Jump to content
Annons

Apple har blivit galna !


gainreduction

Recommended Posts

Vad många har misstänkt har visat sig vara betydligt värre än väntat. Efter att Apple köpt Emagic och ger ut Logic (från version 7 och framåt) är supporten ett skämt. Hur i h-----e kan man sälja en produkt som riktar sig till proffs och inte ha nån support ??????????? Detta gäller alltså nu: får du problem med Logic 7 och måste ringa supporten så kostar det alltså $199 PER GÅNG ! Om man inte hittar felet och kanske måste återkomma efter att ha provat några åtgärder så kostar det $199 IGEN ! Läste på ett annat forum on nån stackare som betalat $398 för att få veta att det var en bugg 😉 Emagic var fantastiska i sin support. Apple säger i och med detta i princip att vi vill inte ha med dig (kunden) att göra, vi skiter i dig, vi vill bara ha dina pengar. Logic har alltså, som befarat, blivit ett skämt. Jag har varit trogen Logic användare sedan version 3 men nu tänker jag slänga skiten. Logic 7 är full med buggar och tar man nästan 2000 spänn betalt för att informera kunden om att det är en bugg (LÄS: FEL PÅ PRODUKTEN) är det skandal. Jag är ett proffs och har köpt en produkt avsedd för proffs och prissatt därefter. Behandla mig med den respekt alla andra tillverkare gör eller dra åt helvete.

Sverige är ett väldigt Logic-tätt land och jag hoppas nån orkar dra igång en massbojkott av skiten. Detta är oacceptabelt. Supporten är lika dyr, eller dyrare än uppgraderingen.

Nu skall jag köpa PT eller Nuendo eller nåt annat.

Läs mer här:

tråd om Logic supporten

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Konstigt nog förvånar det mig inte. Apple har aldrig brytt sig om sina kunder särskilt mycket. Nonchalant företag med bra designers.

Jag är automatiskt med i bojkotten eftersom jag ändå inte tänkt köpa det. Räkna med mig 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

huh...Logic har jag aldrig gillat, så jag bryr mig inte annat än att jag tycker det är svinigt såklart.

Däremot har jag märkt, nu när jag tänker efter att jag endast EN gång tagit kontakt med Supportsnubbarna för ProTools och Apple. Apple´s svenska support sög ju balle, inte helt oväntat. Däremot kan man få snabb och skitbra bra hjälp på svenska MacWorlds nätforum.

och PT support brukar alltid lösa sig med lite surfning på UserConference eller Answerbase på digis hemsida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt att höra! Använde supporten på emagic-tiden nån gång (under version 4 eller nåt) och det var kanon. Priserna som nämns nu låter ju helt absurda. Skäms Apple!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske lite försiktigt kan rekommendera Sonar, när det gäller supporten. Jag har haft mejlkontakt med både Roland Sverige och CW-supporten (www.cakewalk.com) med utmärkt respons.

RolandSverige svarade glatt på frågor även under den tiden jag körde en gratis demoversion. Inget tjafs liksom.

Det du berättar om Apple är ju fruktansvärt anskrämligt. Jag fick lite samma känsla när jag köpte en IPod till sonen häromsistens, det följde med info om ytterst begränsad support, som strax kommer att kosta pengar. "Tyvärr" så är det ju en kul liten pryl, IPoden...

***

Support ska vara GRATIS, annars kan företaget dra åt helvete.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Tyvärr" så är det ju en kul liten pryl, IPoden...

***

Support ska vara GRATIS, annars kan företaget dra åt helvete.

iRiver är ju en kul liten pryl den med. Och så stödjer den ju Ogg också, vilket är ännu roligare 😳

Fast inget för den trendmedvetne kanske 😄

Men support är väl aldrig gratis. Fast de kan ju baka in det lite snyggt i produktpriset istället 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag tjuvläser Studio (är inte prenumerant utan övertar den efter en annan hihi) får jag känslan att redaktionen håller Logic mycket högt i kurs eller också är det Logicansvariga på tidningen som lyckas förmedla sina egna åsikter på ett övertygande sätt. I alla fall verkar Logic vara väldigt bra om man läser om funktionerna i det och så. Men eftersom jag ändå tänker behålla mitt gamla Cubase kan jag också vara med i den där bojkotten hihi. Det verkar ju fruktansvärt att behandla kunder så. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Vänta bara tills Mac:en går sönder och skall på reparation. Då kan vi börja prata om fakturor...

Ja hu. Skärmen i min gamla powerbook rök för ett år sedan. Det skulle kosta 7000 kronor att laga. Ganska mastigt för en dator med ett 2ahandsvärde på ungefär 10 000 kronor. Som tur var var den välförsäkrad, så det kostade inte mer än självrisken att få den lagad, men jag fick ju vara utan datorn i tre veckor medan den var i Holland.

Apple gör snygga saker som är helt fantastiska i användning - tills de går sönder. Då önskar man att man hade trivts med Windows.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vänta bara tills Mac:en går sönder och skall på reparation. Då kan vi börja prata om fakturor...

Ja hu. Skärmen i min gamla powerbook rök för ett år sedan. Det skulle kosta 7000 kronor att laga. Ganska mastigt för en dator med ett 2ahandsvärde på ungefär 10 000 kronor. Som tur var var den välförsäkrad, så det kostade inte mer än självrisken att få den lagad, men jag fick ju vara utan datorn i tre veckor medan den var i Holland.

Apple gör snygga saker som är helt fantastiska i användning - tills de går sönder. Då önskar man att man hade trivts med Windows.

Holland??

Varför drog du inte den till LanMaster?

www.lan-master.se

snabbt, mycket som går på garanti och bra personal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Apple gör snygga saker som är helt fantastiska i användning - tills de går sönder. Då önskar man att man hade trivts med Windows.

Får väl vänta tills de knäcker OSx86 då så kan folk spraya sina dellburkar vita, måla dit ett litet äpple på sidan och leka krösus sork.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vänta bara tills Mac:en går sönder och skall på reparation. Då kan vi börja prata om fakturor...

Ja hu. Skärmen i min gamla powerbook rök för ett år sedan. Det skulle kosta 7000 kronor att laga. Ganska mastigt för en dator med ett 2ahandsvärde på ungefär 10 000 kronor. Som tur var var den välförsäkrad, så det kostade inte mer än självrisken att få den lagad, men jag fick ju vara utan datorn i tre veckor medan den var i Holland.

Apple gör snygga saker som är helt fantastiska i användning - tills de går sönder. Då önskar man att man hade trivts med Windows.

Holland??

Varför drog du inte den till LanMaster?

www.lan-master.se

snabbt, mycket som går på garanti och bra personal.

Det här var innan Lan Masters tid. Jag vet att de sköter en hel del av apples reparationer nu, men tidigare sköttes alla reparationer i Holland. Så är det fortfarande med iPodar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Apple gör snygga saker som är helt fantastiska i användning - tills de går sönder. Då önskar man att man hade trivts med Windows.

Får väl vänta tills de knäcker OSx86 då så kan folk spraya sina dellburkar vita, måla dit ett litet äpple på sidan och leka krösus sork.

Det känns inte helt troligt att det skulle knäckas. Det finns mer i en dator än processorn, och Apple planerar nog att fortsätta sälja sin hårdvara...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har i stort sett helt gett upp support från företag och kör enbart på internetforum. Dels för att man får mer kompetenta svar och dessutom för att man får dem snabbare och från riktiga användare som stött på problemen själva och inte bara läst om dem i en manual. Så puss på er allesammans för bra support 😏

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Men Iriver har i princip obefintlig support och svarar inte på e-post, enligt mina erfarenheter.

Det tror jag säkert. De flesta företag (framförallt när det gäller hårdvara) har riktigt dålig support enligt min erfarenhet.

Däremot tycker jag de har bättre och mer prisvärda spelare än vad Apple har. Men gillar man hela iTunes giget så är det ju inget alternativ. Sen finns ju Linux för iPod så den har ju både hög trend och nerd-faktor 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns inte helt troligt att det skulle knäckas. Det finns mer i en dator än processorn, och Apple planerar nog att fortsätta sälja sin hårdvara...

Jo, men hårdvara är relativt lätt att emulera. Se bara på Mac-on-Linux och PearPC. Att få WMWare eller liknande att agera som en Mac skulle inte vara så svårt.

Dessutom är ju Darwin open-source så det är ju en lösning.

Men troligen lyckas de göra en enkel patch istället.

Att det sen kanske är omständigt och dessutom illegalt är ju en annan femma 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om support! Jag behövde hjälp av Telia för ett par år sen, dom hade inte en aning hur man skulle lösa problemet ifåga men sa att jag gärna fick höra av mig om jag löste det! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har i stort sett helt gett upp support från företag och kör enbart på internetforum. Dels för att man får mer kompetenta svar och dessutom för att man får dem snabbare och från riktiga användare som stött på problemen själva och inte bara läst om dem i en manual. Så puss på er allesammans för bra support 😏

/Majken

Det är det som är så bra med MI-7. De använder programmen själva och har direktkontakt med Steinberg.

Annars brukar support vara ett sorgligt kapitel, där den s.k. supporten är outsourcad till ett callcenter där de har en lista med kanske 20 frågor, steg för steg. Den som ställer frågorna vet inte ett dugg - och om man nämner något som finns längre fram i listan, så går det ändå inte att gå förbi de andra triviala frågorna... BLÄ!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men hårdvara är relativt lätt att emulera. Se bara på Mac-on-Linux och PearPC.

Har du testat PearPC? Det sägs att det inte går så fort... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du testat PearPC? Det sägs att det inte går så fort... 😄

Ja men det var inte min poäng. Poängen var att den emulerar mac-hårdvara så att du kan köra OSX på en x86-burk. Den största anledningen varför PearPC är så långsamt är för att den emulerar processorn, något som blir helt onödigt när operativet kan köras med den riktiga processorns instruktioner rakt av, precis som ex WMWare gör. Jämför WMWare med ex. Bosch som emulerar en X86-processor så ser du en enorm skillnad i hastighet. Fördelen är att du kan köra Bosch på vilken plattform som helst.

Var jag tydlig nog? 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du testat PearPC? Det sägs att det inte går så fort...  😄

Ja men det var inte min poäng. Poängen var att den emulerar mac-hårdvara så att du kan köra OSX på en x86-burk. Den största anledningen varför PearPC är så långsamt är för att den emulerar processorn, något som blir helt onödigt när operativet kan köras med den riktiga processorns instruktioner rakt av, precis som ex WMWare gör. Jämför WMWare med ex. Bosch som emulerar en X86-processor så ser du en enorm skillnad i hastighet. Fördelen är att du kan köra Bosch på vilken plattform som helst.

Var jag tydlig nog? 😏

Du verkar ha koll så jag passar på med en fråga.

Om nu osx skulle börja stödja x86, skulle det va möjligt att emulera/köra program som logic och sånt då? Har fått för mig att apps som pratar med extern hårdvara alltid innebär ofantligt mycket mer problem än program som håller sig inom osets API. Är kanske helt ute och cyklar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns inte helt troligt att det skulle knäckas. Det finns mer i en dator än processorn, och Apple planerar nog att fortsätta sälja sin hårdvara...

...jag kan för lite om det här, men...det här hör kanske hemma här...och är av intresse...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du testat PearPC? Det sägs att det inte går så fort...  😄

Ja men det var inte min poäng. Poängen var att den emulerar mac-hårdvara så att du kan köra OSX på en x86-burk. Den största anledningen varför PearPC är så långsamt är för att den emulerar processorn, något som blir helt onödigt när operativet kan köras med den riktiga processorns instruktioner rakt av, precis som ex WMWare gör. Jämför WMWare med ex. Bosch som emulerar en X86-processor så ser du en enorm skillnad i hastighet. Fördelen är att du kan köra Bosch på vilken plattform som helst.

Var jag tydlig nog? 😏

Aha, det var dit du ville komma.

Nåja, den som lever får se, som man brukar säga. Jag tror i vilket fall inte att vi kommer att få se en vettig version av OS X som rullar på vilken PC som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du verkar ha koll så jag passar på med en fråga.

Om nu osx skulle börja stödja x86, skulle det va möjligt att emulera/köra program som logic och sånt då? Har fått för mig att apps som pratar med extern hårdvara alltid innebär ofantligt mycket mer problem än program som håller sig inom osets API. Är kanske helt ute och cyklar...

Får tråkigt nog svara att vi får vänta och se. Det beror helt på vad Apple tänker använda för lösning för att låsa folk till deras hårdvara.

Men lite tur så behöver man inte emulera över huvud taget. Att köra Logic i en virituell maskin är nog ingen bra idé däremot.

Men Darwin är ju opensource som sagt och har körts på intelburkar sen OSX kom. Och OSX för Intel finns ju redan ute hos ett antal utvecklare, så förmodligen har folk redan börjat försöka flytta över Quartz & company till Darwin 🙂 Får se om de lyckas den vägen.

Det har ju gjorts förr, och det är ju ingen kvantfysik precis, så jag tvivlar inte på att de lyckas även denna gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...