Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Solid-State-Warrior-CD-Art.jpg

Roger Joseph Manning JR har äntligen släppt en soloplatta, och jag vore ju inte den jag är om jag inte redan dissikerat och kapitulerat för denna platta av musikens knasigaste magiker. Det här är riktigt, riktigt bra!

Och - för alla oss hemstudioälskare - självklart komponerar, lirar och sjunger Roger rubbet själv, inspelat i källaren därhemma.

Men vem &¤%#"/ är då RJM JR undrar säkert 99,998% av studionördarna?!

Låt oss backa några år in på det glada 90-talet och (ja ni tycker jag tjatar!) påminna oss om den fantastiska poporkestern från San Fransisco som kallade sig JELLYFISH. Gänget bestod i huvudsak av Andy Sturmer, Jason Falkner och Roger Manning och dom levererade endast två plattor innan dom packade ihop, två plattor som jag för övrigt håller i toppskiktet av 90-talets 10 bästa plattor.

Nåväl, ni som inte har hört geléfiskarna (stackars er) har missat ett gäng färgstarka superintelligenta popmakare som blandade Queen, Beatles, Supertramp och Big Star i en total sörja med körstämmor som skulle få Maxmaxmax att rysa av välbehag. Nå - hursomhelst! Sen Jelly upphörde har jag följt alla medlemmarna och deras obskyra karrärval, som aldrig varit kommersiellt klockrena, men alltid intressanta.

Andy Sturmer (trummis, gitarrist, pianist, sångare) är väl den som gjort minst väsen av sig, han hittade dock svenska Merrymakers på nätet och flög till Skellefteå och producerade och lirade trummor på deras andra platta. Himmelskt bra. Annars dyker han upp som körsångare på plattor t ex med Black Crowes och Ringo, producerar sountrack och släpper någon sololåt då och då om man har tur...

Jason Falkner (gitarrist, basist, trummis, sångare, keyboardlirare) bildade THE GRAYS med Jon Brion mfl. Dom släppte en jäkligt bra platta innan han började en solokarrär. Hittills två riktiga plattor som är så magnifika att dom nästan hamnar ovanpå mina Jellyfishplattor! Jason har också lirat bas och sjungit med franska AIR (det är bl a han som sjunger på "Radio # 1"), kompat Chris Cornell, Susanna Hoffs och Aimee Mann med flera. Sen är han oxå polare och låtskrivare åt Brendan Benson, som ju fått en hit nu men är enligt mig en tre klasser sämre version av Falkner. Ryktas om en ny platta snart. Kan omöjligt vara annat än lysande.

Roger Manning (keyboards, trummis, sångare, gitarrist) gjorde två knasgrejor direkt efter Jellyfish. Först superretrobandet Imperial Drag, med Eric Dover mfl, som låter som ett förband till T Rex eller Bowie '74 ungefär - och såg ut ungefär så oxå. Läskigt bra platta, för alla som tycker att Ark och The Mo och andra wannabies är för tama. Parallellt startade han The Moog Cookbook tillsammans med Brian Kehew, två dårar som BARA använde sig av moogsyntar, inga sequensers whatsoever utan äkta tangenthamrande. Tillsammans slaktade dom rockklassiker som Sweet Home Alabama, More than a feeling och Hotel California och gav sig även på Soundgarden, Green Day, Weezer mfl. Vansinnigt och bra! Sen gjorde Manning en till retropryl med Falkner, ett fejkat soundtrack, "Logans sanctuary", som idisslar i biljaktsmusik och 70-talssyntar, innan han joinade AIR och kort därefter Beck Hansen och hans band som han turnerade med och lirade in studioplattor med några år. Härjade också som producent och keyboardist med alla möjliga; Johnny Cash, Green Day, Blink 182, Sheryl Crowe, Morrissey, Mel C och inte minst Paris Hilton, nyligen!😉

Men nu alltså, äntligen en soloplatta, som låter helt underbart! Bästa Jellyfish-plattan som Jellyfish inte gjorde.

Kolla länken nedan; ladda ner tre gratislyssningar och bli frälsta ni också. Notera att plattan bara säljs på WEED, som downloadable, ingen label. Manning diggar skivbolag lika illa som många här på forumet så han släpper låtarna direkt på det är sättet bara.

Varför skriver jag såhär mycket? Därför att jag är lyrisk förstås!

Smakprov

Redigerat av hammagrella
  • 4 veckor senare...
Annons
Postat
Underbart Hammagrella! Men Jellyfish hade ju en fjärde medlem på första plattan, vad hände men han?

Du tänker på Chris Manning, brorsa med Roger. Inte lika musikalisk men kul kille som passade deras image, tyckte dom, så han var med på nåder som pajas under första plattan och lirade nog bas live några gånger. Stack ungefär samtidigt som Falkner och har inte gjort nåt vettigt musikaliskt sen dess så vitt jag vet.

På platta två hade dom lite extramedlemmar, bl a Tim Smith och Jon Brion.

Postat

Spännande! Jag vet inte vart jag ska börja så jag beställde en skiva med Jason Falkner igår så får vi se vad det är för nåt!

Jag har läst arrangering på musikhögskolan i Piteå och Merrymakerspojkarna Anders och David var där en gång och hade en föreläsning och de berättade hur det gick till när de fick kontakt med Andy. De sa att det var en "dream come true" etc men att det samtidigt var lite problematiskt eftersom de efter mycket tjat äntligen hade fått Ronald Bood att vilja producera. Helt plötsligt så stod de med 2 producenter, Ronald hade inte blivit så glad...

Men de låtar som Andy har varit med på tycker jag är bättre, få låtar är dåliga på deras skiva men jag tycker att Andys lyser lite starkare

Postat
Spännande! Jag vet inte vart jag ska börja så jag beställde en skiva med Jason Falkner igår så får vi se vad det är för nåt!

Grattis! Är det "Author unknown" eller "Can you still feel" så är du snart en mycket lycklig människa. Men det här är sånt man måste lyssna in sig på. Kör igenom 4 gånger sen vill du aldrig höra något annat! 😄

Postat

Nej, det var en skiva som hette Bliss decending. Det var den enda de hade på CDon så jag tänkte att jag måste ju börja i en ända men tack för skivtipsen ska hålla utkik efter dem längre fram.

Ja, viss musik tar emot men det är det värt alla gånger (för det mesta)

Jag har ju tagit mig igenom Bartoks stråkkvartetter...

• 2 veckor senare...
Postat
Nej, det var en skiva som hette Bliss decending. Det var den enda de hade på CDon så jag tänkte att jag måste ju börja i en ända men tack för skivtipsen ska hålla utkik efter dem längre fram.

Ja, viss musik tar emot men det är det värt alla gånger (för det mesta)

Jag har ju tagit mig igenom Bartoks stråkkvartetter...

OK, Bliss Descending är en nysläppt typ "EP" med fem-sex låtar. Inte hans bästa, lite överblivet material känns det som - men den är en OK intro till Jason ändå.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.