Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Cort och Greg Bennett (Samick) är de budgetgitarrer som jag tycker är bäst på marknaden idag (av de jag har provat). Greg Bennett har även en som heter Ultramatic(UM3 och UM4) som är en helt grym gitarr för pengarna, men den kostar dock runt 5000kr. Fast den skulle lika gärna kunnat kosta 10 000kr.

Ang. Jam i GBG så har även jag samma erfarenhet. En gång i tiden var det en av mina favoritaffärer men de senaste åren har attityden där verkligen sjunkit till botten. Totalt ointresserade av mig som kund och spydiga kommentarer som får en att direkt vända på klacken.

Ska jag köpa en gitarr eller tillbehör så köper jag det av den enda vettiga försäljaren jag vet: Janne Helgé på Helges Håla i Växjö. Den mannen kan allt om gitarrer och är ärlig, uppriktig och tillmötesgående. Dessutom grym på att serva gitarrer. Varför finns det inte fler sådana?

Annons
Postat
Om du köpte gitarr paketet på MUG så kanske du kan kolla om de kan ordna med ett inbyte

Tror inte detta är möjligt med tanke på gitarrens skick. Har haft bälte på mig när jag spela med den (stort misstag, numera mjukisbyxor jämt 😛) vilket har gjort baksidan repig som sjutton. Syns ingenting när man tittar på den vanligt, men vinklar man den i ljuset ser det ut som hundra spindelnät sammanvävda.

jag har samma erfarenhet som dig av jam i götet....de sitter och snackar med kompisar istället för att sälja....
Ang. Jam i GBG så har även jag samma erfarenhet

Ja, tyvärr är det så. Har flera dåliga erfarenheter av dem, har gett dem flera försök, men det är ingen idé. Väljer att köpa mina saker från andra ställen även om de är lite dyrare.

Varför finns det inte fler sådana?

För mig som nybörjare betyder service exakt allt! Fler sådana behövs inom alla branscher!

tycker definitivt inte du ska köpa nytt i den prisklassen

Svårt för nybörjare som sagt. Även om jag hittar någon bra begagnad inom Göteborg så säger det inte så mycket även om jag får provspela den. Måste nästan kunna jämföra med någonting direkt. Därför passar musikbutiker bra för mig.

Postat

Håller definitivt med om att Epiphone är ojämna i kvaliten; Har själv haft en Epiphone Les Paul Std, som var en alldeles utmärkt gitarr, men å andra sidan provat flera andra likadana av precis samma modell, som inte alls varit bra. Men generellt sett är det klart prisvärda gitarrer. Men som sagt, prova först. Själv är jag strata-fan och har lite svårt för Les Paul-gitarrer, främst p g a vinkeln mellan hals och kropp. Känns konstigt, men är nog bara en vanesak.

2500 för gitarren du länkade till är säkert ok. Försök att få med dig V-ampen för det priset också... (Möjligen om du får lämna din gamla gitarr i inbyte då).

Postat

Man ska inte heller glömma att det finns rätt mycket begagnade gitarrer i musikaffärerna också. Ok, det kanske inte är lika prisvärt som om du hittar begagnat privat men det är ändå bra mycket mer prisvärt än nytt... Det finns en jäkla massa bra begagnade gitarrer som kanske inte ser så trendiga ut nu men som låter grymmt. Om du nu inte kollar efter japan fendrar så kolla äldre Ibanes, Jackson eller tom Yamaha (jag vet att alla inte håller med mig om yamaha de har en lite tråkstämpel men gillar man spelkänslan och soundet i dem så får man en jävla kvalitet för väldigt lite pengar). Dessa märken brukar bygga kvalitetsgrejer och de är ofta ganska billiga på begagnatmarknade. Om du vill ha billigt så ska du gärna kolla efter gitarrer med 80tals hårdrocks look, dessa är ofta otrendiga utseendemässigt men låter bra som fan...

Köp inte nytt i den prisklassen, ska du köpa nytt får du nog gå upp till ca 5000 för att få kvalitet och som några sagt tidigare här undvik Epiphone och undvik gärna också märken som Falcon. Om du är osäker så gå till en musikaffär, kolla exempelvis Freddans, Mug och Musikborsen. Men i det här läget kanske särskillt Freddans eftersom de sysslar med begagnat. Även om dina grejer är repiga kanse du kan ordna någon form av inbyte även om du inte får fullt pris...

Postat
Testa guror på affärerna, jaga sedan begagnat på det du gillar...

Bra idé, men till skillnad från vad ni säger tycker jag det verkar vara dålig marknad för begagnade elgitarrer, vart ska man leta egentligen? Tips på sidor på internet?

Har du provat att spela på en Les Paul modell?

Nej, ska göra det.

Men i det här läget kanske särskillt Freddans eftersom de sysslar med begagnat.

Grymmetips! Tack! Deras hemsida är förvisso grymt ful och värdelös, men de ligger ju i Göteborg så jag får definitivt kolla läget.

Om vi visste vad du vill spela med din gitarr så vore det kamske lättre att komma med förslag.

Ah, självklart! Är väl en lite allt-i-allo-typ, men det råder ingen tvekan om att det kommer att bli mycket Metallica, även en del Offspring och AC/DC också. Men som sagt, Metallica är nog det som kommer att spelas mest.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.