Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hejhoppiskogen. 😉

jag hÄller pÄ att kolla pÄ olika sÀtt att kyla ner min bÀrbara dator som ibland kommer upp i 80-85 grader vilket jag tycker Àr lite lÀskigt varmt. vill helst ha ett flÀktfritt system dÄ min laptop Àr supertyst tills flÀkten gÄr igÄng nÀr den kommer upp i 70-72 grader. (dvs. alltid nÀr jag skriver musik)

gjorde lite sökningar pÄ internet och hittade den hÀr: http://www.kustompcs.co.uk/acatalog/info_2839.html vilken verkade vara rÀtt hÀftig om den fungerar. nÄgon som har nÄgra erfarenheter i det hÀr Àmnet som kÀnner för att hjÀlpa mej?

aja, dags att ta sig hemÄt frÄn jobbet dÄ...ha en bra kvÀll alla!

kjamis,

~ f

Annons
musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

force fED: hur vet du exakt hur mÄnga grader din bÀrbara pc har? Kan man ta tempen pÄ en pc?

rostade jordnötter/:musik

Postat

det finns flera sĂ€tt att göra det pĂ„, bla genom att pröva att steka Ă€gg pĂ„ tangentbordet eller stoppa in en termometer i Ă€ndtarme...mic-porten! 🙂

neee, jag har en inbyggd termometer som spelar in temperaturen sÄ jag fÄr den som ett diagram. det Àr visserligen processorn som blir sÄ varm och inte sjÀlva skalet men det Àr ganska hÀftigt för man kan se att nÀr datorn lÀgger av (vilket har hÀnt tvÄ, tre gÄnger i Är) sÄ har temperaturen stigit högt precis innan.

ardic, jag ska kolla in lite fler grejer och sÄ Äterkommer jag med vad jag lÀrt mej! det jag har gjort hemma Àr att jag har tiltat datorn typ 20 grader med att lÀgga som ett stöd under sÄ att varmluften som blÄser ut under datorn har lÀttare att undkomma. detta har fungerat nÄgorlunda bra speciellt nÀr jag bara surfar eller skriver e-mail och sÄnt.

hade en extern flÀkt som snurrade bakom ocksÄ vilket gjorde tangentbordet vÀldigt svalt och skönt och sÀnkte temperaturen med nÄgra grader men det var jÀvligt irriterande att lyssna pÄ.

det som man vill veta med dom olika systemen Àr ju hur effektiva de Àr. kan de sÀnka snittemperaturen med sÀg 10 grader vore det ju kalas! det skulle ju Àven förlÀnga livslÀngden pÄ alla kretsar och sÄnt.

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Allvarligt talat, har du verkligen en inbyggd termometer??? Det har jag aldrig hört talas om innan...

😉😉😳😆😛

:musik

Postat (redigerat)

jepp 😄

1.jpg

2.jpg

3.jpg

sĂ„ ser det ut 🙂 tror det Ă€r processortemperaturen och bĂ€rbara datorer Ă€r vĂ€l byggda för att klara av högre temperaturer Ă€n stationĂ€ra iom att allt Ă€r sĂ„ kompakt. enligt ASUS hemsida Ă€r det lugnt sĂ„ lĂ€nge temperaturen ligger under 80 grader... enda problemet Ă€r ju ljudet frĂ„n flĂ€kten som sĂ€tter igĂ„ng runt 70. :/

edit: doh. la in en och samma bild tre gĂ„nger 😎

Redigerat av force_fEd
Postat
Allvarligt talat, har du verkligen en inbyggd termometer??? Det har jag aldrig hört talas om innan...

Finns i alla moderkort som tillverkas nuförtiden.

Yohill (oregistrerad)
Postat

Ligger inne med ett Intel MSI 865pe Neo2 kort. Vet att det ska finnas temp men hittar inte den... Man kanske mÄste ladda ner mjukvaran för det?

Postat

Termometern sitter iofs i processorn, inte pÄ moderkortet. Men det finns ofta en termometer pÄ moderkorten med, men de mÀter ambient-temperatur. Nyare hÄrddiskar har Àven de en termometer integrerat.

Kör du Windows sÄ finns programmet SpeedFan som mÀter det mesta. Det har stöd för de flesta moderkorten.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.