baloo (oregistrerad) Postat 25 juni 2005 Postat 25 juni 2005 (redigerat) Ok, så jag behöver alltså ett mixer bord eller någon form av preamp till min möjligt framtida JJlabs C010B kondensatormikrofon. 😄 jag funtar på Behringer Eurorack UB802 , 6 kanalsmixer med 2 mikrofoningångar med fantommatning, 2 stereokanaler, 3-bands EQ, en FX-send, hörlursutgång med mera för 550 spänn på jam. är detta den mest kostnads effektiva vägen att gå? eller finns det billigare micspreamps? 😱 .. me denna mixer på 550 spänn plus micen på 800 spänn landar vi på 1350 rikstaller och det verkar ju överkomligt. förresten, försämras mikronfonens prestanda av dålig mixer? 😄 Redigerat 25 juni 2005 av baloo
lavrell Postat 25 juni 2005 Postat 25 juni 2005 förresten, försämras mikronfonens prestanda av dålig mixer? Ja tyvärr väldigt mycket. Behringers småmixers låter i allmänhet kasst och platt. Bättre för din del att köpa en separat preamp som du kopplar direkt till ljudkortet istället. Det enda du skulle tjäna på med att ha mixerbordet är att du kan styra lyssningen där igenom. Ett exempel på en preamp som låter mycket bättre än Behringermixern är Alto Mini Tube som kostar 750:- på Jam. Sen samtidigt köper du en Studio Projects B1:a på Jam samtidigt så blir det sammanlagt 1750:- eller lite mindre om du lyckas pruta ner lite och för dom pengarna får du riktigt kompetenta saker för kronorna. /Micke
baloo (oregistrerad) Postat 26 juni 2005 Postat 26 juni 2005 Ett exempel på en preamp som låter mycket bättre än Behringermixern är Alto Mini Tube som kostar 750:- på Jam.Sen samtidigt köper du en Studio Projects B1:a på Jam samtidigt så blir det sammanlagt 1750:- eller lite mindre om du lyckas pruta ner lite och för dom pengarna får du riktigt kompetenta saker för kronorna. några bra prut tips? men B1 är värd sina extra hundra lappar, eller? måste typ köpa senaste nummret av studio med budget mick testet...
jivegard Postat 17 augusti 2005 Postat 17 augusti 2005 Har någon provat Alto Mini-tube? Hur står den sig mot den StudioProjects VTB1 som jag har idag? Har ni sett något test av Alton? J
jivegard Postat 17 augusti 2005 Postat 17 augusti 2005 Här fanns några reviews ... http://www.harmony-central.com/Effects/Dat..._MicTube-1.html
jivegard Postat 17 augusti 2005 Postat 17 augusti 2005 Ah... det var inte exakt samma pryl. Vet ni hur Minin står sig mot MicTuben? J
jivegard Postat 17 augusti 2005 Postat 17 augusti 2005 Undrar vad priset blir på denna... http://www.altoproaudio.com/html/details.php?ID=158& och hur den står sig mot Behringer ADA8000...
MusikMakaren Postat 17 augusti 2005 Postat 17 augusti 2005 (redigerat) Jag har ett Behringer Eurorack MX802 och tyckte att det lät hyfsat bra tills jag skaffade ALTO MicTube Preamp och då först upptäckte jag att Behringern faktiskt brusade en hel del...ALTON brusar mindre, men den brusar den också, vilket jag upptäckte när jag av en händelse spelade in direkt från mitt Yamaha Stagepas 300, där det brusar betydligt mindre... Numera använder jag Behringermixern enbart för att routa lyssningen från datorn till lurar eller monitorer...för inspelning får Stagepasens mixer tjänstgöra, den har ingen fantommatning, men jag spelar oftast in sång med Shure SM58. Har du inte behov av mer än två inspelningskanaler och behöver fantommatning skulle jag rekommendera ALTO MicTube http://www.altoproaudio.com/html/details.php?ID=34& som kostar 895 på Jam. /Jan Olof Redigerat 17 augusti 2005 av jokron
SyntaxError Postat 17 augusti 2005 Postat 17 augusti 2005 Jag har en del erfarenhet av Behringers grejjer och jag tycker i princip alla bord brusar och/eller läcker mellan kanalerna. Dom är billiga men det är också den enda fördelen med dom.
VacUm Postat 17 augusti 2005 Postat 17 augusti 2005 (redigerat) Ser inte bruset som det största problemet med Behringer, jag tycker mest att det låter dåligt. Har man suttit med ett av dom billiga behringerborden och efter ett tag blir man helt allergisk. Det låter platt, kallt och ILLA om allting som passerar. Fattar inte hur dom lyckas egentligen. Gör som alla säger: skaffa en vettig preamp för samma pengar. Det vinner du på i alla lägen. edit: konstig meningsuppbyggnad Redigerat 17 augusti 2005 av VacUm
Murdock Postat 18 augusti 2005 Postat 18 augusti 2005 Undrar vad priset blir på denna... http://www.altoproaudio.com/html/details.php?ID=158& och hur den står sig mot Behringer ADA8000... Dito. Någon som provat den eller vet något om priset? ADA8000 är tillräckligt bra för att vara värd sitt pris men alto's variant kan ju låta bättre eller låta lika bra men vara billigare(eller låta bättre OCH kosta mindre.. ack dessa önskedrömmar).
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.