smokeythebear Postat 5 juli 2005 Dela Postat 5 juli 2005 Hej, Funderar på att bygga ett sångbås i lägenheten så inte grannarna plågas så mycket. Min fråga är, är det någon som har byggt något liknande och hur gick ni tillväga? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 5 juli 2005 Dela Postat 5 juli 2005 Testa att söka på sångbås här på forumet. Jag VET att du kommer finna en hel del trådar om saken. om inte annat tryck här Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 5 juli 2005 Dela Postat 5 juli 2005 (redigerat) Hej! Nej, men jag provade tidigare i min förra lägenhet min stora klädkammare (10 kvm), vilket var förträffligt! Ett förslag kan annars vara att sätta upp ett par smäckra tunna vita skenor i taket och hänga draperier från dem. Det dämpar jättebra har min musikerbror berättat. Draperierna ska helst hänga i par på varje sida, med 5 cm mellanrum. Bygger du alltså in dig helt, så krävs 2+2+2+2 skenor runtom. Varje skena förslagsvis 1 meter (inre kvadrat) respektive 1.1 meter (yttre kvadrat). Sedan är det bara att plocka så många mattstuvar du orkar bära från något mattlager, efter bedjande cockerspanielögon... Mattorna är där de hör hemma, på golvet. Det bästa är att det är helt mobilt - när du är klar med sången tar du ned draperierna och lägger undan mattbitarna. Stör inte rummets utseende. Vill du kan du ju spela in andra instrument i detta kryp-in också såklart. 😆 :musik Redigerat 5 juli 2005 av musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stolle Postat 6 juli 2005 Dela Postat 6 juli 2005 Helt fantastiskt bra förslag Musik! Jag blev riktigt sugen. Har inte tänkt på det så mycket men nu när ni nämner det så hade ju ett sångbås vart perfekt. Undrar hur mycket draperi varianten dämmpar? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 6 juli 2005 Dela Postat 6 juli 2005 Som permanet lösning är idén med draperier och skenor i taket utmärkt. Vill man ha bra ljudisolering kan jag rekomendera särskilt ljudisolerade draperier.. Sånna som brukar säljas som backdrop för scenbruk. Nån firma som sysslar med teaterprylar borde ha sånna.. Jam har bl.a för 100:- metern. en weltonmatta på golvet kan du få tag i billigt också sen kommer det att funka bra för dig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stefanjonsson Postat 6 juli 2005 Dela Postat 6 juli 2005 Jag har ett rum med bokhyllor från golv till tak runt om (förutom ett mindre fönster och naturligtvis en dörr). Böcker är perfekta ljudisolerare så följaktligen spelar jag alltid in allt akustiskt där. Det blir avspänd stämning också med alla böcker som folk kommenterar och bläddrar i medan de väntar på att jag mixtrar med diverse inställningar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rian Postat 6 juli 2005 Dela Postat 6 juli 2005 Hej, Funderar på att bygga ett sångbås i lägenheten så inte grannarna plågas så mycket. Min fråga är, är det någon som har byggt något liknande och hur gick ni tillväga? Tja! Grön på forumet men hej på dig/er! Jag har funderat på detta så många gånger och kommit fram till att det går inte att spela in sång hemma i lgh. inte för mig. Hur mycket man än dämpar finns alltid känslan av att grannar störs/eller hör; Faan nu gormar den där dåren på ettan i gen 🙂 Och det påverkar resultatet negativt iaf. för mig, bara tanken av att man stör. Om man skiter i grannarna då går det säkert bra men i längden blir det rätt jobbigt. Jag lägger alltid all musik klar som kan göras hemma via Midi o.dyl. Sen packar jag datorn och flyttar in i replokalen under ett par dar för sång /gitarr etc. Nu ha ju inte alla Replokal men man kan ju åka hem till morsans villa eller kanske fixa nån källare hos en polare... Om man inte känner sig bekväm där man sjunger kommer det låta keff. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.