Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hej 😠

Jag är en het nybörjare inom detta och sitter här med mitt a-phile 2496, mixer och min fina elgitarr. Använder cubase sx. Jag har väldigt många låtar jag vill spela in med gitarren, men jag får inte det riktiga sköna gitarrljudet som jag hör i demopostningarna, på radion m.m... När jag bara pluggar in gitarren i mixern blir ju ljudet rent, inte bra. Jag införskaffade mig amplitube, som en högtalarsimulator i datorn, men när jag pillar i den får jag ändå inte fram det här sköna komprimerade, tajta ljudet. Det blir så smutsigt. Jag förstår om ni inte förstår vad jag talar om.. 😉 Men.. hur ska jag göra? :rolleyes:

Kan inte Du berätta hur du går tillväga, steg-för-steg när du spelar in gitarren? Bara lite hjälp för mig..

puss&kram

Annons
Postat

Vill att det ska låta.. inte fullt metal, men tungt.. Lite green day, b.r.m.c, ja dagens rockljud..😠

Okej, vilken hårdvara pratar vi om?

:rolleyes:

Postat

Jag förstår inte riktigt hur man lyckas få fram ett bra gitarrljud i amplitube över huvud taget. Tycker den pluggen låter riktigt illa ärligt talat. Men vissa gillar ju den tydligen, så det är väl något jag missat. Går att få ganska sköna basljud med den däremot.

Annars är ju guitar rig bättre om man vill ha mjuvara tycker jag.

Hur som helst. Precis som -k9- skrev. Mycket hänger på spelstil och gitarren och framförallt hur ren och stark signal du har. Dåligt skärmad elektronik i kombination kan få den renaste klingand gitarr att låta brusig och skitig.

Så se till att insignalen är så bra som möjligt. Det är möjligt att en DI-box kan behövas.

Det kan vara en bra idé att dra ner disten en hel del. Oftast sätter man den högre än vad den behöver vara för man tror det gör ljudet fetare. Det är även vanligt att man krämar på med bas, vilket är helt onödigt eftersom man ändå får ta bort den sen om mixen ska låta bra.

Men det är bara att prova dig fram. Ett basic tips för att få feta gitarrer är ju att dubba och panna ut dem. Sen får du sitta och pilla bort lite frekvenser med en eq så att en del skräp försvinner. Generellt kan du skrota allt över 6khz med ett lowpass-filter.

Men tja, experimentera helt enkelt. Det finns ju inga regler precis. Det som låter bra låter bra. Och presets lär man ju sig inget av.

Postat

Okej, ska kolla in guitar rig då. :rolleyes:

Jag lyckas inte få någon dist alls just nu, hur ska jag göra? :rolleyes:

Ska panna och dubba ut, tack..

Och sist, vad är presets? Jag är så dålig.. 😉

Postat
Okej, ska kolla in guitar rig då.  😉

Jag lyckas inte få någon dist alls just nu, hur ska jag göra? 🙂

Och sist, vad är presets? Jag är så dålig.. 😄

Presets = förinställningar, typiska inställningar som kommer "från fabrik".

Inställningar som skall likna något, typ "Rock Solo" eller något liknande, och så får du ett "solo-ljud". 😎

Dessa presets brukar man dock behöva ratta på lite för att de skall passa just ens egen låt.

Postat

Presets hittar du under "Load" (i ettan i alla fall). En annan sak som många missar är att Amplitube trivs bäst på ett stereospår (även om du spelar i mono) eftersom A har mycket stereoeffekter.

Postat
Okej, ska kolla in guitar rig då. 😳

Jag lyckas inte få någon dist alls just nu, hur ska jag göra? 😏

Och sist, vad är presets? Jag är så dålig.. 😮

Generellt finns det två ställen där du kan ställa in dist. Det ena är i pre-amp delen av förstärkaren, eller i detta fallet förstärkarsimulatorn, vrider du upp gain-ratten där så distar signalen. Hur disten låter och hur mycket dist du får beror väldigt mycket på vilken sorts förstärkare du simulerar. Att försöka få ett metaljud ur en Vox AC30 är ganska menlöst.

Sedan kan du även få dist med hjälp av en pedal-effekt. I Amplitube ligger den under stomp-delen och heter overdrive. Antingen kan du använda distpedalen mot en pre-amp som har ett rent ljud och då kräma på ganska mycket i pedalen, eller kan du använda den som en booster till en redan distad pre-amp, och då kör du i regel lite snällare. Om jag minns rätt så lämpar sig overdrive-pedalen i amplitube bättre som en en booster. Dvs för att få ett lite krämigare och fetare ljud, framförallt för leadgitarr som ska tränga igenom.

Jag var väl lite hård när jag sa att man inte lär sig något av presets. Vad jag menade var att man lär sig inget om man bara kör med förinställda ljud. Men man kan ju lära sig av att undersöka hur inställningarna för en preset ser ut.

Till sist, klanka inte ner på digsjälv. Du är inte dålig. Snarare tvärt om. Du har ju vett att komma hit och ställa frågor för att lära dig. Något som jag ofta har svårt för och istället envisas med att lära mig allt på egen hand. På gott och ont.

Det tar tid att lära sig sånthär. Att skaffa bra utrustning är ju enkelt, men att kunna använda den bra är desto svårare. Det är därför man som musiker bör anlita kunniga ljudtekniker för att ratta ljud om man inte har något större intresse av att lära sig det själv. Det är lätt att man fastnar i ljudpillande istället för att skriva musik.

Men givetvis bör man ju lära sig hur man ställer in en förstärkare och effekter. Det är ju trots allt en del av ens instrument om man lirar elgitarr.

Men vad jag menar är att de feta rena trimmade gitarrmattorna du hör på radio är oftast inspelade och mixade av folk med många års erfarenhet (eller kids med medfödd talang). Så du bör nog inte bli besviken om du inte lyckas få det resultatet efter en vecka. 🙁

Ber om ursäkt om jag var för grundläggande nu och sa en massa saker som är uppenbara för dig. Men det är lite svårt att veta vilken nivå man ska lägga sig på ibland. Ta det inte som en förolämpning 😆

Postat

Rainydays, tackar för ditt grundläggande inlägg, är ju precis vad jag behöver, perfekt nivå, oavsett som förolämpling eller inte 😛

När jag drar upp gainen blir ljudet ändå väldigt "skitigt", går mycket av den "skiten" bort just när jag pillar med en eq, som du tipsade om i tidigare inlägg? (Ska prova imorrn:)) Och är det något annat "mixnings-verktyg" jag ska använda efter att jag har gainat upp?

-->addic59; tackar, ska prova det, låter spännande 🙂

--> -k9-; tackar, men jag förstod faktiskt det innan jag såg ditt inlägg, surprise! 😄

Postat
men när jag pillar i den får jag ändå inte fram det här sköna komprimerade, tajta ljudet. Det blir så smutsigt.

Tror det till stor del beror på din spelstil.

Det är skillnad mellan att spela Tight med sina polare i bandet

och spela tight under inspelning.

Så för att få det tighta ljudet måste du kunna spela tight oxå.

Sedan kan du trycka ihop ljudet med kompressor ,

på alla gitarrer eller på en buss ( dit alla gitarrer går ) Eller både och.

Håller med om att amplitube`n inte alltid låter bra men det går att med

lite pill få fram ett bra ljud ur den.

Sedan gör basen lika mycket för gitarrljudet , Så ett bra bas ljud tight inspelat

gör större skillnad än ett super-bra gitarr ljud.

Sedan har väl inte Green day direkt mycket dist på sina gitarrer överlag.

För att göra saker ännu mer komplicerat , så spelar EQ:n oxå roll.

Där är det viktigare att tänka på låten som helhet än som individuella

instrument.

Ett gitarrljud som låter bra för sig själv kanske inte passar överhuvudtaget med

ljudet i låten.

Men det e bara att fortsätta ratta så kommer du så småningom hitta den inställning

som du tycker passar dig perfekt.

Postat

Jag måste göra ett inlägg... Jag jobbade länge med att fixa till nån sjysst preset som kunde simulera dist som jag ville ha det.. Ack, jag fick det bara till att låta skit. Sen gick jag till Musikbörsen och sa: "En Shure SM57 vill jag ha minsann!". Jag hade hört ryktas att den skulle kunna spela in förstärkare riktigt bra och nu skulle den få visa vad den gick för 😆

På disken framför mig låg det vackraste jag någonsinsett(nåja, det insåg jag först efter att jag provat den) men herre min skapare vilka sjyssta distljud man kan få till.. Så har du en förstärkare med sjysst dist som du vill spela in: Köp en Shure SM57, rikta den in mot en av konerna och njut av inspelningsljudet!

Postat

Ja har man möjlighet att mica en bra förstärkare så är det helt klart bäst.

Men har man ingen bra stärkare, bakvänd dygnsrytm och/eller känsliga grannar så det ju ganska praktiskt med en simulator 😆

Postat

Precis, man bor ju tyvärr alltför gemensamt med petiga grannar, så tyvärr går inte det 😄

Men det är så det går till i de högre leden, i de mer proffesionella "studiosarna"? 😱

Postat

Ja, jag tror de alltid har haft en SM57 riktad mot förstärkarna i alla studios jag spelat in i faktiskt... I vissa fall även en extramick med lite mer botten, men SM57 är en gudagåva 😏

Postat

Prova det här:

Ställ in förstärkaren med rent ljud... använd en pedal som ger lite lagom dist dvs... inte max volym... det låter oftast skit... splitta signalen... en som går till förstärkaren (vilken mickas upp med sm57 eller sm58 som Hellof beskriver) och en som går till line in (L & R). Skapa två monospår där enakanalen spelar in linespåret och den andra mikrofonens upptagning.

Dessa två ljud kan du sedan mixa samman... du får garanterat ett fett ljud som du lätt kan mixa in i ljudbilden... om det blir otydligt så ökar du volymen på line kanalen... och om det blir för tydligt så sänker du det... prova oxå att panorerar de olika kanalerna... det finns inga generella lösningar utan det beror på vad som ligger mer på de övriga spåren... för att hitta rätt så brukar jag bara lyssna på samtliga gitarrer, basen och trummorna när jag mixar den feta köttiga gitarren...

Enda trixet blir alltså att ställa rätt volym mellan kanalerna och att panorerar lätt...

Om ljudet ändå inte blir som du vill så kan du koppla in Guitarrig på linekanalen och experimentera med de olika ljuden... fortsätt att testa med volym och pan...

Lovar att det låter snorbra...

En liten 15 watts stärkare på lågvolym fungerar hur bra som helst...

The Hives skall enligt säkra källor ha använt sig av denna eminenta inspelningsteknik... är lite osäker på om det har använt stora feta förstärkare... men principen med mic och line tillsammans har de garanterat använt...

Lycka till...

Postat

En annan sak du kan testa för att få lite bättre ljud på gitarren är att gå upp lite i strängtjocklek. Då får man oftare en tydligare grundton och därmed så låter ofta gitarren lite mindre grumlig. När du spelar in gitarr så är det hela kedjan som spelar roll. Val av gitarrsladd kan påverka en hel del mer än man tror, jag blev faktiskt överaskad över skillnaden då jag gick över till George´L sladdar. Val av strängar påverkar också i allra högsta grad, typ av gitarr du spelar på och vilket plektrum du använder spelar också roll liksom ditt anslag när du spelar. Mitt tips till dig är alltså tjockare strängar en bra gitarrsladd och när du väl har det försök att få till ett så bra grundljud som möjligt innan du börjar ratta med effekter och sånt. Har du bara ett juste grundljud så kan du göra mycket sedan för att få det just så som du vill ha det. Vill du ha det fetare kanske du ska pröva att dubba gitarren.

Sedan så vill jag bara komma med en egen reflektion och det är att du oftast behöver mindre dist än vad du tror att du behöver. En lagom crunchdistad gitarr är oftast lättare att få till bra i en mix än en superdistad. Men som sagt här är det mycket en fråga om tycke och smak. Ett annat tips kan vara att ta och lyssna riktigt koncentrerat på inspelningar med gitarrer som du gillar och försöka höra hur de har gjort.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.