Jump to content
Annons

Dricks


SuperViza

Recommended Posts

Du och din familj/flickvänn/pojkvänn eller kanske bara du själv sitter och äter på restaurang, maten är god, Och fasten det är över 60 st i matasalen och 2 st stackars servitörer/triser jobbar som den för att ta hand om allas beställningar så får du/ni ändå helt ok service. allt som allt så går det på 200 kr per person för en 3 rätters bistro meny.

Hur mycket skulle ni lämna i dricks??

Om man bara äter på restuarang då och då kanske någon gång varranan månad eller kanske mer sällan hur mycket skulle 50 kr betyda för dig. i detta fall inget (i de flesta fall)

Tänk om alla gäster kunde lämna 50 kr så skulle det vara betydligt mycket bättre service och framför allt det hade gjort så jävla mycket för oss restuarang folk. vi skulle kunna leva lite bättre och slippa jobba 250 timmar i månaden för att kunna ha råd med allt.

Lämna dricks när ni går ut och äter och sluta vara så snåla. Många bäckar små bildar en stor åh men fan 2 kr kan händer ofta att servisen får samtidgt som dom får en nerväderande blick och så nått litet "skämt köp dig nått fint.

Fastän jag har låg lön så är jag fan itne snål för det. får man personlig service så lämnar man bänne mig dricks 20kr+

Tänk på det när ni är ute och äter

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Håller med dig till viss del.

Jag tycker det blir dyrare och dyrare att gå

ut på Restaurang och jag tycker inte att en

drickslämning skall göra att man har råd med

mindre saker resten av månaden.

Skall en Pizza inne på er Restaurang behöva

kosta över 100 kronor när dom inte erbjuder

bättre smak än en förortspizzeria? Kanske är

såpass dyrt med tanke på hyran..

Ja du ser, det är ett knivigt problem det här

med pengar.

Skall försöka lägga på några kronor nästa

gång jag äter ute.

Bättre till mods?

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst det hade varit trevligt att få dricks förutom lönen. Hur många får det? Den hjälpsamme försäljaren på ICA? Den omtänksamme vårdaren på sjukhuset?

Näe, ordentliga löner och inget tjafs ska det vara! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Håller med dede! En nackdel med att dricksen ökar är att arbetsgivarna inte höjer servitrisernas löner utan tänker "jaha, de klarar sig ju på dricksen", för nog är det så att det kommer fram eller på annat sätt märks om dricksen varit låg/hög under en period. Det är ju inte vi andra som ska betala deras löner.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

jo visst hade det varit gött med en bra lön från första början men eftersom i restuarang branchen så är det en berg och dalbana för ägaren, ena dagen är det fullt andra ingeting alls ibland är det dött en månad. s då är det tufft att ge ut en lön som man inte har råd att ge ut 🙂 så just därför får man hoppas på att de gäster som kommer gan gynna ens kassa lite.

det är inte lönen man lever på utan dricksen. lönen försvinner på en gång efter hyra osv.

Och i matbutiker lämnar jag oxå dricks om jag fått hjälp och ett ok bemätande i kassan.

och tänk så här jag lämmnar 20 kr i drick på ica 🙂 och så kommer det några kunder underdagen så är ett par kronor korta då har jag hjälp dom på samma gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag lämnar dricks på restaurang, till taxichauffören, till frisören och till hotellpersonal. Ja, jag vet om de säsongsmässiga svängningarna inom restaurangbranschen.

En annan intressant aspekt är traditioner i olika länder när det kommer till detta. I en del länder i mellersta Östern lär det ses som en förolämpning med dricks. I Skottland var man inte heller förtjust i dricks, märkte jag. I Frankrike sur om inte dricksen var riktigt hög.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

En nackdel med att dricksen ökar är att arbetsgivarna inte höjer servitrisernas löner.

lönen är ändå ok på de flesta ställen om det är fackliga löner dvs. men den går åt mest till hyra och allt det där och har man tur kanske man har 1000-2000 kr kvar att leva på. vilket är kanska knapert men dricksen hjälper en att kunna köpa de där små sakerna som sockar , toa papper osv medans resten av lönen kan änvändas till kläder7mat osv.

sen så är kvarbliven dricks jätte bra att spara. så kanske man kan unna eig en resa om 10 år

Link to comment
Dela på andra sajter

Och i matbutiker lämnar jag oxå dricks om jag fått hjälp och ett ok bemätande i kassan.

och tänk så här jag lämmnar 20 kr i drick på ica 🙂 och så kommer det några kunder underdagen så är ett par kronor korta då har jag hjälp dom på samma gång.

Om man lämnar dricks till alla som arbetar med service går det ju jämt ut. Då ger man ju lika mycket dricks som man tar emot..? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket skulle ni lämna i dricks??

Är vi två stycken skulle jag lämmna en femtilapp i dricks.

Brukar i regel lämmna minst 10 % om maten är OK och servicen är OK.

Men ibland stöter man på restauranger med det lilla extra så till sådana

brukar jag lämmna allt i mellan 15 - 25 %.

Vilket för en måltid på 500 kr blir 120 kr i dricks.

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar i regel lämmna minst 10 % om maten är OK och servicen är OK.

Men ibland stöter man på restauranger med det lilla extra så till sådana

brukar jag lämmna allt i mellan 15 - 25 %.

Vilket för en måltid på 500 kr blir 120 kr i dricks.

Följer precis samma princip. Men det förutsätter ta mig fan att servicen varit okej. Förr lämnade jag nog regelmässigt dricks, men sedan jag blev äldre så är det inte självklart. Är serveringspersonalen otrevlig, eller brister på andra sätt så skall de fan inte ha någon dricks.

Tror inte heller att jag bryr mig om hur många servitörer ett ställe har i förhållande till antalet gäster. Se till att fixa min mat hyfsat snabbt, var trevlig´, bjud på ett leende - så skall du få lite dricks.

I övrigt tycker jag nog du får skaffa dig ett bättre jobb om du inte trivs med betalningen. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lämnar *alltid* dricks när:

o Maten är bra.

OCH

o Servicen är bra.

Tyvärr är det inte så ofta detta inträffar. Jag tycker att restaurangmaten i Sverige har blivit, i många fall, helt undermålig. Det finns fortfarande bra matställen. Men de blir allt färre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Hej!

Håller med dede! En nackdel med att dricksen ökar är att arbetsgivarna inte höjer servitrisernas löner utan tänker "jaha, de klarar sig ju på dricksen", för nog är det så att det kommer fram eller på annat sätt märks om dricksen varit låg/hög under en period. Det är ju inte vi andra som ska betala deras löner.

😉

:musik

Fast det där stämmer inte längre...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill inte lämna dricks överhuvudtaget, jag vill att allt sånt skall ligga i priset. Är jag nöjd med restaurangen köper jag lite mer att äta helt enkelt eller ser till att välja samma restaurang nästa gång.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Jag vill inte lämna dricks överhuvudtaget, jag vill att allt sånt skall ligga i priset. Är jag nöjd med restaurangen köper jag lite mer att äta helt enkelt eller ser till att välja samma restaurang nästa gång.

/Majken

Bra inställning!

Antingen ger man en rejäl slant, eller så skiter man i det.

På en av krogarna jag jobbar på är det inte ovanligt med 300:-/gäst eller mer än så, men det är rätt unikt. En klassisk grej för att visa att man är riktigt missnöjd är att ge EN KRONA i dricks, alla servitöre/servitriser vet att det betyder att gästen är riktigt nissnöjd med servicen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag hört så är redan 10% dricks inräknat i priset jag betalar. Just för att tidigare var det bara dricksen som folk i restaurangbranschen levde på. Verkar var på väg åt samma håll igen.

Lämnar hursomhelst bara dricks om jag tycker att service eller annat varit bra här i sverige. Missnöjd = inte en spänn och kommer inte tillbaka, mer än nöjd = mer dricks.

Beter mig annorlunda i andra länder om jag vet att förhållandena är annorlunda där. I USA t ex så är det dricks som gäller för att det är den som personalen förväntas leva på.

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man bara äter på restuarang då och då kanske någon gång varranan månad eller kanske mer sällan hur mycket skulle 50 kr betyda för dig. i detta fall inget (i de flesta fall)

Så där kan man ju inte riktigt tänka heller. Det finns alltid någon som behöver de där 50 kr mer än du och jag.

Betalar du för något fadderbarn?

Skänker du pengar till svältande barn?

Ger du pengar till uteliggare?

Bla bla bla bla bla. Livet är ju orättvist, liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Annars kan man göra som min brorsa gör ibland: att betala mycket mindre än vad det kostar eller vägra betala alls, om servicen är dålig! Själv skulle jag nog inte kunna med det.

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Enda gången jag INTE ger dricks är om jag är väldigt besviken och vill markera mitt missnöje. Händer också att jag ger en krona i dricks i såna fall, bara för att markera. Pallar jag, berättar jag också varför jag är missnöjd. Beror på om de borde fatta det själva eller inte.

Men annars ger jag alltid minst 10% i dricks. Eller avrundar till närmaste hundring uppåt. Skulle en sådan avrundning innebära mindre än 10% avrundar jag till näst-nästa hundralapp istället. Speciellt krognotorna i fyllan brukar spåra ur lite. Dricksen kan ibland hamna uppåt 50%, och i vissa fall har jag skrivit "välj själv". Galet kanske, men kändes säkert rätt just då. 😉

Inte nog med det. En titt tillbaka på gamla krognotor (har en stor låda med såna) visar att min namnteckning ofta blir en kråka, en blomma, en ring, ett kryss eller någon helt oläsbar krummelur. Den kan även bli "arne anka", "djävla kul ikväll!", "jag är skitfull!", "pitt!", "puss!", "aj lav jo!", etc, etc. 😆

Alltså... det är inte så knas som det låter. Kroglivet har varit en stor del av mitt liv. Många av mina vänner är i restaurangbranschen, och jag vet att dricksen gör signifikant nytta både för personalen och för mig. Jag kommer t.ex inte ihåg sist jag stod i en kö för att komma in... 😉

Fast att ge dricks till sina vänner bakom baren blir ibland lite märkligt. De slår av på notan, och man själv lägger på igen. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, dricksa bartendrar man känner blir ju mest pinsamt. Man är visserligen full själv så man tycker "Fan vilken skön kille jag är", medans han eller hon kollar förvånat på den extra hundralappen och undrar om de ser extra schaviga/svultna/allmänt fattiga ut 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte fortfarande så (det har i alla fall varit så tidigare), att skattemyndigheterna räknar med att all serveringspersonal får dricks - och upptaxerar dem med något schablonbelopp om dricksen inte redovisas i deklarationen...?

Om det fortfarande fungerar på det sättet, är det minst sagt ojuste att inte lämna dricks, eftersom personalen får betala skatt för den dricks de inte får då. 🙂

Själv brukar jag lämna minst 10% dricks, utom om jag är väldigt missnöjd med maten eller servicen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte fortfarande så (det har i alla fall varit så tidigare), att skattemyndigheterna räknar med att all serveringspersonal får dricks - och upptaxerar dem med något schablonbelopp om dricksen inte redovisas i deklarationen...?

Om det fortfarande fungerar på det sättet, är det minst sagt ojuste att inte lämna dricks, eftersom personalen får betala skatt för den dricks de inte får då. 😳

Själv brukar jag lämna minst 10% dricks, utom om jag är väldigt missnöjd med maten eller servicen.

Det var definitivt så. Taxiförare fick skatta för 8% dricks. -Vilket helvete var inte det att räkna ut 8% av 17:50 kr...... 😱

Men jag har förstått det som att det kom en lagändring i början av 80-talet som tvingade in dricksen i priset. Och att det är därför det står 13 % service inkluderat på resturangnotorna.

Precis som Majken lämnar jag aldrig dricks utan vill veta vad jag ska betala innan jag beställer. Det har inget med att göra om jag uppskattar servicen eller ej. Om det är så att resturangpersonal har dåliga löner så är det en facklig fråga.

Jag begriper inte varför just det yrket ska ha andra premisser än andra brancher.

Link to comment
Dela på andra sajter

I övrigt tycker jag nog du får skaffa dig ett bättre jobb om du inte trivs med betalningen. 😏

Byta jobb vill jag inte eftersom jag trivas med mitt jobb. och jag kan inte så mycket annat än att laga mat ( och musik förstås) men jag tycker det är synd att lönen är så låg. men det är inte mycketjag kan göra åt den saken. alla jobb har sina brister och i mitt fall lönen

Link to comment
Dela på andra sajter

Betalar du för något fadderbarn?

Skänker du pengar till svältande barn?

Ger du pengar till uteliggare?

Fast än jag inte har den bästa lönen ( dock beror det kanske på min ålder oxå men jag är givmild av mig och jag ser någon som behöver hjälp t. ex en uteliggare så kan jag skänka han en 5a men inte om han/hon står utanför systemet för då hjälper man dom inte. fadder barn har jag faktiskt nyligen skaffat mig, sen om jag går förbi någon röda korset bössa så lägger jag oftast i mynten jag har på mig eller en 50 lapp.

värst va det när flodvågen kom in över asien så stod det 5 barn på rad med varsin bössa och jag upptäckte jävligt snabbt att de 4 barnen som jag inte la i gav mig en ledsen blick så då blev det allt att skänka lika mycket till varje barn hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Är det inte fortfarande så (det har i alla fall varit så tidigare), att skattemyndigheterna räknar med att all serveringspersonal får dricks - och upptaxerar dem med något schablonbelopp om dricksen inte redovisas i deklarationen...?

Nej.

Så är det inte & har inte varit på åtminstone 20 år.

Däremot så har restauranganställda & övrig servicepersonal (läs taxichafffisar, cafépersonal, värdinnor o.s.v) skyldighet att redovisa & skatta för sin dricks i deklarationen.

Hur många som gör det?

Ingen.

Jag har jobbat på krogen i 15 år & hittils inte träffat någon som gör detta.

Låt mig nämna att min förra fru som är bartender på en av sveriges mest välrennomerade barer blir besviken när hennes dricks är under 1000:- en kväll. Hon jobbar 4 kvällar/nätter i veckan & har utanför sin vanliga, rätt väl tilltagna lön åtminstone 12000.- skattefritt i månaden.

& då räknar jag lågt.

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Jo, dricksa bartendrar man känner blir ju mest pinsamt. Man är visserligen full själv så man tycker "Fan vilken skön kille jag är", medans han eller hon kollar förvånat på den extra hundralappen och undrar om de ser extra schaviga/svultna/allmänt fattiga ut  😆

Att dricksa bartenders anses som lite coolt, & som ett sätt att visa bartendern att 'jag har minsann massa pengar'. Oavsett om man känner bartendern i fråga eller inte. Jag känner i princip varenda bartender i den lilla by (nåja, sveriges tredje största stad) där jag bor & jag är alltid generös med drille, eftersom jag dricker till mer eller mindre självkostnadspris så är det väl samvetet som spökar, men som Hacke så insiktsfullt påpekar så är det ju ett sätt att lura ägaren på pengar & ge 'vinsten' direkt till dom anställda.

Ni tror väl inte att tjerna i baren ler sådär speciellt, visar lite bröst & svarar 'ja, kanske' på frågan om dom ska med vidare sen för att dom tycker att ni är snygga & intressanta?

Jag vet vad jag snackar om, under dom senaste 10 åren sp har jag inte haft ett längre eller kortare förhållande meden tjej som INTE har varit bartender.

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Tänk om alla gäster kunde lämna 50 kr så skulle det vara betydligt mycket bättre service

Nej.

Tyvärr så skulle det inte det.

50 kr är ett skämt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
tar alltid reda på om personalen delar på dricksen eller om var och en beholler det dem får. Delar de på den så lämnar jag en klump summa och tackar för den goda servcen jag fick.Eller låter bli. Delar de inte på den så ger jag bara den som förtjänar det dricks.

Småsint kanske men så gör jag.

😆

Så om maten är god men servicen dålig så går du in till köket & ger kockarna en slant?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...