Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har ännu inte fått något svar från Apple i Sverige om situationen är densamma här, och det vore bra om någon kan bekräfta läget innan vi drar alltför stora slutsatser.

Jag har i stort sett helt gett upp support från företag och kör enbart på internetforum. Dels för att man får mer kompetenta svar och dessutom för att man får dem snabbare och från riktiga användare som stött på problemen själva och inte bara läst om dem i en manual. Så puss på er allesammans för bra support 😳

Spekulation: Teoretiskt sett kan ju just detta vara en medveten strategi från Apples sida - att låta kunderna hjälpa varandra istället genom forumen.

Annons
Postat (redigerat)
Spekulation: Teoretiskt sett kan ju just detta vara en medveten strategi från Apples sida - att låta kunderna hjälpa varandra istället genom forumen.

Det låter ganska vågat och inte särskilt troligt tycker jag. Isåfall ska de ju hänvisa till specifika forum där det även sitter utvecklare och lyssnar, inte bara hoppas att folk hittar hjälp nån annanstans.

Men allvarligt talat, betalar man uppåt 10 000kr för ett program så betalar man för support, annars är priset helt omotiverat. Dividera kostnaderna för utveckling och distribution på antalet användare och du skulle formodligen komma under 2000kr. Mjukvara kostar ju ingenting att reproducera.

Vad jag inte fick klart för mig är om det även kostar $199 att rapportera en bugg? Vet att många andra företag tar betalt av användare för att de ska få rapportera buggar (MS bland annat), så jag skulle inte bli förvånad.

Redigerat av rainydays
Jee (oregistrerad)
Postat

Supporten finns gratis ute på bla Apples egna discussion forum. Jag lovar dig att du får hjälp med ALLT där gällande alla Apples produkter.

http://discussions.info.apple.com/

Postat
Och så klagar folk på Microsoft.......

..vilket jag inte kan förstå, faktiskt. Visst, de gör säkert buggiga och icke-optimerade produkter, men deras support är världsbäst. De skickar en ny vara direkt om något skulle gå sönder, ger pengarna tillbaka dagen man är missnöjd och vill returnera, osv. Förutsatt att man handlat direkt av dem, vill säga. Sen kan man ringa dem när som helst på dygnet helt gratis, kalas bara det!

Postat

Är det verkligen sant att Apple tar betalt för supporten eller är det ännu ett löst rykte från "the other side" ?

Postat
Supporten finns gratis ute på bla Apples egna discussion forum. Jag lovar dig att du får hjälp med ALLT där gällande alla Apples produkter.

http://discussions.info.apple.com/

Det är ju lysande - speciellt om datorn har lagt av och man inte kan komma in på något forum, utan behöver ringa och prata med någon kunnig person. 😄

Det finns helt enkelt inga ursäkter om de överlåter supporten åt privatpersoner som deltar i ett forum, i stället för att gratis supporta det som företaget tjänar rejält med pengar på att sälja...

Som sagt, så får Cubase-användare gratis telefonsupport - och förstås en massa "support" i diverse forum som en bonus... 😉

Postat
men deras support är världsbäst.

Ja de har skärpt till sig ganska bra när det gäller supporten de senaste åren har jag märkt. Iaf konsumentsupporten. Utvecklarsupporten och den tekniska supporten är väl fortfarande lite halvdan däremot.

Hur illa jag än tycker om microsoft så har de bättre support än många andra i branchen. Det ska de ha creds för.

Fast de är fortfarande väldigt långsamma med buggfixar och sådant, vilket ju också är en del av supporten.

Så världsbäst är väl att ta i 😄

Postat (redigerat)

Håller med gainreduction om att Apples telonhjälp är dyr. Själv har jag aldrig använt den för Logic och faktum är att det finns mycket bättre hjälp som är gratis. Till exempel mailing-listan LUG (Logic User Group) http://groups.yahoo.com/group/logic-users/. Ett annat jättebra forum är Sonikmatter http://groups.yahoo.com/group/logic-users/ och på svenska har vi Logicpro.se http://apollo.oderland.com/~logicpro/phpBB2/index.php. Någon nämnde Apples eget gratisforum och det har jag bokmärkt på http://discussions.info.apple.com/webx?14@...aUpDxah.0@logic.

På samtliga ovan nämna forum hänger även programmerare, software desingers designers, konceptmakare och betatestare av Logic så det brukar alltid vara en fråga om minuter innan man får kvalificerad hjälp. Hmm... kanske mailinglistan LUG är lite långsam idag (för många medlemmar och moderering av inläggen) men på forumen har i alla fall jag fått omedlbar hjälp när jag har behövt det.

En fundering:

Jag tror det här med support på produkter kommer att flyttas från detaljisterna (musikaffären) mer och mer när det gäller mjukvara. Dels för att de producerande företagen blir större genom sammanslagningar och dels för att tendensen är att kunden oftare köper programvara via nätet (att jämföra med att knalla ner till den fysiska butiken). Vi kommer sannolikt att se mer av användarforum där utvecklare och kvalificerade användare hjälper nybörjare och andra att lösa problemsituationer.

Apple har alltid varit för dyra för mig. Minns när jag köpte min första Mac för en DigiDesign hårddiskinspelnignsrigg och ringde "Apple Sverige". Personen jag pratade med hjälpte mig visserlign trots att jag inte betalat men skrattade gott åt min reaktion på det skyhöga priset. Min gissning är att det priset är satt för företag som använder Apple hårdvara för att minimera produktionsbortfall i sin verksamhet och då kanske priset inte är särskilt högt?

Å andra sidan gäller ju Apples supportpriser ursprungligen hårdvara, datorer. Så nu när de börjar sälja även mycket mjukvara i sina Apple Stores blir situationen en smula krånglig. Jag tycker i princip inte att utveckare av mjukvara ska slösa sin tid på support - det är något som säljstället ska göra. Inte sitter väl produktutvecklarna på Volvo's bilfabrik i telefon för att lära användare hur viktiga trafikskyltar ser ut och bör bemötas av oss som kör deras bilar? ;-) Utveckare av mjukvara ska ska sitta och finslipa koden i sin kreativa kammare så att produkten blir bättre.

En enda gång har jag använt Apples support. Det var när jag för två år sedan köpte en G5-burk. Det var gratis telefonhjälp de första tre månaderna och jag behövde hjälp med mystiska problem i datorn. Det visade sig bero på ett felaktigt grafikkort som en serie G5:or råkat säljas med. Jag fick suverän hjälp då; det var bara att lämna in burken på LAN-master i tre dagar så var det fixat. Och när jag skulle lära mig OS X (hade kört Win XP sedan jag lämnade Mac OS 7.6.1) lotsade de mig genom långa processer via telefon. Det tyckte jag var jättebra service och det fick till följd att jag köpte en "Protection Plan" för min Apple laptop förra året. Men att försöka överföra det där till Logic - det håller helt enkelt inte. Vem av Apples personal skulle kunna vägleda en professionell Logic-användare via telefon? Den resursen finns helt enkelt inte, gissar jag.

Summan av kardemumman är att vi som köpt mjukvara direkt från Apple i någon av deras online-butiker ligger taskigt till för att få hjälp. När det gäller hårdvara har de fin support, om man är beredd att betala priset efter de tre gratismånaderna. Men nu har Apple satt sig på dubbla stolar genom att både tillverka och sälja såväl hårdvara som mjukvara. Traditionellt är det ju säljställets ansvar att hjälpa kunden förstå produkten och här suger Apple på mjukvarausidan. Som kund kan man i dagsläget inte göra annat än att bojkotta Apples egna säljställen och istället köpa Apples programvaror av någon återförsäljare som garanterar support.

Redigerat av pboy
Postat

Förstår din poäng med svårigheten att ge kvalificerat stöd över telefon, men delar nog inte din supportidé fullt ut. Nu har jag aldrig jobbat på någon supportavdelning, men jag gissar att de får svara på många idiotfrågor vars svar med fördel söks upp på nätet (eller i handboken!). Det är nog snarare support i meningen kundvård jag tänker på. Alla de som inte har mer än ett kryddmått teknikintresse, som inte vet vad något beror på när en central funktion i programmet inte fungerar enligt specifikation, ska de då stå med den köpta grisen i säcken och inte veta hur de ska agera? Att man för det mesta har bättre hjälp av att skaffa produkten via en återförsäljare är nog helt korrekt, men det hjälper inte alla dem som har skaffat produkten över nätet (till exempel de som visa av erfarenhet inte har fått den hjälp de behöver från den lokala butiken, eller de som bor långt ifrån en musikbutik).

Mina spontana förslag är

1. att betona att telefonsupporten i första hand är för att tillhandahålla svar till sådana frågor som det inte finns svar på hos Apples hemsida.

2. låta första året efter inköpt licens (eller köp av uppgradering) ha ett lägre supportpris, låt säga 300 kronor. (priset är bara en känsla för vad som kan vara rimligt, har inte räknat på det). Med ett lägre pris, men dock ett pris, skrämmer nog Apple bort många av de som bara vill ha ett snabbt svar på en mycket enkel fråga.

3. Uppdagas mot förmodan en bugg under punkt 2, bör Apple efterskänka supportkostnaden som "gratifikation".

Poängen är att upprätthålla en rimlig kundvård samtidigt som Apple kan anställa fler programmerare och minska supportavdelningen (eller kanske rent av spara pengar istället), samtidigt som de inte skyltar med att vara ett företag som skinnar sina kunder på produkter som inte fungerar tillfredställande. Det spelar ingen roll hur bra produkter de gör, med den nuvarande prissättningen ger de ändå bilden av att inte ta hand om sina kunder, och det kan få många eventuella nya att tveka.

Postat

Man har ju full förståelse för att Logic användare blir rasande av all denna misär som drabbar dem. Många av Logic användarna i Sverige har jobbat med samma program i uppåt 10 år nu, och har alltid kunnat få någon form av hjälp på ett eller annat sätt tidgare, inte minst när det fanns en svensk generalagent med produktspecialister. Jag som själv jobbar på ett företag som SÄLJER professionell ljudutrustning till proffs, möts ofta av dessa rejält luttrade (och tidigare oövervinnliga Logic-ambassadörer) kunder som en efter en byter till ProTools. De flesta för att de ändå har Digidesigns hårdvara och vet att det inte är några problem att få support på ProTools om det skulle behövas. När en så övertygad och stolt användare en dag ändå överger sitt arbetsredskap för den största konkurrenten, borde väl någon marknadssmurf på Emagic/Apple förstå att de kommer att förlora stort i längden?

Det tar en enormt lång tid att bygga upp ett starkt rykte, framförallt inom pro-audio, men man kan rasera det på några månader.

  • 3 veckor senare...
Postat
Aha, det var dit du ville komma.

Nåja, den som lever får se, som man brukar säga. Jag tror i vilket fall inte att vi kommer att få se en vettig version av OS X som rullar på vilken PC som helst.

De har redan fått igång OSX i VMWare så det verkar inte så långt borta.

http://www.glop.org/blog/2005/08/macos-x-t...ne-sur-x86.html

Ptja, att få igång OS X på x86 har man kunnat länge, exempelvis med PeerPC.. Problemet är ju att det går för långsamt för att vara användbart 😛

Postat
Ptja, att få igång OS X på x86 har man kunnat länge, exempelvis med PeerPC.. Problemet är ju att det går för långsamt för att vara användbart 😏

Du förstår uppenbarligen inte skillnaden.

Postat (redigerat)

Det är skillnad ifrån att emulera RISC (Sparc) på X86 (PearPC)

och att köra det på native X86 =)

Vmware är bara hårdvaru-emulering (hal) för x86...

Koolt.. skulle själv vilja köra OSX på min P4...

undra hur mycket slöare det blir?

Redigerat av sounden
Postat (redigerat)
Man har ju full förståelse för att Logic användare blir rasande av all denna misär som drabbar dem. Många av Logic användarna i Sverige har jobbat med samma program i uppåt 10 år nu, och har alltid kunnat få någon form av hjälp på ett eller annat sätt tidgare, inte minst när det fanns en svensk generalagent med produktspecialister. Jag som själv jobbar på ett företag som SÄLJER professionell ljudutrustning till proffs, möts ofta av dessa rejält luttrade (och tidigare oövervinnliga Logic-ambassadörer) kunder som en efter en byter till ProTools. De flesta för att de ändå har Digidesigns hårdvara och vet att det inte är några problem att få support på ProTools om det skulle behövas. När en så övertygad och stolt användare en dag ändå överger sitt arbetsredskap för den största konkurrenten, borde väl någon marknadssmurf på Emagic/Apple förstå att de kommer att förlora stort i längden?

Det tar en enormt lång tid att bygga upp ett starkt rykte, framförallt inom pro-audio, men man kan rasera det på några månader.

Min erfarehet av Digi är allt annat än bra. Vi har haft problem med Digi 002or som inte blivit åtgärdade efter flera returer för att inte tala om allt strul vid uppdateringar av OSX. Detta kombinerat med hutlösa priser för uppgraderingar fick oss att dumpa digi. För mig var inte beslutet svårt att gä över till Logic. Vi valde mellan Logic och DP, men vi gick på Logic just för att Apple har bra support.

Nu sitter vi på kanonbra hårdvara samt grymt bra mjukvara. Även om jag personligen hellre jobbat med DP än Logic så är jag j-ligt glad att slippa Digidesign.

Mitt intryck är att en hel del proffs lämnar ProTools till förmån för Logic. Tyska kollegor talar om en övergång på ganska bred front i Tyskland till DP.

Jag tycker att Digi har jobbat rätt hårt på att rasera sitt rykte de senaste året.

Redigerat av Logichead
Postat (redigerat)
Min erfarehet av Digi är allt annat än bra. Vi har haft problem med Digi 002or som inte blivit åtgärdade efter flera returer.

Nu känner jag inte till ditt fall så jag svarar i allmäna ordalag...

Kort sagt, är man missnöjd med hur en reparation är gjord eller har hanterats och återförsäljaren inte kan eller bryr sig om att tillgodose kundens krav eller önskemål så bör man kontakta oss (digi) direkt (Sweden under popupen till höger).

för att inte tala om allt strul vid uppdateringar av OSX.

Antar att du syftar på uppgraderingar av ProTools för OSX och inte av operativet i sig. Du nämner inte vilket typ av strul du haft, så det är svårt att kunna bemöta kritiken.

Panther (10.3.x) har uppdaterats ett flertal gånger och flera av uppdateringarna var mer eller mindre bra för DAW system, det var bla problem med Fire Wire kommunikationen. Det är därför Digidesign testar alla OS versionerna innan dom ”godkänns” eller inte ”godkänns”, denna info hittas på vår ”kompatibilitets lista”.

Detta kombinerat med hutlösa priser för uppgraderingar fick oss att dumpa digi.

Jämfört med vad? En LE mjukvaru-uppgradering brukar ligga mellan 500 till 700 kronor. En betaluppgradering kommer ut med runda slängar en gång per år, då med en hel del nyheter. Däremellan släpps det ett par fria uppgraderingar. Om du syftar på hårdvaruuppgraderingar så är digi (vad jag vet) ensamma med detta. En del tycker att digis uppgraderingspriser är högt prissatta. Men vi ger i alla fall kunden ytterligare ett alternativ.

För mig var inte beslutet svårt att gä över till Logic. Vi valde mellan Logic och DP, men vi gick på Logic just för att Apple har bra support.

Nu sitter vi på kanonbra hårdvara samt grymt bra mjukvara. Även om jag personligen hellre jobbat med DP än Logic så är jag j-ligt glad att slippa Digidesign.

Mitt intryck är att en hel del proffs lämnar ProTools till förmån för Logic. Tyska kollegor talar om en övergång på ganska bred front i Tyskland till DP..

Jo, vi har också märkt att det är en hel del som byter det senaste året, dock inte bara åt det håll du nämner 🥰

Jag tycker att Digi har jobbat rätt hårt på att rasera sitt rykte de senaste året.

Synd att du ser det så, vår strävan är att alla kunder ska vara nöjda med deras digi produkter. Om du (eller någon annan) nu har råkat ut för problem som inte har blivit lösta så är jag ärligt ledsen för det.

Redigerat av aolsson
Postat

Kan inte alla kontakta dem med jämna intervall med samma förfrågan tills de inser att det är sjukt att ta betalt då programmet kostar det det kostar. Jag köpte en skarp version för att just ha support. Inte konstigt att det finns crackz!

Postat
Fick tips ang. bra internetsupport gällande logic. Yahoo groups ska va lysande. Programmerarna hänger där och det är snabba svar.

Har du ngn adress eller ngt forumnamn?

Postat

http://groups.yahoo.com/group/logic-users/

Den mailinglistan har funnits sedan mitten av nittiotalet. Numera är den nästan lite för stor för "snabba svar" och söksckripten funkar inte alltid. Men testa även Sonikmatters forum. Det är ett vanligt php-forum med sökmotor så att du kan få upp alla som tidigare frågat samma sak som du undrar över - det tar högst en minut på Sonikmatter http://community.sonikmatter.com/

För övrigt startades Sonikmatters Logic-sektion av en gamma LUG-gare (Logic-User-Group; den listan som nu återfinns under Yahoo-groups).

Postat (redigerat)

Jag ringde supporten för att försöka ta reda på om det fanns ngt sätt att betala en engångssumma eller lösa ngn slags försäkring... det är lugnt fixat... om du har 25.000SEK för ett helt års obegränsad "professionell" support. *luften tjocknar av ironi*

Jag kommer nog att öppna paketet med Logic som jag fick igår, men det kommer nog att ske till tonerna av Öddessymfonin och under starka rituella former.

Redigerat av steflund
Postat

Det blev ändå att jag öppnade paketet. Skall läsa in mig på manualerna innan jag drar igång. Ska tillägga att man faktiskt får installering och launch support i 90 dagar efter inköpet, det inkluderar också att de är med och kollar att hårdvarunyckeln funkar som den ska. Manualerna är grymma.

Postat (redigerat)

Logics manualer är gudomliga. Har aldrig stött på en bättre dokumentation, och så har det faktiskt alltid varit.

edit: men skit i manualerna först!! dom ska du ha när det krånglar. In med skivorna o kör istället!! Mycket roligare.

Redigerat av VacUm
Postat
Logics manualer är gudomliga. Har aldrig stött på en bättre dokumentation, och så har det faktiskt alltid varit.

edit: men skit i manualerna först!! dom ska du ha när det krånglar. In med skivorna o kör istället!! Mycket roligare.

Skulle gärna dunka i dem, men manualer är lite sega, så jag orkar inte läsa i sträck, så då hinner jag öva lite för den konsert jag skall ha på lördag. Om jag drar in Logic så kommer jag att sitta som en tok framför datorn. Hehe

Postat
[...]Det är ett vanligt php-forum med sökmotor så att du kan få upp alla som tidigare frågat samma sak som du undrar över - det tar högst en minut på Sonikmatter http://community.sonikmatter.com/[...]

Tack så mycket för informationen. Känns inte lika maktlös med all den hjälp man kan få. Läste någonmstans att de tar samma kostnad för buggrapporter också, och då är man iof sig ändå maktlös. 🙂

  • 3 månader senare...
Postat
Aha, det var dit du ville komma.

Nåja, den som lever får se, som man brukar säga. Jag tror i vilket fall inte att vi kommer att få se en vettig version av OS X som rullar på vilken PC som helst.

Känner du dig motbevisad än?

Förra releasen knäcktes och de har precis crackat den senaste developer releasen av OSX (med ATI drivrutiner), och den hade ännu starkare hårdvaruskydd. Tydligen dröjde det inte länge trots det 😆

http://osx86project.org/index.php?option=c...&id=67&Itemid=2

Postat
Aha, det var dit du ville komma.

Nåja, den som lever får se, som man brukar säga. Jag tror i vilket fall inte att vi kommer att få se en vettig version av OS X som rullar på vilken PC som helst.

Känner du dig motbevisad än?

Förra releasen knäcktes och de har precis crackat den senaste developer releasen av OSX (med ATI drivrutiner), och den hade ännu starkare hårdvaruskydd. Tydligen dröjde det inte länge trots det 🙂

http://osx86project.org/index.php?option=c...&id=67&Itemid=2

Det vet jag väl, jag har en mycket god vän som köpt en pc enbart för att köra os x och det fungerar alldeles utmärkt. Jag står dock fast vid att jag inte är helt övertygad om att den slutgiltiga versionen kommer att rulla på annat än Apples maskiner, men vi vet förstås inte säkert än.

Postat
Läste någonmstans att de tar samma kostnad för buggrapporter också, och då är man iof sig ändå maktlös.  🙂

Jag kan garanterera att detta du "läst någonstans" är felaktigt! Skulle Apple ta betalt för att användare skickar in rapport om fel i programvaran Logic? Helt absurt. I verkligheten är det så att Apple samarbetar med en särskilt utvald grupp betatestare världen över. Dessa umgås virtuellt via BBS och samarbetar mycket effektivt för att testköra kommande versioner av programmet. Buggrapporter skrivs i minsta detalj och läggs in i en databas som sedan staben av programmerare arbetar mot. Det krävs en hel del för att skriva en bugrapport på ett sådant sätt att programmerarna verkligen kan göra något åt buggen. Så om någon ska betala för bugrapportering vore det mer naturligt att Apple betalade sina testpiloter än tvärtom ;-)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.