Jump to content
Annons

Addic59: Vill någon kommentera detta sound?

Hur låter detta?  

27 röster

1. 1. Hur låter detta?

• Kanonbra, ändra inget alls.
      7
    • Låter helbra, men kan låta bättre.
      12
    • Duger, men skruva om en del.
      1
    • Njae, du är nog ute och cyklar.
      1
    • Nej, ush och fy, detta håller ingen klass alls.
      0

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan.

Struntar i att skriva speccs om denna iom att det inte är någon demolåt, utan snarare ett test för vilket sound jag vill frambringa på mitt soloalbum.

Vad tror ni? Kan detta soundet fungera?

Kan ge er en liten parantes med att säga att jag enbart han använt mig av amplitube på gurorna. 🙁

Redigerat av addic59
Dela på andra sajter

Annons
<Ironi>Nej använd för fan inte detta... ge mig inställningarna till det här soundet istället 🙁 </Ironi>

<Seriöst> Använd! </Seriöst>

.Viktor

Haha, jag kopplar den tidigare kommentaren till något positivt istället. 🙁

Tackar så hjärtligt =)

Dela på andra sajter

Svårt att ge kommentarer om produktion (för det är det du är ute efter va?) på en så kort snutt (intro). Överlag (som skiss) håller det bra klass. Du verkar veta vilket slags sound du är ute efter. Däremot finns det en del små detaljer som jag vill kommentera.

Till exempel:

REverbet på hihaten låter artificiellt ocjh lite väl tydligt. Jag gissar att du använder samma reverb till virveln och där funkar det bättre. Men jag tycker hihaten klarar sig med en naturlig rumsklang, i en nivå som är mer subtil.

Bastrumman låter väldigt torr i förrhållande till virvel och hihat. Dämpa klicket och/eller dra upp rumsmickning (om det finns någon) alternativt lägg på lite fejkad rumsklang. Trumman låter som den är mickad med en SM91, jag upplever att den saknar visst stöd i botten (mycket en smaksak). Prova att använda samplingar inspelade med en annan typ av mick.

Gitarrerna har mycket lågt mellanregister. Koolt, men det får samtidigt mixen att låta tjock och lite däst. Skär/håll tillbaka i det lägre mellanregistret och gör istället fler dubbar för att behålla maffigheten. Kanske lägga på ett reverb (litet dämpat rum med kort decay).

Har du lagt riktig bas? Den ligger lite anonymt i mixen. Det lilla intryck jag får är att den låter linead. Försök få den att framträda lite mer och ge den mer karaktär. Att skära lägre mellanregister på gitarrerna kanske hjälper till att få fram basen utan att behöva dra upp regeln.

Dela på andra sajter

Håller med joachime om att det grötar lite med gitarrerna lite botten, däremot så tycker jag reverbet funkar. Allt måste inte låta "som det gör i verkligheten" 🙁. Soundet låter överlag klart godkänt, hoppas att få höra mer liknande material, om det är dylikt som kommer att göras.

Dela på andra sajter

Allt måste inte låta "som det gör i verkligheten" 😛.

Ooh vad jag håller med dig! Om jag ska omformulera så tycker jag att det 'overkliga' reverbet på hihaten inte funkar lika bra som det 'overkliga' reverbet på virveln. Byt till ett annat 'overkligt' eller 'verkligt' reverb och låt det inte ligga så starkt som det gör nu. Det var det jag egentligen menade. 🙂

Dela på andra sajter

Jag tycker att det låter skitbra. (Vi måste väl alla enas om att vi trots allt ligger på amatörnivå, och detta är långt över.) Speciellt bra låter dom distade gurorna, och virveln är perfekt vägd mot dom. Vad är det för virvelsampling? Den vill jag äga!

Skrammelpaketet låter nästa lite fasfel. Kanske pga verbet?

Men annars; snyggt som tusan, som vanligt 😛

Dela på andra sajter

Förutom hi-haten med ett inte så skönt reverb så låter allt jättebra, tyvärr.

Allt är så slipat, putsat och polerat att det blir trist. Nästan som om det är spelat av en maskin. För min del handlar musik om att förmedla känslor och det tycker inte jag att det här soundet riktigt klarar pga att det är för bra ljud och framförallt för polerat.

Lite mer spontanitet och skit skulle pigga upp det. 😛

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Till freddie: Kanske gick jag ut för hårt i mitt första inlägg. Fick känslan av att det är mig du vänder dig till i din kommentar. I så fall vill jag be Addic (och er andra om ursäkt). Jag har, trots ganska många inlägg, ingen stor vana av att kommentera trådar i demohörnan. Men just den här gången tänkte jag att jag kanske hade något att tillföra.

(Vi måste väl alla enas om att vi trots allt ligger på amatörnivå, och detta är långt över.)

I det här fallet handlar det ju om att kommentera en förproduktion inför ett kommande album. Därför tycker jag att man kan lägga kritiken något snäpp högre än när det gäller vanliga demoinspelningar.

Sen har ju Addic tidigare visat att han är en kompetent producent/ljudtekniker/musiker, vilket gör det (enligt mig) befogat att anmärka på de små detaljerna.

Vill också betona att de synpunkter jag har hänger ihop med min personliga smak. Addic behöver absolut inte ta till sig dem om han inte vill.

Edit: förtydligade lite

Redigerat av joachime
Dela på andra sajter

Till freddie: Kanske gick jag ut för hårt i mitt första inlägg. Fick känslan av att det är mig du vänder dig till i din kommentar. I så fall vill jag be Addic (och er andra om ursäkt). Jag har, trots ganska många inlägg, ingen stor vana av att kommentera trådar i demohörnan. Men just den här gången tänkte jag att jag kanske hade något att tillföra.
(Vi måste väl alla enas om att vi trots allt ligger på amatörnivå, och detta är långt över.)

I det här fallet handlar det ju om att kommentera en förproduktion inför ett kommande album. Därför tycker jag att man kan lägga kritiken något snäpp högre än när det gäller vanliga demoinspelningar.

Sen har ju Addic tidigare visat att han är en kompetent producent/ljudtekniker/musiker, vilket gör det (enligt mig) befogat att anmärka på de små detaljerna.

Vill också betona att de synpunkter jag har hänger ihop med min personliga smak. Addic behöver absolut inte ta till sig dem om han inte vill.

Edit: förtydligade lite

Nädå, de va inte menat till dej! 🙂

Men visst har du rätt. Det är kanske läge att va lite hård.

Då ska jag passa på att fråga vad det är för stil addic är ute efter. I vanliga fall brukar det ju röra sej om prylar åt metal hållet. I så fall är det ju helfel. Men som hårdare rock av den amerikanska skolan, vänd åt den något yngre publiken, så är han på helrätt spår.

Nu svamlar jag på igen... 😛

Dela på andra sajter

Elton

Tackar soma attan. Trummorna är gjorda med Reason Drumkits som jag har rattat om en del. 🙂

joachime

Jättebra kritik, och nej, jag blir inte sur det minsta. 🙂

Tackar som attan. Ska kika på reverben på hihaten och kicken.

Gitarrerna kommer jag nog behålla som de är med tanke på att jag har skapat en lucka i mellanregistret där sången ska platsa in senare. =)

Neko

Jag måste referenslyssna lite mer. =)

Rapid Wanker

Tackar, det gillar jag också. =)

freddie

Tackar som attan. Riktigt kul att höra. Virveln är som sagt ifrån Reason Drumkits som är helt oprocesserade samplingar som jag har rattat om en hel del. =)

Phobos

Jo smaken är ju alltid som baken. Tack för kritiken iaf. =)

Dela på andra sajter

Lite väl likt Refused... 🙂

Närå, seriöst.. det låter bra! Tänker du sjunga själv, eller lånar du in någon?

Vill höra mer av det här.

(Förresten, tar du mutor? Vill se den där trum-prog-guiden) 🙂

Dela på andra sajter

Lite väl likt Refused... 🙂

Närå, seriöst.. det låter bra! Tänker du sjunga själv, eller lånar du in någon?

Vill höra mer av det här.

(Förresten, tar du mutor? Vill se den där trum-prog-guiden) 😄

Haha refused, trodde du menade allvar innan ag läste längre ner. 🙂

Hade tänkt att sjunga själv om det vill sig väl. Kul att du gillade det. =)

Jag har lagt trumproggs-guiden på is lite nu pga en jäkla massa jobb och inför flytten i sommar. Men den blir färdig så fort ag har fått tummen ur. 😄

Dela på andra sajter

Jag undrar lite som Freddie, åt vilket håll vill du gå? Det här drar tveklöst åt det pompösa hållet med välslipade hörn. Lite amerikansk västkust. Hårt är det inte, men det kanske det inte ska vara?

Finputskommentarerna sköts annars utmärkt av Joachime här, jag tror oxå att det är precis den typen av kritik Addic är ute efter.

Men vad handlar det om Kenny? En kommande skiva? Har du fått kontrakt, eller har du gett dig fan på att ge ut nåt själv?

mvh

Bengan

Dela på andra sajter

Jag undrar lite som Freddie, åt vilket håll vill du gå? Det här drar tveklöst åt det pompösa hållet med välslipade hörn. Lite amerikansk västkust. Hårt är det inte, men det kanske det inte ska vara?

Finputskommentarerna sköts annars utmärkt av Joachime här, jag tror oxå att det är precis den typen av kritik Addic är ute efter.

Men vad handlar det om Kenny? En kommande skiva? Har du fått kontrakt, eller har du gett dig fan på att ge ut nåt själv?

mvh

Bengan

Det blir lite mer amerikanskt 3 doors down, Breaking Benjamin, Hoobastank hållet var det tänkt. Är svag för sådan musik många gånger. 😠

Det är inget som kommer släppas, utan mer en trevlig liten grej jag gör som hobby. Kul att ha ett fulländat album utan 345 olika genrer och desutom med sång på. 😆

Dela på andra sajter

kalasbra!

Det absolut enda jag kan komma att tänka på är att jag skulle vilja höra lite mera smask i virveln. Den känns lite slö och trubbig mot resten av setet. Annars är det tamigfan perfektum.

ska bli roligt att höra mer!

Dela på andra sajter

kalasbra!

Det absolut enda jag kan komma att tänka på är att jag skulle vilja höra lite mera smask i virveln. Den känns lite slö och trubbig mot resten av setet. Annars är det tamigfan perfektum.

Okej, tack så in åt bomben! Mycket trevligt att höra.

Ska se över virveln. =)

Tack igen!

Dela på andra sajter

kalasbra!

Haha. De va ju virveln jag tyckte va bäst 😠

Visst, lite vassare "kärna" så den piskar mer hade vatt på sin plats. Kanske skulle testa att trigga den...& vips segade hela datorn ihop...

För att fortsätta kommentarerna så vill jag nämna att den cleana guran i början kunde få sej ett större sound (fortfarande med din panning, men större. Testa förslagsvis en multibandskompressor).

Kan du inte ge mej din amplitube inställning. Jag tycker du har hittat ett himla sjysst & mjukt distsound. Själv blir jag aldrig riktigt helnöjd. Fast det låter kanske skit ensamt; kanske i din sjyssta mix som det funkar!?

Dela på andra sajter

kalasbra!

Haha. De va ju virveln jag tyckte va bäst 😠

Visst, lite vassare "kärna" så den piskar mer hade vatt på sin plats. Kanske skulle testa att trigga den...& vips segade hela datorn ihop...

För att fortsätta kommentarerna så vill jag nämna att den cleana guran i början kunde få sej ett större sound (fortfarande med din panning, men större. Testa förslagsvis en multibandskompressor).

Kan du inte ge mej din amplitube inställning. Jag tycker du har hittat ett himla sjysst & mjukt distsound. Själv blir jag aldrig riktigt helnöjd. Fast det låter kanske skit ensamt; kanske i din sjyssta mix som det funkar!?

Kan kika på inställningarna senare, orkar du påminna mig via PM senare?

Har jobbat en del med panorering och EQ desutom.

Har redan provat att ge clean guran mer kropp, men det förstör kontrasten när allt kommer igång. Det ger inte den där rena känslan längre. 😆

Dela på andra sajter

ooppss!!

här har man visst hamnat i den hörgre skolan, i mina öron låter det oootroligt bra, såå tight ljudbild och fett

inget mer att tillägga, jo förresten, det vore ju kul att höra hela låten sen när den är färdig 😉

Dela på andra sajter

mvh

Bengan

Det blir lite mer amerikanskt 3 doors down, Breaking Benjamin, Hoobastank hållet var det tänkt. Är svag för sådan musik många gånger. 😉

Det är inget som kommer släppas, utan mer en trevlig liten grej jag gör som hobby. Kul att ha ett fulländat album utan 345 olika genrer och desutom med sång på. 😱

I sådana fall så har du lyckats rätt bra. Men som du sa smaken är som baken och jag tycker att t ex 3 Doors Down är ganska intetsägande både vad gäller artisteriet och soundet, föredrar då In Utero av Nirvana på båda punkterna. Lycka till i allafall och hoppas att du fullföljer projektet. 🙂

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.