Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej och glad midsommar på er!

Nu sitter jag lite i valet och kvalet. Jag är i Tyskland och har fått för mig att investera i ett par nya lurar. Jag behöver ett par lurar som passar till mitt digitalpiano (Roland FP5) samt till vanlig studiolystning och naturligtvis vanlig lystning hemma från stereon.

De lurar jag kollat på just nu är:

Sennheiser HD 555 (ca 1000kr)

Sennheiser HD 595 (ca 1200kr)

BeyerDynamics DT 880 (ca 1500kr)

Jag har kollat runt lite på nätet och fått för mig att BD DT 880 ska vara en väldigt bra lur och jag har nog inte hittat ett bättre pris än här där jag befinner mig i Tyskland (149Euro). Jag var och lystnade på dessa lurar igår och insåg ganska så snabbt att BD-luren är ganska så svårdriven. Den har en impedans på ca 300ohm, vilket är en del. Är en extra hörlursförstärkare nödvändig? I sådana fall lär man väl få lägga till 2000kr och då är ju frågan om det är värt pengarna. Jag fick tyvärr ingen uppfattning av luren eftersom expediten vägrade skruva upp ljudet på stereon och på den nivån lät det inte särskilt mycket. Jag har dock, som sagt, hört väldigt mycket bra om luren och har lite svårt att släppa den i förmån för Sennheiser, innan jag fått lite mer kött på benen.

Vad bör jag satsa på tycker ni? Är det värt att lägga lite extra för Beyer-luren eller är det lite overkill när man har en vanlig ljudanläggning utan några proffsprylar? Klarar digitalpianot av att driva BD-lurarna utan en hörlursförstärkare? Problemet är att jag inte har någon utrustning att testa lurarna med här i Tyskland eftersom jag är här på blixtvisit.

Vore väldigt tacksam för Er hjälp!

Ha det så bra och ta det lugnt med snapsen 😄 !!!

/Jonatan

Annons
Postat (redigerat)

Jag skulle nog vilja rekommendera Sennheiser HD 280. Beyer gör en del fina grejjor, men jag har aldrig gjort en A/B jämförelse mellan de där olika lurarna, så du får väl ta det med en nypa salt. Men 280 gillar jag som tusan.

EDIT: Gjorde lite ändringar.

Redigerat av Neko
Postat

Jag har ett par HD 280 Pro (precis som Neko) och de funkar utmärkt till min FP-2. Blir mycket bättre än med de inbyggda högtalarna imho.

Läser man manualen (till FP-2) noga så står det att man ska använda Rolands hörlurar och absolut inga andra, precis som man inte får ha andra pedaler eller notställ (!) än Rolands egna. 😉

// David

Postat

AKG K240 Studio tycker jag att du ska testa.

Jag har ett par Senheiser också men jag föredrar AKG lurarna. De är skönare på och man blir mindre trött i öronen av dem vi långa mixpass... Men det är som sagt en smaksak...Gå gärna till en musik affär och provlyssna några olika lurar så märker du vilka du gillar...

Postat

Får du DT880 för 1500 spänn slå till! Vart köper du dom för 1500?!? Jag har inte sett billigare än 1800, exkl frakt. Jag kör på 931 lurarna som är kalasbra lurar, bror på 880 (när han köpte dom kostade dom 3795...) som är ännu vassare.

Jag rekomenderar starkt Dt880m, den lågohmiga varianten, 200 spänn mer, men det är det värt.

Sennheiser lurarna är jättebra, men i jämförelse med Beyerlurarna så är de inte värda 1200 spänn. 😉

Postat

Hej igen!

Tack för era inlägg! Har dock fortfarande inte riktigt koll på vad som gäller...Är det värt 1500kr för BD lurarna eller ska man lägga ca 1000 för Sennheiser. Problemet som jag ser det är att BD lurarna är lite mer svårdrivna. Inte för att jag tänkte använda dem till Ipoden, men det känns ändå som att det är viktigt att det blir bra "tryck".

Vore tacksam för lite hjälp eftersom jag åker hem från Tyskland på måndag och imorgon, Lördag, är därför sista dagen då jag har tid att inhandla mina lurar!

För övrigt så har jag hittat priset för DT 880 (149Euro) på Saturn i Mannheim om det kan vara till någons nytta!

Ha det så bra och njut av midsommar!

Hej hej!

MVH /Jonatan

Postat

Gå till en affär och lyssna. Jag har inte prövat BD lurarna men de brukar ju göra grymma grejer så det är nog ett alternativ. Senheiser har jag ganska mycket erfarenhet av dock och jag tycker att de är tydliga men av någon anledning så är de inte så sköna att mixa länge med... Vill fortfarande slå ett slag för AKG men som sagt lyssna själv. Vad jag förstod på de andra iläggen så skulle det finnas en lågohmig variant på BD-luren kanske det är något för dig...

Postat
Hej igen!

Tack för era inlägg! Har dock fortfarande inte riktigt koll på vad som gäller...Är det värt 1500kr för BD lurarna eller ska man lägga ca 1000 för Sennheiser. Problemet som jag ser det är att BD lurarna är lite mer svårdrivna. Inte för att jag tänkte använda dem till Ipoden, men det känns ändå som att det är viktigt att det blir bra "tryck".

Vore tacksam för lite hjälp eftersom jag åker hem från Tyskland på måndag och imorgon, Lördag, är därför sista dagen då jag har tid att inhandla mina lurar!

För övrigt så har jag hittat priset för DT 880 (149Euro) på Saturn i Mannheim om det kan vara till någons nytta!

Ha det så bra och njut av midsommar!

Hej hej!

MVH /Jonatan

Om du läser nogrannare på mitt inlägg ser du att jag rekomenderar 880m som inte är så svårdrivna! lycka till! Annars rekomenderar jag xcan, om det så skulle vara. Upplyfter även ljudkvaliten (jag använder en)

Postat

Glad dagen efter midsommar :-)

Tack för era inlägg på självaste midsommarafton. Jag får väl åka till affären och lyssna lite till helt enkelt. Synd bara att tyskarna är så jäkla dåliga på engelska och jag så kass på tyska...det ordnar sig nog! Synd att jag inte hittat den lågohmiga varianten av DT 880...

Om det är någon annan som har några tips så är det väldigt välkommet! För övrigt verkar Senheiser lurarna billigare i Sverige, av någon anledning. Här får man punga ut 1200 för HD 555.

Ok, hej på er!

/Jonatan

Postat

Hur just DT880 låter vet jag inte, men jag har en känsla att de BeyerDynamic jag har testat, har haft en överdriven bas, som gör dem jobbiga att använda. Du bör därför absolut provlyssna för att kunna avgöra om de passar dig.

Ska du använda dem till monitorlyssning vid sånginspelning, så föredrar jag Sennheiser HD280 Pro (som dämpar lite mer) eller Ultrasone HFI-650 (som låter lite bättre). Eftersom DT880 är halvöppna, så anser jag att de är direkt olämpliga vid sånginspelning, eftersom det blir för mycket läckage.

Postat

Tack för era kommentarer!

Ska testa HD 280! Det verkar riktigt bra de med. De har en mycket lägre impedans, vilket är bra...väl (mer lättdrivet)? Kostar runt 1000spänn vilket är bra.

Någon som har erfarenhet av just denna lur. Hur står sig den mot dt 880? HD luren är ju iofs sluten och DT luren är ju halvöppen, så det kanske är svårt att jämföra? Hur tror ni att HD 555 och HD 595 funkar som studiolurar, eller är det ättre att satsa på HD 280 eller DT 880. Jag kommer mest använda lurarna till pianot och lyssna på musik hemma, men även en del vid mixning i studion. Vill höra alla detaljer så bra som möjligt!

Tack för er hjälp!

/Jonatan

Postat
Gå till en affär och lyssna. Jag har inte prövat BD lurarna men de brukar ju göra grymma grejer så det är nog ett alternativ. Senheiser har jag ganska mycket erfarenhet av dock och jag tycker att de är tydliga men av någon anledning så är de inte så sköna att mixa länge med... Vill fortfarande slå ett slag för AKG men som sagt lyssna själv. Vad jag förstod på de andra iläggen så skulle det finnas en lågohmig variant på BD-luren kanske det är något för dig...

Fast mina HD600-lurar är jävligt sköna att arbeta med; så jävla skönt ljud. Kanske inte helt ärligt ljud (dock detaljrikt), men väldigt sköna att göra grundarbete med. Blir lite varmt om öronen bara 😱 ..

/Daniel

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.