Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2005 del 2


ViktorDenStore

Recommended Posts

Pazo: Javisst, en inspelad gitarr är goa grejer!

De jag nämnde är väl inte så fasligt dyra...trots allt. Ramon Garcia:s dyraste modell kostar 1995;- hos 4Sound. Men de har för 895;- också.

😳

:musik

Meh du nämde ju en alhambra! Sånna går ju för 8 papp ju! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 18,1k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

  • Pazo

    3256

  • mornel

    2916

  • Gote

    2647

  • Pico

    2094

Postat mest i detta ämne

musik (oregistrerad)

Jag kom att tänka på L Berghagens låt sådär bara... med tanke på att jag hört en hel del astöntiga svenska låtar senaste tiden på radio.

Ett annat exempel är .... va heter den nu?.... iaf, Sven-Ingvars....

...Snoddas....

Gosh!

😳

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Alhambra har modeller från 2795;- till 43500;-. Jag har kollat in en som 4Sound säljer för 3350;-, riktpris 3995;-. Då är det granlock. Den tidigare modellen är den med cederlock för nu endast 2795;-.

En bit upp från Ramon Garcia, visst...

..apropå det: vilket är bäst: att köpa den dyraste modellen från ett lågprismärke eller den billigaste från ett dyrare märke?

Ramon Garcias modeller kostar 895; - 2995;- kr, men just nu 1995;- för den dyra!

Alhambra kostar 2795;- till 43500;-. Hur står sig den billigaste Alhambran gentemot den dyraste Ramon Garcian?

😳

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Ingår Garanti om man köper gitarren av Pantbanken? Inte så dum fråga som det låter faktiskt...

Jag menar har de testat grejerna?

😳

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Här sitter man och mekar med en låt en lång stund i hörlurar och allting låter svinbra och sen kopplar man ur dem och lyssnar i monitorerna och så låter det jättetråkigt och det är mest bara en massa mellanregister! 😛🙂😳😉

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Förmodligen är dina hörlurar bättre på att återge hela registret än monitorerna. Jag har slutat använda monitorer helt och hållet, eftersom de oftast ljuger om de inte är svinbra och står långt ifrån en. Jag använder bara hyfsade lurar under inspelningen för att kunna höra de andra instrumenten och när det sedan är dags för mixning, mastering och effektläggning så kopplar jag datorn till fina stereon med hifi-högtaleri.

😳

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Förmodligen är dina hörlurar bättre på att återge hela registret än monitorerna. Jag har slutat använda monitorer helt och hållet, eftersom de oftast ljuger om de inte är svinbra och står långt ifrån en. Jag använder bara hyfsade lurar under inspelningen för att kunna höra de andra instrumenten och när det sedan är dags för mixning, mastering och effektläggning så kopplar jag datorn till fina stereon med hifi-högtaleri.

😳

:musik

Ja, visst är det så. Mina hörlurar låter verkligen svinbra (Beyerdynamic DT531), och det är ju lite det som är problemet. En mix ska ju inte låtar bra i bara mina hörlurar, den ska ju låta bra i vilken anläggning som helst. Det är så otroligt svårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Jag vet

Jag vet

Jag vet

Jag vet

Jag förstår ditt dilemma! Tell me about it, liksom... Jag har haft samma skit med mitt cd-projekt, som därför dragit ut på tiden längre än man kan räkna... Och så märker jag ju att rösten framträder helt olika i olika anläggningar.

Och brorsans band hade mixat en låt som i en anläggning lät som om det var kronisk rundgång i basen, medan den lät helt normal i en annan anläggning.

Jag har lyssnat i fina anläggningen, den "normala" anläggningen och i en cd-radio med högtalare på sidan plus lurar. Nu börjar det likna nånting.

De flesta brukar säga att man främst ska gå efter de dyraste, mest linjära och bästa högtalarna man har i första hand, för då låter det åtminstone hyfsat i resten.

😳

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

En god idé, något jag har praktiserat när jag har mixat inspelningar som något av mina band har gjort tidigare är att pendla mellan schyssta hörlurar, bra monitorer, kassettradio och bilstereo. Då kan man enkelt hitta problem områden och nå en god kompromiss. Men det är ändå svårt. Mixning är verkligen knepigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa tipset jag kan ge är att lyssna på kommersiella favoritplattor i sina hifi-högtalare/studiomonitorer länge, och lära sig hur högtalarna låter. 😉

Nu ska jag lyssna in min W800, hehe! Äntligen är den min! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa tipset jag kan ge är att lyssna på kommersiella favoritplattor i sina hifi-högtalare/studiomonitorer länge, och lära sig hur högtalarna låter. 🙁

Nu ska jag lyssna in min W800, hehe! Äntligen är den min! 😏

Det har jag gjort i timmar varje dag i sju månaders tid nu 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...