Jump to content
Annons

varför köpa ett inspelningsprogram för 10 000


Recommended Posts

Men om du igentligen menar varför köpa när man kann kopiera ett program, så vill jag påpeka att den musik du gort med ett piratprogram äger inte du själv.

Vem äger den då?

Det vill jag också gärna veta.

Cracker-gruppen bakom releasen såklart! 😄

😉😛😛

Jösses... Alltså.. Om jag skjuter nån med en stulen pistol så är det inte jag som begått brottet utan den som har licens på pistolen.. Höö??? 😆

Självklart är jag upphovsman till musiken jag skapat om jag så spelat in det med genom telefon på en upponervänd papperskorg såväl som om jag skapat den med en piratkopierad programvara.. Däremot så är det inte lagligt att använda piratkopierade program. Om det framkommer att jag använt piratkopierade program för att bedriva kommersiell verksamhet så brukar företaget bakom programmet stämma en på motsvarande ekonomiska vinst (+ den uppskattade förlust företaget gjort på inkomstbortfall för försäljning av programvaran) jag gjort med den piratkopierade programvaran.. Detta brukar vara en paxis.

Musiken äger jag fortfarande rätt till som upphovsman. Så det så! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

10.000:- verus 600:- eller kanske rent av gratis programvara..

Alltså om jag är mer seriös i mitt musikskapande så betalar jag gladeligen 10.000:-för en bra, fungerande och väl etablerad programvara där jag vet att jag kan få proffesionell support när det behövs. Typiska sånna program är Cubase, Nuendo, Logic, Sampletude etc..

Det finns mycket gratisalternativ också och snarare skulle jag säga.. Varför betala 600:- för Magix då det finns bättre alternativ som är gratis. Rosegarden t.ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Men om du igentligen menar varför köpa när man kann kopiera ett program, så vill jag påpeka att den musik du gort med ett piratprogram äger inte du själv.

Vem äger den då?

Det vill jag också gärna veta.

Cracker-gruppen bakom releasen såklart! 😄

😠

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Men om du igentligen menar varför köpa när man kann kopiera ett program, så vill jag påpeka att den musik du gort med ett piratprogram äger inte du själv.

Personen som har skrivit musiken är ju alltid upphovsman (har rätten att sälja) av den musik man spelat in. Oavsett om man gör det med sin alldeles nystulna kassettbandspelare, nedladdade programvaror eller ärligt köpta prylar. Skriver man däremot under ett avtal med exempelvis steinberg, så kan de förstås ta över upphovsrätten, aldrig annars.

Ps. Lycka till att bevisa att man spelat in med stulen programvara. Ds.

Offtopicvarning, sorry...

The Mr... 😎

Du läste väl om Microsofts tabbe? Några standardljud som följer med windows har gjorts med ett crackat Sound Forge. I wav-headern står det warez-gruppens namn 😠 klantigt!

😄😄😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...