ZinkTwice Postat 26 mars 2004 Postat 26 mars 2004 Tjena, grymt forum... Jag har ett problem just nu :-) med inspelning av audio. När jag ex. spelar in ett VSt instrument ex trummor till en Audio kanal så får jag inte riktigt upp nivån på inspelningen tillräckligt. Om jag höjer nivån på mixern så får jag ett väldigt högt och obehagligt "ljut" från mixern...känns som om det skulle vara felkopplat någonstans? Någon som har en Idé, kör Cubase SX 1, EMU audio kort med KX drivisar, XP, liten mixer... Jag får in inspelningen men till en låg nivå.... 🙂
Andreas L Postat 26 mars 2004 Postat 26 mars 2004 Få se nu... om du spelar in audiosignalen ifrån ett vst-instrument så betyder ju det att du routar signalen så du spelar in den via ljudkortet. Detta innebär i så fall att du kan få rungdgång ifall du skickar ut signalen(från audiospåret) som du spelar in på... Alltså, se till att inte ha monitor-lyssning aktiverat på det spår du spelar in på, för då kommer signalen att gå runt i systemet. Ja, såvida jag inte missförstått dig helt... 🙂
ZinkTwice Postat 29 mars 2004 Trådstartare Postat 29 mars 2004 Hej, Tack för ditt svar. Jag kanske var något luddig. 😄 När jag ökar insignalen på audio spåret i mixern (send) så får jag detta tjut....existerar inte ex när jag använder mikrofonen....vet, dålig på att förklara så jag förväntar mig inget supersvar 😆 Thanks anyway, skall testa med monitor avlyssningen... // Zinkie
Claes Holmerup Postat 29 mars 2004 Postat 29 mars 2004 Går du alltså ut med signalen genom ljudkortet, för att sedan spela in den på ett nytt spår som innehåller ditt VSTi? Det låter som en stor omväg (där du dessutom riskerar försämra ljudet rejält om du har ett halvdåligt ljudkort... 😆 ) eftersom du ju kan göra Export Audio i Cubase i stället och därmed slipper gå genom ljudkortet om du kör med VSTi...
Andreas L Postat 29 mars 2004 Postat 29 mars 2004 Hej,Tack för ditt svar. Jag kanske var något luddig. 😄 När jag ökar insignalen på audio spåret i mixern (send) så får jag detta tjut....existerar inte ex när jag använder mikrofonen....vet, dålig på att förklara så jag förväntar mig inget supersvar 😆 Thanks anyway, skall testa med monitor avlyssningen... // Zinkie Hm... Nu känner jag mig inte alls säker längre... Vi pratar kanske om helt olika saker? När du pratar om "ökad insignal på audiospåret i mixern (send)" menar du då din lilla mixer som du har utanför datorn? Och i sådana fall ställer jag mig lika frågande som claes. Varför blanda in extern hårdvara överhuvudtaget? Någon rundgång måste det ju vara iallafall. Jag trodde att du bara arbetade "inom" datorn, men jag fattade kanske fel? Hoppas det löser sig iallafall! 🙂
ZinkTwice Postat 29 mars 2004 Trådstartare Postat 29 mars 2004 Tack för era svar. Kör med extern mixer. Där jag tar ut midi och audio på separata kanaler. Jag vill spela in MIDI kanaler på AUDIO spår. Fråga då när jag läser Claes svar, är det bättre att göra EXPORT AUDIO än att spela in MIDI kanalen på AUDIO spåret?? För det är när jag gör det som det låter rundgång....sorry att jag är så dålig på att förklara! Kanske skall börja läsa manualen 🙂 Ha de....jag skall prova export audio... //Zinkie 😉
Zando Postat 29 mars 2004 Postat 29 mars 2004 spelar in ett VSt instrument ex trummor till en Audio kanal Jag får in inspelningen men till en låg nivå.... Jag brukar gjöra så att jag väljer mix-in som blir då kanal 9 och 10 inne på VST Inputs under Devices, skapar en audio spår och väljer in:9+10 stereo, markera Solo på VST spåret ex:trummor och Solo på audio spåret sen är det bara å spela in. Insingnal blir det samma som utsingnal på VST spåret, kan detta vara till något hjälp om du har mix-in på VST Inputs.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.