Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2005 del 2


ViktorDenStore

Recommended Posts

Annons
  • Svar 18,1k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

  • Pazo

    3256

  • mornel

    2916

  • Gote

    2647

  • Pico

    2094

Postat mest i detta ämne

musik (oregistrerad)

Skulle hem till mozzan o brozzan och lämna fisk idag, men tror jag tar det efter jobbet, även om jag slutar 20 och måste ta en sväng hem hit till mig först...frusen fisk blir upptinad i väskan i ett kontorslandskap... Det blir aningens sent dit då, men då kan jag få med mig APTB:s cd från 2003 nånting, för att överföra den till laptopen, för den vill jag ju inte hämta före jobbet och utsätta sig för en onödig stöldrisk (det finns bara ett ex av skivan). Kul! *tänker högt*

Blir nog lite städning i studion i veckan. I slutet av januari påbörjas AMCG-projektet! Äntligen...

😲

9 plusgrader idag!!//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Pazo: Jag har läst lite bruksanvisning på skärmen här i fm. L/R-indikatorerna är till för om man ska göra kortare punch-ins i en inspelning, t.ex. lägga in ett virvelslag som man missat.

Jag har överfört ett stycke musik på 55 minuter från DAT till laptopens hdd. Sedan har jag lyckats klippa väck olika delar av filen, så den nu är ca 36 minuter. Tyvärr är det 24 minuters tystnad efter ljudinformationen i filen på hdd:n. Jag använde "master section" eller vad det hette, direkt. Jag ville inte använda det vanliga mångkanalsläget i Cubase (har säkert nåt dj''ligt flådigt namn), som man använder när man kör in kanske 15 olika audiospår eller mer plus midi. Det handlade ju bara om en tvåspårsinspelning i det här fallet. Nu ska jag bara kruxa ut hur man får bort 24 minuters tystnad.

😲

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

...konstigt...det blev två stycken Smileys där, bara så där...

Frukost...kul. Jag har ätit en tallrik Kashi-flingor. De är rätt hårda när allt kommer omkring.

😲

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Nu har jag en rätt ok fil på 55 minuter (när det gäller inklipp och sånt, det flöt jättebra). L och R-markörer återfinns efter 6 respektive 12 sekunder i denna fil och jag tror alltså INTE att de därför bestämmer nån slags längd totalt på filen.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok musik, här kommer din guide till Cubase LE:

musik_guide_1.gif

Importera filen, eller spela in, på ett audiospår i Cubase.

Klicka ur Snap, som bilden visar.

( Till höger om Snap-funktionen, hittar du att Snap Mode är Grid och att Grid Selector är Bar dvs. takt. Detta gör att klippen sker vid ettan i varje takt, och det blir enkelt att klippa och flytta i låtarna man gör själv. Men eftersom din inspelning är från radio och inte följer Cubase-tempot är funktionen bara i vägen. Därför låter vi bli Grid. Det var därför jag nämnde Events istället, så behöver inte taktslagen vara ivägen. Vill du ha Snap-funktionen rekommenderar jag hellre Magnetic Cursor...)

musik_guide_2.gif

Välj saxverktyget. Antingen via menyn du har uppe i fönstret, eller på det ännu snabbare sättet: högerklick. Det verkar kanske inte vara stor skillnad för dig just nu, men när du avancerat uppåt och lärt dig mer gör högerklicksmenyn att du jobbar mycket snabbare.

Hursomhelst, högerklicka och välj saxen (Split).

musik_guide_3.gif

Här vill jag börja min ljudfil. Klipp!

musik_guide_4.gif

Här vill jag sluta min ljudfil. Klipp!

musik_guide_5.gif

Jag högerklickar och väljer radergummit (Erase).

musik_guide_6.gif

Jag klickar med radergummit på det första klippet och det försvinner.

Jag klickar sedan på slutklippet och då försvinner det också.

musik_guide_7.gif

Nu är det färdigklippt! Nu vill vi lägga klippet i början. Jag markerar mitt klipp, klickar och håller inne vänster musknapp...

musik_guide_8.gif

...och drar till början, takt 1.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och där kraschade Cubase 😲

Hursomhelst, Pazo har rätt. L & R-markörerna har många många funktioner. Inte bara punch in eller loopmarkering.

Sätt L till absolut början.

Sätt R där inspelningen är slut.

Exportera ut mix, med funktionen i File-menyn.

Färdigt!

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

JÖSSES! Tack så mycket! 😆

Det är typ så jag gjort. Jag vet att jag kan använda tool bar eller högermenyn, vilket som. Har provat bägge.

Jag har alltså redan klippt bort och raderat material till vänster om, mitt i på flera ställen i filen, fört smman och tagit bort material till höger i filen.

Så nu ser filen ut sådär, alltså klart mycket mindre... Men den lodräta linjen som vandrar i sidled och indikerar var nånstans i låten man är under uppspelning, den vandrar efter det att själva filen är slut. Den vandrar så länge som filen ursprungligen var, d.v.s. drygt en timme faktiskt (vid närmare kontroll).

Hoppas jag förklarat ok.

😲

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Får väl prova L/R för att ringa in materialet nu då.... nåt annat tycks inte funka.

😲

p.s. I mitt gamla Orchestrator Plus, så kunde man skriva in med siffror vilken som var startpunkt och slutpunkt i filen, sedan försvann allt annat och markören (den lodräta i sidled åkande linjen) stannade vänligt vid slutpunkten. d.s.

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Pazo.

Så om jag ska gå efter det så är det bara materialet mellan 6 och 12 sekunder i min fil som kommer med då jag exporterar filen just nu då? Det är typ nån andhämtning och harkling kan jag tänka mig... 😲 (L/R står alltså vid 6 resp 12 sekunder i den 36 minuter långa filen!)

Tur man sparar reservfiler.

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Pazo.

Så om jag ska gå efter det så är det bara materialet mellan 6 och 12 sekunder i min fil som kommer med då jag exporterar filen just nu då? Det är typ nån andhämtning och harkling kan jag tänka mig... 😆 (L/R står alltså vid 6 resp 12 sekunder i den 36 minuter långa filen!)

Tur man sparar reservfiler.

🙂

:musik

Ja precis....

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om jag ska gå efter det så är det bara materialet mellan 6 och 12 sekunder i min fil som kommer med då jag exporterar filen just nu då?

Om L står vid 6 sekunder och R vid 12 sekunder är det bara de sex sekunderna mellan markörerna som exporteras ut. Dvs. du behöver inte flytta klippen till början om du inte vill. Det gör det bara lättarbetat. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Linus. Tack!

En personlig fråga: När blir din hemsida klar? Den är väl under konstruktion s.a.s.

Pazo. Förlåt!

Det måste vara jag som skrämmer bort dem.

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

SLUTSATS: Det gör alltså egentligen ingenting alls om pekaren/markören/den lodräta linjen vandrar i sidled åt höger efter det att filen (=ljudinformationen) är slut. Jag var bara inte van vid det från Orch Plus. Möjligen van vid det från nån portastudio som man glömt stänga av...hehe...

Är det våren som är på väg? Här har vi 9 plusgrader!!!

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

En personlig fråga: När blir din hemsida klar? Den är väl under konstruktion s.a.s.

Nej, den är inte under konstruktion. Jag jobbar inte ett dugg på den.

Däremot har jag ritat en skiss på hur jag tänker mig hemsidan i framtiden.

Men det kommer dröja innan jag börjar på den.

1185!

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej igen!

Satt o läste om Audiorent Studio (den där fotbollstråden). Det verkar vara en riktigt schysst studio. Man kan hyra hela studion en hel månad för 12 tusen tror jag det var. Det är asbilligt!! Riktigt fin studio. Övernattningsmöjligheterna var helt ok. De tillkommer väl, men i alla fall. Skulle man ha studio plus tekniker en helg, så kostade det 5500 kr. Helt ok faktiskt.

Frågan är ju om man skulle hyra en månad utan tekniker... det tar väl ett tag att komma in i de tekniska prylarna...som är en bra bit mer avancerade än Cubase LE. Där fanns Hammond och Timpanis också. Skitkul!!

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...