Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2005 del 2


ViktorDenStore

Recommended Posts

Annons
  • Svar 18,1k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

  • Pazo

    3256

  • mornel

    2916

  • Gote

    2647

  • Pico

    2094

Postat mest i detta ämne

musik (oregistrerad)

Nu vet jag hur man tar väck partier i början och i mitten av en fil i Cubase LE! Först markerar man saxen i panelen genom att vänsterklicka på den en gång när markören är uppe på den ikonen i panelen. Sedan för man den symbolen ned till vågformsfönstret, varefter man klickar två gånger på vä musknapp och därefter håller inne musknappen och för markören (alltså saxen) åt höger tills hela området är inringat från vänster till höger som ska tas bort. Därefter släpper man musknappen när man hittat rätt läge. Sedan går man upp med markören till den övre Panelen igen (utan att bry sig om att saxen fortfarande är symbol ännu så länge och att den skapar ännu en passiv blå linje på vägen upp till panelen. I panelen väljer man nu ikonen radérgummi. Denna ikonen för man ned till vågformsfönstret och håller hela tiden musknappen intryckt, för annars släpps radérgummit på fel ställe och raderar fel område, om något. Man raderar det med saxen valda området alltså genom att släppa radérgummit där. Nu uppstår en vit tom rektangel, för området som raderats i filen. För att sedan flytta samman biten efter raderingen med biten före raderingen, så går man upp till panelen igen och väljer nu ikonen för Uppåtgående pil och halvcirkel. Där klickar man endast en gång med musknappen och för sedan ikonen ned mot vågformsfönstret igen, med musknappen hela tiden intryckt. Väl där så placerar man ikonen, som ändrar form till en vanlig markörpil på vägen ned, vid det vänstra övre hörnet av vågformen på höger sida. Därefter klickar man på vä musknapp två gånger och håller nere vä musknappen hela tiden då man flyttar det högre vågformspartiet mot det vänstra. Man släpper den högra delen exakt på rätt ställe så att det vänstra partiet av låten smälter samman med det högra partiet. Denna sista del i proceduren kan behöva upprepas sådär en sju gånger innan vågformsdelarna accepterar varandra. Släppandet måste ske helt exakt och utan överlappning eller springa emellan.

Hur man gör för att ta bort det som är EFTER en låt i en fil i Cubase LE har jag dock inte klurat ut ännu. Hur gör man det? Sax funkar inte här. Jag menar alltså att låten är 36 minuter nu, men att den där linjen (som åker åt höger och indikerar var i filen man befinner sig), fortsätter i 24 minuter efter det att låten är slut. Jag vill ju att låten ska vara slut efter 36 minuter och inte ha 24 minuters tystnad därefter (då filen är totalt 60 minuter). Hur fixar jag det?

🙁

oboy//:musik

DEIRDRE: bar överkropp sa Dynamit-Harry

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

svajarm svajarm....

trycker till CryBaby-pedalen

mer svajarm...

brötrundgång med huvet inne i Marshall-stacken....

Wöööööööö (ilvrål)---------

🙁

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

...förstår om du inte fattade vad jag menade Pazo, med att skriva en så utförlig förklaring om hur man grejar i Cubase LE här och nu, eftersom ingen är vaken och kan kommentera det. Men det var mest som komihågpryl för mig själv, och det skadar ju inte om Linus t.ex. imorgon ser hur jag kom fram till lösningen. Det är inte alltid så enkelt som att "gör så och så". Det fordras en hel del knapptryckningar i programmet!!

😆😆😆🙁🙁

slut på O'boy:en//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

...förstår om du inte fattade vad jag menade Pazo, med att skriva en så utförlig förklaring om hur man grejar i Cubase LE här och nu, eftersom ingen är vaken och kan kommentera det. Men det var mest som komihågpryl för mig själv, och det skadar ju inte om Linus t.ex. imorgon ser hur jag kom fram till lösningen. Det är inte alltid så enkelt som att "gör så och så". Det fordras en hel del knapptryckningar i programmet!!

😆😆😆😆🙁

slut på O'boy:en//:musik

Alltså jag fattaade vad du mena!. Men jag fattar inte varför du gör vissa saker 😆🙁

Såklart inget illa menat! Roligt med annorlunda folk 😆

Nu ska jag lägga mig... Imorgon(måndag) har jag största tentan hitills. Och idag(söndag) ska min bror komma över å laga mat åt mig, nice nice!

Pus å kram! Sov sött ! hejdå!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Gör jag vissa saker? Vadå? Är jag svår att förstå?

Du är allt bra underlig du, Pazo!

🙁

Natti & Rallarsving!

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

...och det skadar ju inte om Linus t.ex. imorgon ser hur jag kom fram till lösningen. Det är inte alltid så enkelt som att "gör så och så". Det fordras en hel del knapptryckningar i programmet!!

😱😱😎

1. Det är klart det krävs knapptryckningar. Redigering sker inte automatiskt. :rolleyes:

2. Det ÄR inte så svårt.

3. Din beskrivning är omständig, och då komplicerar du ännu mer för dig själv. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej gossar!

😲

Tjena Linus, visst var det en omständig men ändå sann beskrivning.

Nu grejar jag de prylarna i Cubase LE. Det är ju bara andra da'n jag sitter en stund med Cubase någonsin överhuvudtaget, så det går hyfsat framåt ändå.

Är ju mer van vid porta, mixer, rullbandare sen förr...

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Nu återstår egentligen en knivighet med den där filen innan den överförs till cd.

Hur tar jag väck de sista 24 minuterna...där den lodräta linjen (eller vad det kallas - vad kallas den?) behagar befinna sig under 24 minuters tystnad...

😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...