Jump to content
Annons

Thimmie och Addic59 med pop/rock!


Grilla oss!  

23 röster

  1. 1. Grilla oss!

    • Låt och produktion svänger som fän!
      5
    • Låt och produktion godkänd
      11
    • Låt godkänd, produktion underkänd
      1
    • Låt underkänd och produktion godkänd
      2
    • Låt och produktion underkänd
      0
    • Låt och produktion suger!
      0


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Likt en dröm

* ARTIST/GRUPP: Thimmie Englund

* GENRE: Pop/Rock

* LÅTLÄNGD: 2:31

* KOMPOSITÖR: Thimmie Englund

* PRODUCENT: Kenny Kängström

* EV. MEDVERKANDE: Kenny Kängström

* INSPELNINGSÅR: 2005

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 2,31MB

* STATUS: Färdig demo

* LÅTLÄNK: Likt en dröm

Då har jag och Kenny lirat in en av mina låtar igen. Kille är grym! Det har jag sagt förr va? 😛

Thimmie Englund - sång, akke-gura, tamburin

Kenny Kängström - elgitarr, programmering

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Näe, det här är för mycket tuggummipop för min smak. Men hos de unga damerna kan det säkert gå hem.

Sången har lite problem i början tycker jag, men överlag är den bra. Snyggt arr och bra spelat/programmerat.

En svag subjektiv trea från mig. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

sweet....satan va hittigt 😄

snyggt överlag men jag håller med föregående talare om det läskiga "S" delayet.

aningen bumlig sång kanske, annars bra.

bra jobbat och snygga programmeringar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt! Tycker texten känns fräsch liksom, alltså inte de gamla vanliga rimmen (ja ja visst ett och annat men ändå). Vidare tycker jag mycket om övergången från det mycket lugna till det så att säga fartfyllda. Varje instrument har fått lagom mycket utrymme, ett vanligt problem tex kan ju vara att man öser på med piano, ett par toner kan gott räcka för att uppfylla det man vill.

Jag tycker dock att på verserna speciellt i början ligger sången lite för nära i förhållande till resten, den sticker alltså fram hakan och gör ett litet hack i ljudbilden. På refrängen känns det bättre och jämnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

-k9-//

Hitvarning är bra, det är det som skivbolagen gillar... 🙂

Delay:et kanske kan vara lite stort, vet inte. Men det är bra att du diggar resten av låten!

rainydays//

Tuggummipop? hehe... Inte riktigt så illa väl? Är beredd att hålla med om sången i versen. 😄 Tack för din åsikt! 🙂

Eliasson//

Bumlig sång? Vad är det? 😉

Kenny står för programmeringen och jag för låten! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt! Tycker texten känns fräsch liksom, alltså inte de gamla vanliga rimmen (ja ja visst ett och annat men ändå). Vidare tycker jag mycket om övergången från det mycket lugna till det så att säga fartfyllda. Varje instrument har fått lagom mycket utrymme, ett vanligt problem tex kan ju vara att man öser på med piano, ett par toner kan gott räcka för att uppfylla det man vill.

Jag tycker dock att på verserna speciellt i början ligger sången lite för nära i förhållande till resten, den sticker alltså fram hakan och gör ett litet hack i ljudbilden. På refrängen känns det bättre och jämnare.

Kul som fän att du gillar texten! 😄 Det är många som hakar upp sig så fort man sjunger på svenska.

Kenny står som sagt för mixning, jag lyfter på hatten åt honom! 😉

Sången för hög i versen? Tja... kanske...?

Tack för dina kommentarer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja trummorna låter ju bra men inte levande. Men det är inte konstigt när dom är så nakna som dom är nu.

Skulle inte verssången må bättre av att lägga upp låten ett helt tonsteg tro?

Känns som att du ligger lite för långt ner nu för att få den där sköna avslappnade sången i versen.

Men överlag bra som vanligt! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, Thimmie. Vad kan jag säga.. Din röst är nice, och du har en grym känsla när du sjunger på svenska. Bra text dessutom. Dock är inte arret någon höjdare på vissa ställen. Delayet på sången stör mest bara, man blir mest snurrig av s-ljuden när refrängen drar igång. Sen är jag helt emot delay på pianon också, men det är ju en personlig grej 😳

Med lite finslipning tycker jag att det kan bli en riktigt bra låt, även om jag inte lyssnar på sånt här i normala fall. Bra!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja trummorna låter ju bra men inte levande. Men det är inte konstigt när dom är så nakna som dom är nu.

Skulle inte verssången må bättre av att lägga upp låten ett helt tonsteg tro?

Känns som att du ligger lite för långt ner nu för att få den där sköna avslappnade sången i versen.

Men överlag bra som vanligt! 😄

Ett helt tonsteg upp skulle nog vara något. Jag är alltid lite rädd att det blir för "skrikigt". Men du ska veta att den från början, när jag gjorde en första demo på den så ver den ett helt tonsteg ner. Det tar sig! 🙂

Kul att du gillar det! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, Thimmie. Vad kan jag säga.. Din röst är nice, och du har en grym känsla när du sjunger på svenska. Bra text dessutom. Dock är inte arret någon höjdare på vissa ställen. Delayet på sången stör mest bara, man blir mest snurrig av s-ljuden när refrängen drar igång. Sen är jag helt emot delay på pianon också, men det är ju en personlig grej 😳

Med lite finslipning tycker jag att det kan bli en riktigt bra låt, även om jag inte lyssnar på sånt här i normala fall. Bra!!

Tackar ödmjukas för kommentaren om sången! 😄 Vad är det med arret du inte gillar förutom delayet och pianot? Eller är det "bara" det? 🙂

Jag tar fram sandpapper och börjar slipa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag älskar goa hits och detta är en riktigt bra låt som kan bli en höjdare efter lite finputs, tycker jag.

Blev positivt överraskad när stråkarna kom in. Hur gör man sånt?

Arr och mix kommenterar jag inte utöver vad som redan sagts, för jag kan inte bättre själv 😳

Keep on rocking in the free world 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag älskar goa hits och detta är en riktigt bra låt som kan bli en höjdare efter lite finputs, tycker jag.

Blev positivt överraskad när stråkarna kom in. Hur gör man sånt?

Arr och mix kommenterar jag inte utöver vad som redan sagts, för jag kan inte bättre själv 😳

Keep on rocking in the free world 😎

Jag lyfter på hatten och tackar ödmjukast för kommentaren! 🙂

Stråkarna gör man i Reason! 😄

hehe... det är bra att inse sina brister. Det är det jag försöker göra, men det är inte lätt... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jo, bumligt var det, ja.

Jag tycker gott du kan skära lite bas i sången. det var det jag menade 😳

hehe... ok, då är jag med! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker gott du kan skära lite bas i sången.

Precis vad jag sade vid referenslyssningen i bilen thimmie. 😄

Det sa du faktiskt! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker gott du kan skära lite bas i sången.

Precis vad jag sade vid referenslyssningen i bilen thimmie. 🙂

Det sa du faktiskt! 😳

hehe...skönt att slå huvudet på spiken ibland. Fram med högpassfiltret nu, Grappar!

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Men den var väl bra!!.... 🙂

HÅller med om att sången är tveksam på några håll i verserna,

men vadå...inget jag direkt stöööör mig på. Musikstilen passar inte mina

smaklökar i öronen, men jag tycker det är mycket bra arrat o proddat.

Kompositionen håller också tycker jag. Gud vad sällan jag lyssnar på

svenskt (text)!! Det är nog svårare att få till det på sitt modersmål. Undrar

ifall jag skulle försöka mig på det igen. Det är över 20 år sedan sist!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Trummorna låter rätt stela, vet inte varför men det kanske e virveln som inte riktigt låter naturligt. Lite mer humanizer eller temposkiftningar skulle kanske liva upp dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

genren går jag inte alls iväg på men du sjunger bra om en i fel läge i verserna, sedan känns det som en helt annan låt när sticket kommer...så upp med tonarten ett par snäpp och låt rösten bli mer lidelsefull (enligt mig)så kommer uttrycket mer till sin rätt....men bra proddat 🙁:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Eliasson//

Högpassfilter fram! 🙂

Nad Sylvan//

Får jag gissa att du ogillar mina "ööö" när du skriver stööör! Hehe... Dialekt duvet... 🙂

Att sjunga på svenska är bra, du borde kanske prova igen!

Kul att du diggar det! 😉

Phobos//

Jag tycker trummorna är rätt bra, men du kanske har rätt! 😠

karl//

Som jag skrev lite längre upp, låten går nu i Am, första demon gick den i Gm så jag har höjt den en del. Bör kanske höja den lite till som du säger. 🙂

Gött att du diggar sången och prduktioen över lag! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är mycket svag för pop, som dessutom är snyggt och intelligent gjord. Man får lite Jakob Hellman-vibbar fast modernare och precis lagom mycket hårdare. Jag brukar aldrig kommentera texter, men det här är som sagt var intelligent gjort. Addics gitarrer sitter som en smäck här. Nyanserat spel och precis lagom återhållsamt.

Filter och svajig sång har diskuterats tidigare.

Min enda reservation är virvelljudet som jag skulle vilja ha lite smaksigare, men det är egentligen bara en smaksak.

Bra låt, bra produktion, lite småfiffel bara så är ni helt klart hemma 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är mycket svag för pop, som dessutom är snyggt och intelligent gjord. Man får lite Jakob Hellman-vibbar fast modernare och precis lagom mycket hårdare. Jag brukar aldrig kommentera texter, men det här är som sagt var intelligent gjort. Addics gitarrer sitter som en smäck här. Nyanserat spel och precis lagom återhållsamt.

Filter och svajig sång har diskuterats tidigare.

Min enda reservation är virvelljudet som jag skulle vilja ha lite smaksigare, men det är egentligen bara en smaksak.

Bra låt, bra produktion, lite småfiffel bara så är ni helt klart hemma 🙂

Jag bockar och bugar! Riktigt kul att du ser det som intelligent gjord text. 😠😉😄

Svajig sång i versen har jag förståt att man tycker att det är. Det tycker jag också, men i refrängen är jag rätt nöjd.

Jo, virvellljudet är det fler som reagerat på. Jag tycker det är rätt soft, men smaken är fri! 🙂

Tack för dina kommentarer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt och produktion, enda anmärkningen är det där delayet då...

Tack och bock! Jepps, det där delayet är det många som hakat upp sig på... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Trummorna är inte direkt dåliga, dom är t ex bättre än dom jag gör men dom låter lite stelt. Inte nödväntigtvis programmerade utan snarare som om dom är spelade av en stel trummis. Det svänger liksom inte riktigt tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trummorna är inte direkt dåliga, dom är t ex bättre än dom jag gör men dom låter lite stelt. Inte nödväntigtvis programmerade utan snarare som om dom är spelade av en stel trummis. Det svänger liksom inte riktigt tycker jag.

Ajaj sir! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

bra låt.. tillräckligt små-orginellt för att bli nåt 😄

Åh, spank you spankie spanker! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, just det! Inte för att det är någon "bortförklaring" utan jag vill bara säga hur det brukar vara när jag och Kenny lirar in. Jag ringer och säger: "tja, läget?" Han brukar tycka att det är rätt gött, sedan frågar jag om vi kan lira in en låt. Det kan vi oftast... Väl där så har Kenny aldrig hört låten, jag spelar den således för honom några gånger, sedan spelar vi in. Allt brukar gå på 3-4 timmar (vet ifs inte om det är kort tid? 😄 ). Från inspelning till mixning. Jag tar oftast första sångpålägget och första gitarrerna brukar sitta. Det är ju bara en demo...

Så kan det gå. Anledningen till att vi lägger ut låten här är för att få feedback på hur vi kan bli bättre till nästa gång! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...