Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej är det nån som vet vad det är för utrustning man behöver för att få bra gitar inspelning i dator??

Vill försöka få så nära studio inspelning som möjlig men vet inte om mina saker jag har räcker till eller om jag måste köpa till en kompressor eller preamp eller nåt,för mitt ljud på inspelning på gitar låter rent ut sakt skit. 😄

Jag har ett ljudkort som heter Terratec DMX fire 24/96 och jag har då en POD 2.0 inkopplat till den för att få in gittaren och sen spelar jag in den i Cakewalk sonar 3 men det låter inte bra, använder även Reason och Kompakt till som då är jätte bra och rena ljud i men sen förstör gittaren rensten med sitt usla ljud.

Hoppas nån kan hjälpa mig!! 😆

Mvh Toni

Annons
Postat

Jag håller i.o.f.s inte på o filar gitarr...men POD'en låter nog minst lika kul på allehanda samplade trummor och annat jox..

men: För det första så har du ju ett bra verktyg som borde ge dig ett bra inspelat gitarrljud...

Nu till din fråga..eller rättare sagt...nu till en motfråga:

Vad är det som låter illa?? Distar ljudet..eller vad är det som låter keff?

Specificera ditt prob...så ska vi nog se till att dina mungipor pekar en bit ovanför pannan när vi är klara 😕

/D

Postat

Hmm.

En kompis var hos doktorn och opererade handen för ett tag sen. Inget allvarligt. Han kunde ju inte undvika att dra den gamla vitsen om "Kommer jag kunna spela piano när det läkts". Doktorn hade hört den tidigare och frågade "kunde du det tidigare?".

Nå, om jag skulle spela in mig själv spelandes gitarr skulle det låta, hmm, ..., just skit. Oavsett allt annat. Jag antar att det inte är den typen av problem vi snackar om.

Så berätta, på vilket sätt låter det skit? Kanske en liten mp3-fil nånstans vi kan lyssna till.

Lite sån info och det finns säkert någon här som säger "aha, gör si och så" (fast mera vad man exakt skall göra), och så fixar det sig på studs.

T.

Postat
Jag håller i.o.f.s inte på o filar gitarr...men POD'en låter nog minst lika kul på allehanda samplade trummor och annat jox..

men: För det första så har du ju ett bra verktyg som borde ge dig ett bra inspelat gitarrljud...

Nu till din fråga..eller rättare sagt...nu till en motfråga:

Vad är det som låter illa?? Distar ljudet..eller vad är det som låter keff?

Specificera ditt prob...så ska vi nog se till att dina mungipor pekar en bit ovanför pannan när vi är klara 😆

/D

Hej D!!

Jo det är så här att det är själva hela ljudfilen som inte låter rent utan den låter tom om du förstår vad jag menar!!

Det är liksom som en lite ihålig burk som jag spelar i!! 😛

Postat
Hmm.

En kompis var hos doktorn och opererade handen för ett tag sen. Inget allvarligt. Han kunde ju inte undvika att dra den gamla vitsen om "Kommer jag kunna spela piano när det läkts". Doktorn hade hört den tidigare och frågade "kunde du det tidigare?".

Nå, om jag skulle spela in mig själv spelandes gitarr skulle det låta, hmm, ..., just skit. Oavsett allt annat. Jag antar att det inte är den typen av problem vi snackar om.

Så berätta, på vilket sätt låter det skit? Kanske en liten mp3-fil nånstans vi kan lyssna till.

Lite sån info och det finns säkert någon här som säger "aha, gör si och så" (fast mera vad man exakt skall göra), och så fixar det sig på studs.

T.

Hej T!!

Jo det är själva hela inspelningen som inte låter bra!!

Det låter som jag skulle spela i en ihålig burk om du förstår vad jag menar!! 😆

Vill få studio kvalitet på ljudet!! Det spelas ju in i Wave format då i programmet jag använder har även provat att redigera lite inom programmet men det tycks inte hjälpa !!

Som min fråga är då om jag måste köpa nå filter mellan ljudkortet till dator och gitarren ,samt att vilket typ av filter är bäst för att få det här så kallade STUDIO rena ljudet som dom får på skivor!!

Mvh Line6

Postat
Hmm.

T.

Hej T!!

Det låter som jag skulle spela i en ihålig burk om du förstår vad jag menar!! :rolleyes:

Vill få studio kvalitet på ljudet!! Det spelas ju in i Wave format då i programmet jag använder har även provat att redigera lite inom programmet men det tycks inte hjälpa !!

Som min fråga är då om jag måste köpa nå filter mellan ljudkortet till dator och gitarren ,samt att vilket typ av filter är bäst för att få det här så kallade STUDIO rena ljudet som dom får på skivor!!

Mvh Line6

Hej igen T!!

Glömde att säga att jag har en ljud fil som du kan få lyssna på och kolla och se att ljudet inte är bra ska bara kovertera det till mp3 först!!

Har du nån email adress som jag kan skicka filen till eller kan jag skicka via den här emailen som är med har på forumet??

Mvh Line6

Postat (redigerat)

OK. Låt oss kolla några saker.

1 - koppla in guran i POD-en. Lyssna i lurar. Låter det skit där så kommer det låta skit sen också. Låter det bra i lurarna, så är resten lätt.

2 - koppla sladdar ut från POD-en. Jag tror det är någon knapp man skall ställa till direct okså. Det är väl stereo tror jag så det behövs två sladdar. Jag tror det är kvarts-tum kontakter på poden, samma som på guran.

3- koppla in sladdarna till ljudkortet. Det skall vara line-in (inte mikrofon). Det betyder väl att det är phono kontakter som gäller. Alltså, det funkar inte med bara en vanligt gitarr-sladd, du måste nog ha "mellanstycken" eller en annan sladd. Kolla gärna att kortet funkar som det skall genom att spela in från någon annan grej som har line-out, till exempel en stereo. Låter det skit från stereon är det nåt annat som är fel.

Funkar det här, så blir det så bra du kan få det. Det skall väl inte behövas några andra filter eller grejor. Allt som behövs är rätt sorts kablar som man sätter i rätt hål.

Lycka till

T.

Redigerat av trombonisten
Postat

Det låter som jag skulle spela i en ihålig burk om du förstår vad jag menar!! 😄

Mvh Line6

Hej!

Det har skivits lite om detta innan, men det finss 4 saker som inte riktigt har nämnts och som är av största vikt.

1. Vad har du för gitarr? Det kommer inte att låta bra om det är en Hobbexgura för 900 spänn. Det krävs i princip en gitarr i den högre prisklassen för bra ljud. Undantag finns naturligtvis.

2. När var gitarren på service sist? Även den bästa gitarr måste få lite extra kärlek ibland. Om halsen har dragit sig eller banden börjar bli trötta kommer det att påverka ljudet.

3. Har du nya strängar? Du bör byta strängar ofta, framförallt innan du spelar in. Torka av hals och strängar med en handduk när du spelat klart så kommer tonen att hålla längre.

4. Har du rätt gitarr? Olika gitarrer = olika mikar = Olika ljud. Det finns inget som kan få en Strata att låta som en Les Paul. Om du eftersträvar ett gitarrljud som skapas med en Les Paul kan du inte använda en Strata.

Sådär lite att fundera på. Du ska inte behöva så mycket annat egentligen. Möjligen en linebox och en bra rörmikförstärkare för att få lite mer myspys i ljudet. Men det är ju lite frågan om vad du är ute efter.

Sen sitter det naturligtvis slutligen i dina fingrar. 😆

/Don

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.