Jump to content
Annons

x-station?

rai

Recommended Posts

Jag är nybörjare och tänkte köpa lite utrustning för att dels kontrollera Reason och även spela in sång. Jag har en snabb dator hemma, 3.2ghz. Jag tittade lite på Novation X-station49. Konstigt nog så står det nästan inget om den på detta forum.

Är det så att man inte behöver ha en hårdvarusynth som x-station har om man kör med Reason istället och köper synth-ljud?

Vad rekommenderar ni ska man köpa ljudkort för sig eller kan x-station vara något?

tacksam för hjälp!

Dela på andra sajter

Annons

Vad man bör tänka på när man jobbar med reason är att det inte kan spela in audio. Så om du skaffar en hårdvarusynth måste du spela in i ett annat program och sedan lägga in i reason. Det är ju ett litet extra jobb. En ren midicontroller kanske är både billigare och smidigare. Sedan är det ju alltid lite tjurigt när en midicontroller har så få oktaver, xstation har 2, och det kan ju uppfattas som lite väl lite av väldigt många. Jag är inte superbra på att spela, men även jag önskar lite mer än 2 oktaver.

Vet inte hur det kommer sig att det är så lite skrivet, men jag antar att det helt enkelt beror på att många inte sett den som något direkt alternativ. Hoppas det gav något.

Dela på andra sajter

Xstation finns i 25, 49 och 61 tangetersversion.

Så som jag har förstått det så är det en sammansvetsning av deras midikeyboard ReMOTE, deras ljudkort Speedio och synthen K-station.

Jag har tittat på den rätt länge och funderar på att fixa en själv för att spara utrymme och plats. Den låter rätt bra iaf.

Du däremot behöver nog inte en X-station om du bara ska köra Reason. Själva synthdelen går ju förlorad då iom att du inte kan köra midi i Reason.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.