Tack så mycket.

Det verkar inte vara några konflikter...

Efter mer snokande verkar det som om min AMD processor är problemet, inte M-boxen...Egentligen låter det ju inte klokt, men så här skriver supporten på Motu:

"Will my Windows PC work with the MOTU PCI-324 Audio System

MOTU recommends Intel machines for use with the 324, particularly Pentium IIIs using Intel chipsets. AMD machines often ship with less efficient PCI chipsets. There is also a known incompatibility with Pre-1999 Via Chipsets. We have been able to get some VIA chipsets to work by downloading the "4 in 1 update" from www.viatech.com, particularly the IWILL KK266 plus. If you're considering getting a PC using the new DDR RAM based motherboards we recommend the Gigabyte GA8INXP and HP 753N.

Note also that PCI slots with a 3.3 volt power specification cannot support 5 volt PCI cards such as the PCI-324. Additionally, the 324 card will not physically fit into the PCI-x slots found on many new motherboards. Motherboards that utili

utilize hyperthreading or use 64 bit processing will also not likely work with the 324 card.

Our newer interfaces (FireWire and PCI-424 based) should work with virtually every motherboard out there, including DDR based machines and AMDs. PCI-324 users can upgrade to the PCI-424 card on our secure Upgrades page."

Problemet är att den uppdateringen kostar runt 350$.......

:-(

Postat (redigerat)

Jiizuz... Helt knäppt ju. Men pröva med den där 4 in 1 drivrutinen då.. och passa på att uppgradera BIOS och chipset-drivisar etc för moderkortet och testa igen.

Jag har iof. Intel processor här men jag har ett gammalt MSI-moderkort med VIA chipset och jag fick ladda hem deras 4 in 1 drivrutin innan USB började bete sig rumsrent i min dator.

Redigerat av hegobald
Postat

Efter ÄNNU mer snokande verkar det som om AMD´n inte är problemet, utan moderkortet....

Jag ha en ASUS K8V Se Deluxe.

En bekant kör 2408mk2 & AMD utan som helst problem. Men har ett ASUS A7M266 moderkort.

Jag läste nånstans att moderkort med beteckningen "V" i namnet brukar strula med bl.a Motu.

Så jag får väl bita i det sura och byta kort och installera om rubbet.

*otroligt djuuupa suckar* 😎

Men jag skulle vilja veta VAD är det i vissa kort som inte funkar med t ex Motu´n....

Det verkar som ju mer fakta man får, ju mer vilse blir man liksom..heheh

Eller kanske man kanske ska fan ta o köra Intel all the way.........

😄

Postat

Tjenis!!!

Har löst härvan. MOTU´n funkar som en klocka nu.

Vad behövdes?

Jo, 324 kortet (kanske även 424 kortet) klarar inte av moderkort som kör med VIA-chipset. Alltså om ditt moderkort har bokstaven "K" i sig = problem!

Supporten sa även att "hyperthreading" och "DDR" minnen kan ge strul, men vette fan...

Hur som helst. Jag bytte min K8V Se Deluxe (rekommenderas starkt om du vill köra Digidesign stabilt) till ett A8N-E kort.

Problem solved!!!

Case closed!

Postat

Gôtt!!! Men nog är det väl själva f**n att det ska vara så mycket kompabiltetsstrul i detta årtusende..

Nåväl.. Ha en bra sommar nu.. Och tänk på vätskeintaget i värmen.. En öl sitter alltid rätt 😄

Postat

Exakt!!! Amen!!! Vad fan hände med plug ´n play?

2005 borde allt fungera så liksom....

Men FAN va 2408 mk2:an låter bra seriously.......

Förresten. Nån som vet vad som är skillnaden mellan mk2 & mk3???

Har 2st Alesis Ai3:or på ingång...bör komma på mån. Ska bli kul o labba lite...

🙁

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.