Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Har bara lust att veta vad Du tycker att jag ska köpa för hemma studio prylar...

Rada upp allt det jag behöver, exakt vad jag behöver, märke o allt sånt... ingen pris gräns.. eller jo.. i lite rimliga summor...

Tack

Annons
Postat

du behöver bara inget komplicerat för att micka upp makaroner i en gammal plåtburk.

ifall det skulle vara några speciella saker du tänkt att spela in, får du gärna berätta om det.

Postat (redigerat)

Detta är vad jag köpte när jag satte igång för några månader sen:

PowerMac G5 2*2.5 GHz 1GB RAM= 25 000kr

Presonus Firebox ljudkort inklusive Cubase LE= 4500kr

Tapco S5 studiomonitorer= 4000kr

TSM MT47 stormembrans rörmic= 2000kr

Shure SM57= 1000kr

M-Audio Keystation 49e midiklaviatur= 1000kr

Micstativ= 500kr

Beyerdynamic DT531 lurar= Hittade hemma, (nån som vet nåt om dessa, vad kostade dom t ex?)

En 20" och en 17" skärm= Fick gratis av vänner som nyss köpt plattskärm

Kablage och övrigt= Nån tusing kanske

= 38 000kr

Med denna setup har jag hittils varit väldigt nöjd iallafall nu medans jag fortfarande är rätt grön vad gäller heminspelning. Jag spelar i första hand in all typ av gitarrbaserad musik och dylikt.

Gick dessutom en kvällskurs på kulturama i inspelningsteknik för 2500kr (julklapp) som jag har haft enorm nytta av, rekomenderas starkt om man inte har suttit vid spakarna själv tidigare.

Redigerat av Phobos
Postat

Det är i princip omöjligt att lista en massa prylar om man inte vet förutsättningarna. Vad vill du kunna göra? Du måste skriva någon sorts beskrivning av hur du tänker dig att jobba med ditt system.

Jag eldar annars på med Benchmark, ADAM, RME, BLUE och annat skojigt som jag själv använder - men det stämmer kanske inte överens med vad du har för behov, önskemål eller budget... 😄

Har du någon dator? Har du programvaran som behövs? Har du några musikprylar alls i dagsläget? Vill du kanske köra med hårddiskporta i stället för dator? Bärbar eller stationär dator? Vad ska du spela in och hur många samtidiga kanaler behövs vid inspelning? Det finns massvis med frågor...

Postat

många frågor.. men jag gör det lätt för mig..

Dator har jag... jag tror den duger.. eller.. det måste den göra.. har inte råd att köpa ny. mick har jag oxå.. ADK Generis.. men måste antagligen köpa ny för att jag haft lite krångel med den...

Musiken jag sysslar med är poprock... eller först o främt är det en akustiskt gitarr o min röst som jag tänkte använda mig av.. men sen kanske man kan trappa upp det hela men lite mer EL i det hela..

Det var väl det.. ähm... japp

Postat

När det gäller inspelning av sång och acke, så kommer jag ooooosööökt att tänka på min testsite, där du kan jämföra ett gäng olika micar. 🙂

Min favorit i budgetklassen är Studio Projects B1, som har ett listpris på 999:-. 😉

Postat (redigerat)

Jag själv har precis beställt prylar för hemmastudio. Bestående av E-MU1212m, Behringer ada8000, ESInear05, UAD-1 project, trummickar, en Studioprojects B1, sm57, en STOR hög med kablar, 8 mickstativ... (urk), en behringer U802, mm... lite småsaker å sånt.

Jag har köpt prylar för ung. 17 000 SEK, vilket jag tycker är rätt lagom nivå för en nybörjare med relativt snäv budget. Men allt beror på vad du har för behov. Jag vill själv kunna spela in 8 kanaler i taget, varav 7 trummor då jag köpt bl a trummickar och en ADA8000. Nämn dina behov mer specifikt så får du hjälp. 😉

Sen kan ju jag vara närvarande vid tangentbordet med den senaste halvtimmen, eller inte. Jaja, de saker jag rabblat upp har varit rätt prisvärda budgetsaker iaf. Rekomenderar b1:an, har använt den förut med. Bra mic.

Redigerat av Morta

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.