Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hej 😠

Jag är en het nybörjare inom detta och sitter här med mitt a-phile 2496, mixer och min fina elgitarr. Använder cubase sx. Jag har väldigt många låtar jag vill spela in med gitarren, men jag får inte det riktiga sköna gitarrljudet som jag hör i demopostningarna, på radion m.m... När jag bara pluggar in gitarren i mixern blir ju ljudet rent, inte bra. Jag införskaffade mig amplitube, som en högtalarsimulator i datorn, men när jag pillar i den får jag ändå inte fram det här sköna komprimerade, tajta ljudet. Det blir så smutsigt. Jag förstår om ni inte förstår vad jag talar om.. 😉 Men.. hur ska jag göra? :rolleyes:

Kan inte Du berätta hur du går tillväga, steg-för-steg när du spelar in gitarren? Bara lite hjälp för mig..

puss&kram

Annons
Postat

Vill att det ska låta.. inte fullt metal, men tungt.. Lite green day, b.r.m.c, ja dagens rockljud..😠

Okej, vilken hårdvara pratar vi om?

:rolleyes:

Postat

Jag förstår inte riktigt hur man lyckas få fram ett bra gitarrljud i amplitube över huvud taget. Tycker den pluggen låter riktigt illa ärligt talat. Men vissa gillar ju den tydligen, så det är väl något jag missat. Går att få ganska sköna basljud med den däremot.

Annars är ju guitar rig bättre om man vill ha mjuvara tycker jag.

Hur som helst. Precis som -k9- skrev. Mycket hänger på spelstil och gitarren och framförallt hur ren och stark signal du har. Dåligt skärmad elektronik i kombination kan få den renaste klingand gitarr att låta brusig och skitig.

Så se till att insignalen är så bra som möjligt. Det är möjligt att en DI-box kan behövas.

Det kan vara en bra idé att dra ner disten en hel del. Oftast sätter man den högre än vad den behöver vara för man tror det gör ljudet fetare. Det är även vanligt att man krämar på med bas, vilket är helt onödigt eftersom man ändå får ta bort den sen om mixen ska låta bra.