Jump to content
Annons

Reasons kvalitet


Lindeberg

Recommended Posts

EDIT: Delade denna tråd, eftersom vi drog åt ett annat håll än trådskaparen tänkt sig.

Pennudd, du har ju kört korståg mot Reason här på forumet i snart ett år, vad är problemet?

Om det inte låter bra hos dig - använd nåt annat!

Redigerat av Dumb Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är möjligt att jag stör mig på att folk blint vägrar att inse att reason inte är bäst. Men det verkar störa dig att det stör mig. Jag har rätt till åsikter som alla andra. Du behöver inte svara/läsa mina inlägg eller tycka likadant. I don care...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är möjligt att jag stör mig på att folk blint vägrar att inse att reason inte är bäst. Men det verkar störa dig att det stör mig. Jag har rätt till åsikter som alla andra. Du behöver inte svara/läsa mina inlägg eller tycka likadant. I don care...

Jag fattar bara inte vitsen med att skriva gnälliga inlägg om ett program som bevisligen funkar för väldigt många? Trivs du bättre med Cubase - använd då det!

Att trumma in att Reasons enheter är "sämre" än UAD-pluggarna känns liksom inte särskilt konstruktivt.

Personligen tycker jag att Reason-avdelningen här på forumet skall användas till att diskutera problem, föreslå nya lösningar (se kick-tråden) eller tipsa i största allmänhet.

Att sida upp och sida ner berätta för Reason-användare att den eller den vst-pluggen låter "bättre" - vad är tanken med det egentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte jag som startar trådarna, jag bara svarar på trådarna. Om nån skriver i en tråd... är reason bra. Ska jag strunta i att svara vad jag tycker bara för att du stör dig på mina inlägg. Aldrig! deal with it! Dina inlägg är ju inte så väldigt mycket mer konstruktiva. Att klaga på nån som klagar, det tycker inte jag är konstruktivt. Och som jag skrev. Jag bryr min inte vad du tycker och inte tycker man ska ta upp här.

Om du skriver en tråd hur man sidechainar i reason så kommer inte jag att skriva att jag inte gillar att arbeta i reason. Men uppenbarligen bryr du dig eftersom du lägger ner energi på att klaga (undrar vem som gnäller). Jag är inte otrevlig mot nån men du verkar ta det personligt. Jättebra om du tycker reason är bra. Jag är jätteglad för din skull och alla andra som gillar det.

Att skriva sida upp och sida ner om hur bra reason är, det är väl inte heller relevant i såna fall.

Redigerat av pennudd
Link to comment
Dela på andra sajter

Emellanåt. Jobbade mycket med det förut, inte så mycket nu. Det är mest när jag har samplingar som inte funkar i andra program. Köpte mycket reason refills förut, där finns många bra samplingar som det är dumt att inte använda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är möjligt att jag stör mig på att folk blint vägrar att inse att reason inte är bäst.

Jag kan ju vända på det där. Vad hävdar du är bättre?

Jag blir ju lite nyfiken på hur du tänker. Du kanske är så naiv så du tror att det finns överhuvudtaget alltid finns något som är "bäst". Det är du, herr penudd, som väljer att jämföra Reasons EQ med Oxford EQ. Skulle "Oxford EQ" alltid vara bäst?

Ska du inte jämföra Yamahas digitala flygel och en gammal Bösendorfer också? Eller varför inte jämföra Logics platinumverb med Lexicon 480L?

Eller en vintage-gura från 60-talet med en ny gitarr?

Jag är så trött på allt bullshit. Ska ingen starta en tråd om kvaliteten på PCM-vågformerna i Yamaha S80? Eller kvalitetsskillnaden mellan olika mikrofonkablar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är så trött på allt bullshit. Ska ingen starta en tråd om kvaliteten på PCM-vågformerna i Yamaha S80? Eller kvalitetsskillnaden mellan olika mikrofonkablar?

Jag håller med dig till 100% och ville göra Penudd och andra uppmärksamma på det trista i det-finns-minsann-bättre-vst-pluggar-tjatet - det leder liksom ingenvart.

Dock ville jag dela tråden när inläggen drog alltför långt från det ursprungliga ämnet,

tyvärr fick vi ännu en tråd om Reasons kvalitet. Mitt fel. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock ville jag dela tråden när inläggen drog alltför långt från det ursprungliga ämnet,

tyvärr fick vi ännu en tråd om Reasons kvalitet. Mitt fel. 😄

😄

Nästa gång editerar du inläggen och tömmer hela skiten, så behöver vi inte dela trådar 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta bort trådarna direkt eller strunta i att läsa dom. Som sagt... jag startar inte trådarna. Och upprör jag nån mot förmodan med mina inlägg så får väl moderatorn stänga av mig på forumet. Men då får väl denne också verkligen fråga sig vad det är för mening med att ha ett forum överhuvud taget om man bara ska skriva hur bra ett program är. Jag behöver inte försvara mig. Ni vill inte att jag ska försvara eller höra varför jag tycker som jag gör, men vectro; du ställer ändå retoriska frågor till mig. Märklit...

Om ni vill ha nåt konstruktivt av det här så har jag ett tips... skriv konstruktiva saker då!!! Att klaga och hacka på andra motsäger ju er själva. Det är inte alls konstruktivt.

JAg tycker att det är mer konstruktivt att skriva att vissa pluggar är bättre än andra om det har tagits upp tidigare i tråden istället för att skriva sida upp och sida ner om oraken till varför jag tar upp det jag gör.

snälla... va lite konsekventa...

Om man tittar på vad jag skrev i andra tråden, som tydligen är upprinnelsen till den kollektiva mobbingen som jag uttsätts för här; var att jag tycker att reason låter bättre genom vst pluggar. Det är varken mer eller mindre konstruktivt än vad andra har tagit upp i den tråden tidigare. Då får jag svaret; glöm det... Uppenbarligen är detta ett väldigt känsligt ämne.

Redigerat av pennudd
Link to comment
Dela på andra sajter

JAg tycker att det är mer konstruktivt att skriva att vissa pluggar är bättre än andra om det har tagits upp tidigare i tråden istället för att skriva sida upp och sida ner om oraken till varför jag tar upp det jag gör.

Jag har skrivit över 1600 inlägg här på forumet, dom allra flesta handlar om problemlösning, tips, demofeedback.

Hur många av dina 40 inlägg går ut på att förklara för Reasonanvändarna att programmet dom gillar i själva verket är kasst? Förmodligen ganska många.

Du (och andra) berättar aldrig hur vi ska få Reason att låta bättre, ni visar aldrig på möjligheter att trimma det usla nybörjarprogrammet till vst-höjder, utan ägnar er åt icke konstruktivt gnäll i uttalanden som dessa:

Men om man har väldigt höga krav på EQ synthar etc så funkar ju givetvis inte reason.

Det behövs ett annat program för att få reason att låta välljudande. T ex pro tools/samplitude eller liknande. Varför då? Jo, för att effekterna låter skit + att jag hört att mixer påverkar ljudkaraktären.

Detta är vad min ursprungliga post handlade om; åsikter presenteras som sanningar ("givetvis" funkar Reason för massor av användare, med väldigt höga krav!!) och rent nonsens (mixern påverkar ljudet? har jag hört?) fyller trådar som borde handla om att utveckla oss som använder Reason!

Slutligen vill jag påpeka att detta inte är någon "kollektiv mobbning" eller ens handlar om att hänga ut just dig. Däremot har nog ganska många, jag också, tröttnat på den märkliga attityd som just Reasonanvändarna ständigt möts av - och som aldrig drabbar folket som föredrar andra program.

Förresten:

Jag varken kan eller vill stänga av någon forumanvändare, bara så ni vet. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Man kan ju tänka så här. På ett Reason-forum är förmodligen de flesta besökare Reason-användare, och man kan ju gissa att de använder programmet för att de gillar det. Om jag tycker att Reason är kasst, finns det då efterfrågan på mina synpunkter om att alla har fel och borde använda något annat i stället? Troligen inte. Lite grann som att gå in på ett Muhammed-forum och börja hojta att Jesus minsann var ett strå vassare. Jag tror inte muslimerna är intresserade.

Edit: religiös justering.

Redigerat av northpaw
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja.. Om jag är muslim skulle jag nog vara intresserad av att diskutera min tro och mina åsikter.. Vad som är bra respektive inte bra, om det finns något sådant, varför det inte gör det om jag tycker så osv osv.. För om jag inte kan rättfärdiga min tro, förklara varför jag tror och tycker som jag gör.. Är det värt något då? Det är sällan som saker och ting bara är.. Oftast finns det en tanke eller åtminstone en förklaring bakom det hela..

Det handlar väl bara om att de här diskussionerna ofta handlar om att inlägg slängs in med ren hatpropaganda, utan att de egentligen finns nån substans i kritiken.. Med resonemang och förklaringar till vad man tycker är positvt respektive negativt bemöts man med respekt och man kan resonera kring åsikter osv osv.. För även Reasonanvändare som på det hela taget uppskattar programmet kommer med kritik. Om jag inte missminner mig kom Dumb Dan med kritik vad gällde antalet buggar i trean. Det blev en "riktig" diskussion där man diskuterade ämnet och argumenterade.. Utan att fördenskull försöka dra Reason i smutsen.. Så visst är vi väl intresserade av att diskutera negativa sidor av Reason, genom att belysa dem så kan de väl plockas bort en efter en och på så sätt göra Reason bättre. Utveckling och konstruktiv kritik..

(är hemskt trött.. Så det kanske inte hänger ihop helt och hållet.. men hoppas kontentan går fram.)//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

E så satans lack på ljudsnobbar...lägg ner det och börja skapa istället...

Det där påståendet håller inte >_>

Just du kanske inte gör det, men flesta musikproducenterna är mån om att deras produktioner låter bra. 😆

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

DÖ, TRÅD! DÖ! 😉

Jag hävdar inte att Reason alltid är bäst. Jag hävdar att Reason är ett fruktansvärt bra instrument - precis som det finns andra kanon-instrument.

Om ni fortsätter klaga, kommer jag starta 50 trådar om många andra instrument som många använder. Där ska vi klaga på "kvaliteten" i prylarna och posta meningsfulla inlägg som "Roland Fantom suger! 64 röster! Min Gigasampler har mååånga fler!" Alltihop bara för att ni ska öppna ögonen och se hur fjantig den här debatten är... 😆

Önskar att jag kunde låsa här, men jag får avsluta med det bästa citatet i tråden istället.

Däremot har nog ganska många, jag också, tröttnat på den märkliga attityd som just Reasonanvändarna ständigt möts av - och som aldrig drabbar folket som föredrar andra program.
Link to comment
Dela på andra sajter

E så satans lack på ljudsnobbar...lägg ner det och börja skapa istället...

Det där påståendet håller inte >_>

Just du kanske inte gör det, men flesta musikproducenterna är mån om att deras produktioner låter bra. 😄

Som sagt, med tanke på att knappt 1% av befolkningen kan höra skillnaden mellan sony oxford eq och mc-class eq känns det obekommande...

känns som det finns viktigare element i en låt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det säger la för fan vem som helst att med ett sequencer program, effekter och ett par synthar så kan rätt snubbe få det låta bra!

Bara för att just vissa tycker att "reason suger" så skit i att använda det.

Programet suger inte, det är du som inte är kunnig nog att hantera det - det är som sagt bara ett PROGRAM - Och om det hamnar i händerna på rätt person, så får denne sin musik att låta i toppklass.

Fotnot: När jag säger DU så menar jag inte nån individ i denna tråd. Utan folk rent allmänt som säger att Reason suger.

Förstår inte hur man kan komma med en sån kommentar utan att ha ngt bevis? Och DITT Eget materia är inte ett enda jävla skit bevis, det är din musik. Lyssna på andras musik i stället som använder reason, så får du höra att det inte är programet som suger, utan att det är du som inte klarar av att hantera det.

Får alla som använder Cubase sin musik att låta bra?

Svar: Nej

Är Cubase ett sämre program för det?

Svar: Nej

Är det jag som behöver träna och öva mina skills i diverse program jag använder för att få min musik att låta bra?

Svar: Ja

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, med tanke på att knappt 1% av befolkningen kan höra skillnaden mellan sony oxford eq och mc-class eq känns det obekommande...

känns som det finns viktigare element i en låt...

Nu pratar jag inte om effekterna, utan de ljudalstrande maskinerna, typ subtractor och malmström.

Link to comment
Dela på andra sajter

Programet suger inte, det är du som inte är kunnig nog att hantera det - det är som sagt bara ett PROGRAM - Och om det hamnar i händerna på rätt person, så får denne sin musik att låta i toppklass.

Lyssna på andras musik i stället som använder reason, så får du höra att det inte är programet som suger, utan att det är du som inte klarar av att hantera det.

Snälla. Subtractorn har sina begränsningar. Reason passar inte alla. Det beror helt på vilken sorts musik du producerar.

Om man gillar subtractorn eller inte är en smakfråga. Även om man behärskar subtraktiv syntes så kan man ogilla subtractorn.

kram.

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

reason är härligt. subtractor är härlig. redrum och d-11 är härliga moduler.

den här debatten har förts förut.. och varför tar någon illa upp för att någon klagar på deras programvara? det är väl i slutändan en massa subjektivt tyckande? inte sant.. ovidkommande inlägg som "reason låter dåligt" kan vi ju bara strunta i. jag instämmer inte i ett sådant uttalande. många med mig instämmer inte. många andra instämmer osv osv. ok, bra vi har olika upplevelser av samma sak. som med så mycket annat. vi kommer inte kunna ändra våra uppfattningar åt vare sig det ena eller andra hållet genom att diskutera rätt och fel m m i en tråd på ett internetforum.. det tror iaf inte jag.

så nu gör vi musik och kärlek och slutar tjafsa om reasons kvalitet och vara respektive inte vara tycker jag.

peace bröder, systrar samt ni mittemellan.

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker precis som du Smulan (vad gäller den här debatten). Det enda jag stör mig på är när folk säger att man är dum i huvudet och inte förstår sig på programmet bara för att man inte gillar det. 😱

Självklart ska folk använda programmet som de trivs bäst med.

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, såna personangrepp och liknande kan ta sig där.. Men precis som med det där med instrument och programvara.. Det är ju helt ovidkommande.. Det är faktiskt lite svårt att ta ett sådant uttalande på allvar tycker jag.. Personen som måste slänga ur sig nått sånt för att hävda att den har rätt.. Äh. Orka säger jag bara.

Ja, instämmer cm0s. För man kan banne mig få det mesta ur det minsta, bara man har lite fantasi. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker precis som du Smulan (vad gäller den här debatten). Det enda jag stör mig på är när folk säger att man är dum i huvudet och inte förstår sig på programmet bara för att man inte gillar det. 😄

Självklart ska folk använda programmet som de trivs bäst med.

Ja självklart.

Håller med dig till 100%

Men det jag stör mig är folk som säger att reason suger, bara för dom själva inte kan hantera det..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda jag stör mig på är när folk säger att man är dum i huvudet och inte förstår sig på programmet bara för att man inte gillar det. 🙁
Men det jag stör mig är folk som säger att reason suger, bara för dom själva inte kan hantera det..

Hehe. Det här (Reason) är onekligen en känslig punkt för många. Jag har märkt att det är ganska vanligt att dissa programmet för tillfället. Kanske kan trösta er som gillar Reason, att sånt brukar gå över.

Samtidigt tycker jag att det är svårt att komma med konstruktiv kritik om ett program som Reason. Många som använder det har t ex aldrig haft möjlighet att använda en analog motsvarighet till subtractor.

Om jag skulle skriva så här: "Jag tycker Subtractorn är ganska tråkig eftersom vågformerna i VCO'n är så sterila. Jag använder hellre en juno106 än en subtractor." Då skulle jag kunna bli kritiserad för att inte ge konstruktiv kritik. Och det med all rätt, beroende på vem jag riktar mig till och vem som läser det. För den som inte har tillgång till en analog synth är min åsikt helt ointressant och ger inga lösningar på hur man gör Subtractorn mindre steril.

Däremot kan den vara konstruktiv för den person som funderar på att skaffa sig fler synthar att komplettera reason med.

Konstruktiv eller provaktiv, ibland är det upp till läsaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
...och ger inga lösningar på hur man gör Subtractorn mindre steril.

Mitt enklaste knep är att lägga en långsam lfo med låg amount på oscillatorerna:

lfo.jpg

..resultatet blir en lätt svängande, 'levande' analogkänsla.

Annars är stalltipset att dista lätt med Scream-modulen. Om man dessutom låter två (nästan!) likadana subtractorpatchar spela samma grej blir det ännu lite roligare.

Panna ut.

Sist men inte minst: instant juno med hjälp av en Unison-box!

Inget revolutionerande, men kanske värt nåt för någon. 😉

ljudexempel.mp3

reason-projekt

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe.. Dumb Dan the man.. 😉

För alla med lite fantasi har ju Reason många möjligheter. Det som från början inte känns så spännande kan visa sig innehålla många fler möjligheter än vad man sett från början. Som sagt, t ex en subtractor kanske inte låter så häftigt. Men hur låter fem stycken som spelar samma sak? M m Osv osv..

Än en gång man kan göra mycket med lite.. 😄

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...