Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Jag har spelat in musik ganska många år nu men har väl egentligen aldrig haft något som kan klassas ens som hemmastudio.

Kör just nu på en ok dator med ett ljudkort som jag tvivlar starkt på.

Jag använder Cubase SX men det går ofta såå segt, och latencyn är oerhört oregelbunden.. Såna grejer som gör att man blir riktigt frustrerad..

Vad jag nu vill ha är ett helt nytt paket grejer, ska börja från noll har jag tänkt.

Micar, mixerbord och sådant har jag redan koll på, men jag är helt värdelös när det kommer till datorer och sådant, så jag skulle behöva tips till det.

Jag är i stort sett ute efter en dator + ljudkort som är snabb och som inte hackar/låser sig stup i kvarten. Jag tänker nästan bara använda den till att producera musik.

Musiken jag spelar in består främst av audiospår, ofta upp till en 8-9 stycken på samma gång, alla med plug-ins såsom reverb, delay m.m.

Det är främst vid detta stadium som min dator krånglar, vid påläggning av effekter och vid för många audiospår.

Jag skulle gärna använda en del midikanaler dessutom.

Musiken jag spelar in är melankolisk singer/songwriter.

Frågan är då, vad tror ni jag behöver för dator / vad ska jag tänka på när jag kollar? Bra återförsäljare, som gärna vet vad de pratar om när det kommer till musikproduktion, och inte bara försöker sälja en dyr dator..

Jag vill helst inte gå mycket högre än 15.000 på själva datorn, men ge mig de tips ni har iaf!

Jag har förresten kollat lite på frosts hemsida, och deras datorer. Verkar deras Frost ACM-10/20 prisvärda?

Tack för att ni läste, och fråga gärna om ni undrar nåt eller om jag vart otydlig!

/Martin

Redigerat av mtornros
Annons
Postat

Frost är kanondatorer till musik!

Jag har ingen själv, för jag konfigurerar mina datorer på egen hand, men har en del kontakter via ett annat forum med pojkarna på Frost! Har du råd, så köp! Du kommer inte att ångra dej och du slipper krångel.

Postat

annars kan ett UAD-1 kort avlasta datorn, vet ej vad du har för dator nu men uad-1 har fått bra kritik i andra trådar jag läst på forumet.

finns för 3995:- på bla musikbörsen.

Är själv lite sugen på en Frost men har inte råd för tillfället, nästa dator blir kanske något liknade frost fast ihop plockad själv, då hamnar du på ca 12-15000:- men missar suport och deras optimeringar.

finns flera trådar omFrost vs. hemmabygge på forumet så kolla dem för mer info.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.