Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan.

Jag har många år varit intresserad av musik (har spelat lite gitarr och plinkat lite synth, dock inte tagit lektioner i senast nämnda), och nu vill jag göra egna låtar. Jag tänkte köpa en MIDIkeyboard och börja spela. Jag är ute efter att göra olika sorters musik, till exempel trance/rave/techno/whatever, "klassisk" musik (stråkinstrument som låter sorligt) och bara göra coola ljud och sedan lägga in lite gitarr och kanske sång på det.

Kan man göra detta med samma utrustning?

Jag blev rekomenderad ett MIDIkeyboard som heter Radium 61, är det någon som har erfarenhet av det? Funkar det till mina ändamål?

Jag har också hört att jag kommer behöva ett mixerbord och ett nytt ljudkort.

Jag vet absolut ingenting om något av ovanstående, men jag hittade ett Behringer-bord med effekter för 1200:-, och det verkade vettigt. Eller..?

Ljudkort har jag inte tittat efter än, vad ska man ha för något i 1000 - 1600 kronorsklassen? Vad är det för skillnad mellan olika kort?

Slutligen, vilka program ska man använda? Reason propellerheads 3.0 och cubase har jag hört är väldigt bra. Återigen, någon som har erfarenhet? Ska man ha olika program till olika typer av musik? Finns det färdiga trum/baskomp i dessa program? I så fall, är de bra? Kan man göra egna trumkomp, finns det trummaskin med andra ord, eller är det något man måste köpa?

Är det något mer jag bör tänka på?

Tusen tack på förhand!

/Edvin 😆

Annons
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Du börjar alltså från scratch! Hmm...

Har du gitarr (som du skulle lägga på?): Billig prisvärd Elgitarr är annars en Epiphone Les Paul i Vintage Sunburst (3995;-), Gretsch Electromatica i Silver Sparkle (4875;-) eller liknande. Varför inte en Squier Fender i Honey Blonde (2795;-).

Ljudkort. Det finns ett billigt som heter Julia (1495;-) nånting... Kolla annars upp E-mu ljudkort, de har några enklare varianter också. Antar du redan har pc. När du köper ljudkort kan det ingå program med olika samplade instrumentljud.

Trummor blir alltid bäst om du spelar in riktiga sådana live och då helst med flera mikar, men då spelar vi i en annan "division". Ett alternativ är att köpa ett digitalt trumset med hage, pads och trummodul. Just nu går Alesis Ion för 3995;- inom 4Sound-kedjan. Då ingår Alesis SR-16, som är en trummodul med 256 olika samplade trumljud. Annars är det kul att köpa begagnade congas för dryga tusingen, komplettera med vibraslap, tamburin, koskälla, claves och kanske en djembe och cuicha och spela live själv och mika detta.

Har du mik? Kolla in JJ Labs, Sony, ADK m.fl. Finns ok mikar för 795;-.

Lurar? Senneiser, Sony. Finns ok slutna lurar för 595;-.

Mjukvara? Ett program som kan duga är Cubase SE (1295;-).

Mixer? Man kan knappast kalla grejer i denna prisklass för bord. Det är små grejer från exempelvis Behringer, eller varför inte Phonic, från 795;- till 1995;- som kan komma ifråga. Du betalar bl.a. för antalet kanaler.

Keyboard, MIDI. Kolla upp om M-Audio är något för dig och hur många oktaver du behöver. Det finns sådana med och utan inbyggda ljud.

Mycket att bena ut.

Avslutningsvis: tänk på att skaffa en bra multieffektsprocessor: Lexicon gör bra reverb liksom Alesis. Även TC Electronics 300, nu för 1995;- kan gälla. Även gitarrpedaler kan vara kul. Prisvärd är Behringer Compressor/sustainer för 220;-.

Annars är ju Jim Dunlop Cry Baby Wah-wah-pedal för 795;- ett fynd.

😆

:musik

Redigerat av musik
Postat (redigerat)

Hej Edvin,

Det har kommit en relativt ny klaviatur som är i mitt och många andras tycke helt suverän och heter CME. Deras billigaste variant är UF5 som har 49 tangenter och kostar runt 2000kr. Sen har de två andra modeller UF6(61 tangenter) och UF7(76 tangenter) som är precis samma men med fler tangenter och kostar 2600kr respektive 3300kr. Sen har de ett stort med vägda tangenter. Men det är väl knappast nödvändigt för din del?

Rekommenderas hur som helst varmt. UF5 borde väl räcka till för din del?

Här är en länk.

Mixerbord ser jag inte någon direkt anledning varför du skulle behöva?

Vill du ha ett externt interface(usb) eller ett PCI-kort?

Ett M-Audio USB Audiophile skulle nog kunna funka för din del, om du köper till en liten mic-preamp.

Mjuvara tänker jag nog inte gå in så mycket på eftersom jag inte pysslat så mycket med trance/rave etc. Jag tycker personligen att Reason har ett jobbigt gränssnitt. Men många andra älskar ju det. Det är en smaksak.

Jag skulle nog själv satsa på en vettig vst-host till att börja med, cubase funkar ju. Och sen kanske börja med gratis VST-synthar och effekter. Det finns en hel del bra gratispluggar faktiskt. Sen kanske köpa på dig några fina synthar från tex, Native Instruments om du känner att du behöver det.

Trumloopar finns det många gratis och minst lika många kommersiella. Men du kan givetvis göra egna med. Det går bra att programmera trummor i tex. cubase.

Redigerat av rainydays
Postat

tycker du ska köpa m.audios audiophile 2496 (pcikort) för 995:-

ett bra och billigt ljudkort.

för att förstärka sinalen från gitarr och mick till ljudkortet kan ett billigt mixerbord

användas tex behringer 802 för 568:-

Postat (redigerat)

Tack för alla svar, äntligen ett bra forum! 😄

CME UF6 verkar väldigt intressant, tack för tipset!

Har en fråga till, vad är det för skillnad mellan en mixer och en preamp?

Redigerat av grojn
musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Ordet preamp kommer av pre som betyder för eller före och amp som är en förkortning för amplifier, dvs. förstärkare. Således är en preamp en förförstärkare. Den ser till att ingående signal blir tillräckligt stark. Mikrofoningång/ar kan finnas.

En mixer som man brukar kalla de mindre varianter eller ett mixerbord som kallas så för att de är större, oftast 16 kanaler eller fler, är en kontrollenhet för att styra de ingående och utgående signaler inom medhörningen/inspelningsförfarandet. Mixern kan ha inbyggda preamps, men även inbyggda finesser som olika effekter såsom reverberation (efterklang), delay (eko) och kompressor (som höjer låga och sänker höga volymnivåer).

Mixern har även balanskontroller ofta i form av vridknappar, där du kan sätta instrumentens placering i ljudbilden (vänster till höger) genom att vride på dem. Detta kallas panorering. Mixern kan också ha digitala staplar eller VU-mätare så du grafiskt ser nivåskillnader i volym mellan de olika kanalerna. Ett mixerbord kan också ha en inbyggd (eller möjligen extern) lagringsenhet, t.ex. i form av en hdd (hard disk drive=hårddisk) eller en cd-brännare. En mixer kan vara aktiv eller passiv. Mixers har normalt ingångar för linje och mikrofoner och för koppling av externa effektprocessorer baktill/upptill.

😄

:musik

Postat (redigerat)
Tack för alla svar, äntligen ett bra forum!  😄

CME UF6 verkar väldigt intressant, tack för tipset!

Har en fråga till, vad är det för skillnad mellan en mixer och en preamp?

Det finns en farlig massa skillnader. Svårt att veta var man ska börja.

En mixer innehåller normalt ett antal preamps och kan blanda ihop signalerna från alla ingångar till en komplett mix.

En preamp är en fristående burk som enbart fungerar som förförstärkare, så att man kan ta in ljudte från en mic till ljudkortets lineingång.

Som regel kan man räkna med att man får högre ljudkvalitet som man spelar in genom en fristående preamp (om man bortser från de absolut billigaste, som oftast inte är så kul...), än om man går hela signalvägen genom en mixer.

hmmm.... "musik" var snabbare och kom med ett lite mer omfattande svar... 😱

Redigerat av Claes
Postat

En sak till..

Kopplar man in klaviaturen i ljudkortet (midiport), USB eller i mixer/preamp? Och gör man alltid på samma sätt, eller blir det olika portar beroende vad man har för utrustning (mixer/preamp)?

Kanske ställer korkade frågor, men frågar man ingenting så får man ingenting veta 😉

Tack så jättemycket för alla svar, de har verkligen underlättat.

Postat (redigerat)
Hej Edvin,

Det har kommit en relativt ny klaviatur som är i mitt och många andras tycke helt suverän och heter CME. Deras billigaste variant är UF5 som har 49 tangenter och kostar runt 2000kr. Sen har de två andra modeller UF6(61 tangenter) och UF7(76 tangenter) som är precis samma men med fler tangenter och kostar 2600kr respektive 3300kr. Sen har de ett stort med vägda tangenter. Men det är väl knappast nödvändigt för din del?

Rekommenderas hur som helst varmt. UF5 borde väl räcka till för din del?

Här är en länk.

Mixerbord ser jag inte någon direkt anledning varför du skulle behöva?

Vill du ha ett externt interface(usb) eller ett PCI-kort?

Ett M-Audio USB Audiophile skulle nog kunna funka för din del, om du köper till en liten mic-preamp.

Mjuvara tänker jag nog inte gå in så mycket på eftersom jag inte pysslat så mycket med trance/rave etc. Jag tycker personligen att Reason har ett jobbigt gränssnitt. Men många andra älskar ju det. Det är en smaksak.

Jag skulle nog själv satsa på en vettig vst-host till att börja med, cubase funkar ju. Och sen kanske börja med gratis VST-synthar och effekter. Det finns en hel del bra gratispluggar faktiskt. Sen kanske köpa på dig några fina synthar från tex, Native Instruments om du känner att du behöver det.

Trumloopar finns det många gratis och minst lika många kommersiella. Men du kan givetvis göra egna med. Det går bra att programmera trummor i tex. cubase.

nu blev jag riktigt intresserad : ) vilka säljer de där klaviaturen i sverige? låter onekligen väldigt trevliga, och ännu mer trevliga med tanke på att jag inte har en än, och är sjukt sugen på att införskaffa : )

Redigerat av Nikke K

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.