chriPPe Postat 23 juni 2005 Dela Postat 23 juni 2005 (redigerat) Tja! Idag var jag ute och köpte ett BEHRINGER EURORACK UB802 mixerbord och en ADK51E kondensator (mick) samt Kabel från micken till mixerbordet och kabel från mixerbordet till ljudkortet. Mitt ljudkort är ett "Soundblaster live 5.1" som alltså sitter i datan och kanske inte är det bästa, men jag vill pröva med det innan jag ger mig på att köpa något värre. Jag kopplade på följande sätt: Micken till mixerbordets "Mic 1 uttag" och sedan 2 kablar till mixerbordets "Line in 3/4 uttag" (andra sidan av kabeln satte jag i ljudkortets mick uttag, jag använde mig av en mini tele kabel eftersom det är sådanna uttag i ljudkortet. Sedan kopplade jag mixern till ett eluttag med vanlig kontakt och det började lysa och så, men när jag sen ska testa micken i Adobe Audition eller vilket inspelningsprogram som helst, så spelas det inte in ett knyst. Jag använder mig av windows XP. Vad gör jag för fel? Vad kan jag göra för att få det hela att funka? Tack på förhand// Christopher Redigerat 23 juni 2005 av chriPPe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lavrell Postat 23 juni 2005 Dela Postat 23 juni 2005 Du börjar rätt men sen så blir det vajsing. Mikrofonen kopplar du till "Mic 1". Sen kopplar du från "Tape out" med två RCA-kablar som du gör om till en stereo 3,5mm -tele som du kopplar in i ljudkortets line-ingång. Glöm heller inte att slå på fantommatningen eftersom det är en kondensatormikrofon som behöver detta för att fungera. Lycka till och Glad Midsommar! /Micke Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chriPPe Postat 23 juni 2005 Trådstartare Dela Postat 23 juni 2005 Tack för hjälpen! Jag åker genast och byter kabeln jag har mot RCA kabel så att den passar i tape in. Jag postar här om det funkar eller inte funkar sen:P MVH// Chriztoper Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chriPPe Postat 27 juni 2005 Trådstartare Dela Postat 27 juni 2005 (redigerat) Nu har jag bytt kabeln mot en rca kabel med minitele, och tryckt in fantommatnings knappen men det funkar endå inte..vad gör jag för fel? Kan det ha att göra med att jag sätter rca kabeln i fel ingång i ljudkortet? Jag sätter den i en ingång där det är som en liten mikrofon figur vet dock inte om det är rätt. Hjälp snälla. MVH// Christopher Redigerat 27 juni 2005 av chriPPe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chriPPe Postat 27 juni 2005 Trådstartare Dela Postat 27 juni 2005 som du kopplar in i ljudkortets line-ingång. Är det mic ingången?:S Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
frelin Postat 27 juni 2005 Dela Postat 27 juni 2005 asså du får väl koppla från mixerns tape out till ljudkortets ingång.... verkar ju vara det som är felet.... Du måste ju får utljudet från mixern i kablen till datorn... /Oskar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chriPPe Postat 27 juni 2005 Trådstartare Dela Postat 27 juni 2005 Ja, alltså jag kopplar från tape out också sätter på fantommatningen, men det funkar endå inte...fattar inte vad som är fel... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 27 juni 2005 Dela Postat 27 juni 2005 kanske en dum fråga, men har du kollat så att allt är aktiverat för att spela in? Kolla i "mixern" under ljud i kontrollpanelen. Se till att du har mikrofoningången aktiverad. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chriPPe Postat 27 juni 2005 Trådstartare Dela Postat 27 juni 2005 Aa röstinspelning står inställt på "SB Live! Wave enhet" vilket mixerbordet är kopplat till. Jag har också provat att köra mixerbordet med både mickinställning igång och linjeinställning igång, men inget av dem funkar.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rapid Wanker Postat 27 juni 2005 Dela Postat 27 juni 2005 (redigerat) Eftersom det förmodligen är en mik-förstärkare i mixern (du har väl dragit upp trimpoten?) så bör du använda en line-ingång på ljudkortet om det finns någon. Sedan måste du ha aktiverat den ingången i mixerapplikationen. Dubbelklicka på högtalarikonen, välj alternativ/egenskaper/justera volym för inspelning, och se till att alla kontroller är ikryssade. Tryck OK och sätt en kråka i rutan för line-ingången. Du får nog också ställa in var ljudinspelningen ska komma ifrån i ditt inspelningsprogram. Ed: Neko var visst snabbare Redigerat 27 juni 2005 av Rapid Wanker Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chriPPe Postat 27 juni 2005 Trådstartare Dela Postat 27 juni 2005 (redigerat) Eftersom det förmodligen är en mik-förstärkare i mixern (du har väl dragit upp trimpoten?) så bör du använda en line-ingång på ljudkortet om det finns någon. Sedan måste du ha aktiverat den ingången i mixerapplikationen. Dubbelklicka på högtalarikonen, välj alternativ/egenskaper/justera volym för inspelning, och se till att alla kontroller är ikryssade. Tryck OK och sätt en kråka i rutan för line-ingången. Du får nog också ställa in var ljudinspelningen ska komma ifrån i ditt inspelningsprogram. Ed: Neko var visst snabbare Nu är jag nybörjare så jag förstår inte vad du menar med trimpoten, är det mickens volym? (Det finns nämligen en volymknapp som man kan vrida på under mick-ingången på själva mixerbordet och den har jag vridit fullt på och prövat åt alla håll men inget ljud har spelats in. Jag har prövat det du skrev men det funkar inte. Det som jag inte är säker på är om jag kopplar rätt i ljudkortet, ska jag koppla in minitelen i samma uttag i ljudkortet som jag hade min normala datamick i förut? (Det är så jag har gjort men det funkar inte) eller är det något annat uttag? (Jag tror att dom andra 5 endast är högtalar inångar). Redigerat 27 juni 2005 av chriPPe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rapid Wanker Postat 27 juni 2005 Dela Postat 27 juni 2005 Ja, trimpoten är volymknappen. Om du inte har någon line-ingång (har du ingen bruksanvisning att kolla) så får du ju köra i mic-ingången. Då får du aktivera den i stället för lineingången i mixerapplikationen. Om du inte har någon lineingång så borde det nog inte dyka upp någon line-inställning när jag tänker efter. Har du kollat i ditt inspelningsprogram att det är inställt på rätt ljudkälla? Vet inget om euroracket, men finns det inte lysdioder eller något på mastervolymen (main mix) så att du kan se om det kommer signal från mikrofonen när du drar upp mixen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chriPPe Postat 27 juni 2005 Trådstartare Dela Postat 27 juni 2005 Det är inget fel på mixerbordet, jag prövade att koppla in mixern via rca kabeln (minitele) till en annan port i ljudkortet och höjde "volymen" på micken från en "knapp" på mixerbordet och prövade spela in, det spelades inte in något men jag märkte att jag fick respons, när man sjunger så visar en grön/gul/röd "grej" styrkan på ljudet och när jag höjde såg man hur den höjdes men jag kan fortfarande inte spela in: 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chriPPe Postat 27 juni 2005 Trådstartare Dela Postat 27 juni 2005 Ok nu får jag skämmas lite, det var en volymknapp under fantommatningen eller 2 knappar och när jag drog i dem så fick jag på ljudet! Här är bild på min mixer Mixerbordet Men nu förstår jag inte riktigt hur det funkar med ljudet, dom två "knapparna" längst ner till höger har följande namn "Phones" och "Main mix" vad gör dem? Och hur ska jag få bäst ljud? Sedan märkte jag att förstärkaren förstärkte ljudet 😉 hur bör jag ställa in den? Mvh/ Christopher Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rapid Wanker Postat 27 juni 2005 Dela Postat 27 juni 2005 Jag har tittat lite på mixern nu. Du kopplar från main out till ljudkortet om du har sladdar som funkar. Vet inte riktigt hur tape out är kopplat på behringern, men det borde också funka. Är inte säker på hur volyminställningen fungerar på tape out heller, men det borde väl skötas från main mix antar jag. Lite dåligt med uppslag nu...du har väl dragit upp både gain och level på mic-kanalen? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chriPPe Postat 27 juni 2005 Trådstartare Dela Postat 27 juni 2005 Hehe ja, allt funkar nu. Tack för hjälpen:) (Tape out funkade bra) Men nu har jag en annan fråga, några förslag på en bra "ljud isolering" eller alltså micbås...Har inte råd att bygga om just nu men en vän som håller på med musik sa att man kunde bygga detta av äggkartonger t.ex, har ni några andra eller kanske bättre förslag på detta? MVH// Christopher Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 27 juni 2005 Dela Postat 27 juni 2005 (redigerat) Glöm äggkartong, ta hellre en gammal madrass. Stor tråd om mickbås Redigerat 27 juni 2005 av Neko Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chriPPe Postat 27 juni 2005 Trådstartare Dela Postat 27 juni 2005 Tack så mycket! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.