Jump to content
Annons

Spena in sång

Recommended Posts

chessone (oregistrerad)
Postat

Om jag inte är helt ute och cycklar så spelar man väll in sång mono, eller??

Annons
Postat
Om jag inte är helt ute och cycklar så spelar man väll in sång mono, eller??

Så länge du använder en mono-mic så ja. Men du kan ju spela in sång i stereo också. Inte särskilt vanligt dock.

Postat

Är lite osäker på hur man spenar in. Förmodar att man tar ett stadigt tag om juvret, kör in en midikabel där bak på kossan och sedan rockar man loss.

Bladmagen fungerar som att utmärkt reverb tror jag....

(/sorry kunde inte låta bli 😄 )

Postat
Är lite osäker på hur man spenar in.

Hehe, jag hade svårt för att hålla mig ifrån en kommentar, men det gick tillslut.

Och du skötte det ju så fint istället 😄

Postat
Det är bettre att spela in sång i nono. Då har du lättare att lyfta fram den i mixen senare, tycker jag.

Varför skulle det va lättare???

Postat

Enda anledningen att spela in sång i stereo, skulle vara om man har ett rum som tillför väldigt mycket positivt till soundet. I annat fall är det meningslöst att köra annat än mono. Oftast använder man ju också cardioid-micar till sången - bl a för att begränsa upptagningen av rumsljudet...

Postat
Jag tycker att det är lättare däför att det låter mera naturligt i mono än i stereo. Jag hör stor skillnad på en röst om den än i momo eller stereo. Tycker att det blir mycket bätter defenitoin i mono, och mera luddigt i stereo.

Hur långt har du mellan mikrofonerna när du spelar in sången i stereo? har du två exakt lika mikrofoner?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.